04. 12. 2015 Zodpovedné podnikanie

Zodpovedné podnikanie generuje firmám vysnívané výnosy

Prečo sa zodpovedný prístup k podnikaniu naozaj oplatí?

©Lino Iesp/Flickr.com

CSR nie je charita ani PR senzácia, ale ekonomická nutnosť

Snahy o spoločensky zodpovedné aktivity (CSR – Corporate Social Responsibility) sa vo firmách často stretávajú s nálepkami ako „zbytočný náklad“ či „pro forma reklama bez návratnosti“. Prax však ukazuje, že dôsledne prepracovaná stratégia a záujem o zmenu prinášajú spoločnostiam pozitívny finančný výsledok, dlhodobý rast i stabilné postavenie na trhu.

„O hodnote a návratnosti investícií do CSR aktivít sa vo firmách v súčasnosti veľa diskutuje“ hovorí Steve Rochlin, šéf výskumnej organizácie IO Sustainability pre portál Hospodářské noviny. „Tento výskum jasne ukazuje, že otázka už neznie, či by firmy mali mať CSR aktivity, ale ako veľmi ich musia prepracovať, aby dosiahli svoj cieľ v biznise.“

Chcete mať veľké zisky a dobré meno na trhu? Podnikajte zodpovedne

Aktuálna štúdia spoločnosti Verizon, ktorá sa zaoberá telekomunikáciami a potravinárskej spoločnosti Campbell Soup dokázala, že správne navrhnuté CSR aktivity zvyšujú firmám výnosy až o 20 %.

Projekt ROI, ktorý bol spracovaný americkou výskumnou a poradenskou agentúrou IO Sustainability a vysokou školou Babson College, priniesol i ďalšie zaujímavé zistenia. Na základe jeho výsledkov majú CSR programy vo firmách pozitívny vplyv nielen na produktivitu a predaje, ale tiež zlepšujú spokojnosť zamestnancov a ich solidaritu k spoločnosti a pomáhajú jej budovať dobré meno u shareholderov.

Tento obsiahly výskum zahrňuje viac ako 300 hĺbkových štúdií firiem v USA. Analýzou dostupných dát a výsledkov projekt ROI vyčísľuje hodnotu CSR aktivít nielen pre podnikateľské prostredie, ale aj pre spoločnosť ako celok. Pre zvýšenie dôveryhodnosti a účinnosti CSR prístupov v biznise, tento projekt poskytuje firmám taktiež súhrn diagnostických nástrojov a plán osvedčených taktík a stratégií ich efektívnej aplikácie.

Hlavné zistenia projektu ROI

O tom, že zodpovedné podnikanie má mnoho benefitov a generuje firmám zaujímavé obchodné možnosti svedčia i najvýznamnejšie závery projektu ROI. Na základe nich správne navrhnutý program spoločenskej zodpovednosti spoločnostiam prináša:

  • Nižšie náklady vlastného kapitálu;
  • O 60 % vyššiu naviazanosť zákazníkov;
  • Zlepšenie reputácie a imidžu značku vo výške až 11 % hodnoty celej firmy;
  • Zvýšenie produktivity zamestnancov o 13 %;
  • Zníženie fluktuácie zamestnancov až o 50 %;
  • Zvýšenie angažovanosti zamestnancov o 7,5 %.

Udržateľná stratégia môže firmám tiež napomôcť zvýšiť ich hodnotu, zlepšiť risk management  a zvýšiť ceny ich akcií. Podľa zistení projektu ROI majú spoločnosti s efektívne implementovanou CSR stratégiou až o 6 % vyššiu tržnú hodnotu a ich systematické riziko je oproti ich konkurentom na trhu eliminované o 4 %. Získané štatistiky tiež svedčia o tom, že viac ako 15-ročná tradícia s kultiváciou CSR stratégií zvyšuje firemnú hodnotu pre akcionárov o 1,28 miliardy dolárov.

Bodovali veľké firmy

Medzi spoločnosti s najlepšou CSR reputáciou podľa Reputational Institute‘s annual CSR RepTrack patria: Google, Microsoft, Walt Disney, BMW, Apple, Lego, Volkswagen, Intel alebo Rolex. Hodnotiacimi kritériami boli v tomto prieskume občianstvo, riadenie, pracovné prostredie, poskytovanie pracovného nasadenia a vkladanie CSR princípov do stratégie a procesov.

Závery viacerých štúdií svedčia o tom, že spoločnostiam, ktoré sa rozhodli svoju CSR stratégiu aplikovať globálne, hĺbkovo a úprimne, prinesie ich snaha ocenenie od zákazníkov i investorov.

 

Článok pripravila Janka Mikudová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania v Nadácii Pontis

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.