26. 09. 2015 Zodpovedné podnikanie

Zodpovedným firmám sa elektrické autá oplatia, šetria peniaze a životné prostredie

Slovensko ako krajina, v ktorej jazdia elektrické autá. Pred pár rokmi boli elektromobily víziou, dnes ich jazdí na slovenských cestách asi 200.

Písal sa rok 1988, kedy Nadácia Bellona priniesla do Nórska prvý elektromobil. Podobal sa skôr na rozprávkové disney auto a policajná hliadka ho zastavila 17-krát. Dnes môže Nórsko oslavovať. Je vedúcou krajinou v počte predaných elektromobilov v Európe oproti autám so spaľovacím motorom. Každé tretie predané a registrované auto v Nórsku je elektromobil. Vďaka vládnej podpore a daňovým úľavám sa elektrickým autám v krajine darí. V Nórsku je dobre rozvinutá infraštruktúra dobíjacích staníc. Navyše, majitelia elektromobilov napríklad neplatia parkovné, mýto, trajekty a vodiči môžu využívať autobusové pruhy.

Podpora zo strany štátu a firiem je dôležitá

Nadácia Bellona sa už 25 rokov snaží o popularizáciu elektromobilov v krajine. „Našim hlavným cieľom je chrániť životné prostredie a znižovať dopady klimatickej zmeny,“ povedal Magnus Borgen z nadácie počas konferencie o ekológii Zebra v Bratislave. Podľa neho je dôležité, aby elektromobilitu presadzovali všetci – podnikatelia, politici, ale aj verejnosť. V počte elektromobilov po Nórsku vedie Holandsko. Po holandských cestách v súčasnosti jazdí 70-tisíc elektrických áut a ich počet bude narastať. Holanďania totiž chcú mať do roku 2020 až 200-tisíc elektromobilov v krajine.

Čisté a tiché autá budú pribúdať aj na Slovensku

Tiché, ekologické a čisté – aj takéto vlastnosti sa pripisujú elektrickým autám. „Od roku 2013 sa v Európe niečo deje, elektromobilita má rastúci trend,“ povedala Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia, holandskej spoločnosti, ktorá ponúka aj operatívny lízing elektromobilov. „Rapídny nárast elektromobilov očakávame aj u nás. Rozšíreniu elektromobility na Slovensku môže pomôcť vláda, ktorá už minulý týždeň prijala stratégiu elektromobility. Pomôcť môže aj nárast ponuky zo strany výrobcov automobilov. Je to tiež o nás o ľuďoch, ako sa nám bude téma elektromobility páčiť a ako budeme ochotní začať jazdiť na elektrických autách,“ vysvetlila L. Čišková. Medzi užívateľmi elektromobilov by mohli byť v budúcnosti aj firmy a verejné štátne inštitúcie, ktorým sa elektrické autá vo vozovom parku oplatia.

Slovenské elektrárne rozširujú svoj vozový park o elektromobily

Jednou zo spoločností, ktoré idú príkladom sú Slovenské elektrárne. „Dnes máme 18 elektrických áut a budúci rok ich plánujeme raz toľko,“ povedal Andrea Pancotti, manažér predaja a energetických služieb spoločnosti. Doplnenie vozového parku elektromobilmi opodstatnil nízkymi prevádzkovými nákladmi na elektrické autá. Náklady na elektromobily sú totiž výrazne nižšie oproti benzínovým či dieselovým motorom a sú nenáročné na servis. „Vzdialenosti medzi našimi závodmi sú relatívne malé. Bohunice, Mochovce, Bratislava, Nováky či Trenčín sú vzdialené viac-menej 100 kilometrov od seba. Elektromobily, ktoré máme vo vozovom parku sa môžu bez problémov pohybovať a v podstate ich po ceste ani nepotrebujeme nabíjať,“ vysvetlil A. Pancotti. Dobíjanie samozrejme nie je problém. Každý závod slovenských elektrární má vlastnú dobíjaciu stanicu. „Kým napríklad naši ľudia z Bratislavy rokujú v Jaslovských Bohuniciach, elektrické auto sa nabije a potom na ňom môžu ísť späť. A to za nulové náklady,“ skonštatoval.

Spoločnosť Greenway prišla s elektrickou dodávkou

Spoločnosť Greenway prišla ešte v roku 2011 s elektrickou 3,5 tonovou dodávkou, ktorá slúži na zásobovanie. „Chceli sme ponúknuť našim klientom spôsob ekologického a ekonomického zásobovania prevádzok predovšetkým v mestských aglomeráciách,“ povedal Rastislav Lauko zo spoločnosti Greenway. Okolo nás v Európe je už 70 miest s nízkoemisnými zónami, v ktorých platia obmedzenia jázd autami so spaľovacím motorom. Nielen vláda, ale aj Mesto Bratislava prijalo strategický dokument na podporu elektromobility. „Zákazníci sa často boja vysokej obstarávacej ceny a obmedzeného dojazdu, že s autom nedôjdu na dlhšie vzdialenosti. Na elektrické autá sa nedá pozerať z hľadiska obstarávacej ceny. Nielen osobné elektromobily, ale aj elektrické dodávky potvrdzujú, že môžu byť ekologickým, tichým a zároveň aj ekonomickým riešením,“ povedal. Na Slovensku by do konca tohto roka malo byť v prevádzke 29 rýchlo nabíjacích staníc pre elektromobily, v ktorých vodiči môžu nabíjať svoje autá zadarmo a za približne 20 minút. „Je to niečo, čo tu ešte pred dvoma rokmi nebolo,“ dodal.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.