22. 01. 2015 Zodpovedné podnikanie

Znižovaním emisií CO2 ušetríte bez ohrozenia svojho rastu. Vie to aj UPS

Svetový prepravca UPS znižuje svoje emisie. A jeho biznis rastie.

©zyphbear/flickr.com

To čo bola pred 20 rokmi rarita, je dnes súčasťou bežného života. Nákup cez internet sa teší čoraz väčšej popularite. Bez toho, aby sme opustili pohodlie nášho domova môžeme nakupovať tovar z rôznych kútov sveta. S rastom objemu internetového nákupu však narastá aj potreba rozšíriť prepravné možnosti. Kuriérske spoločnosti preto čelia čoraz väčšiemu tlaku, aby rozšírili svoje kapacity a zároveň rástli udržateľne.

Tento problém sa rozhodla riešiť aj svetová prepravná spoločnosť UPS. Podľa portálu triplepundit.com investovala 175 miliónov dolárov do rozvoja infraštruktúry a nových technológií, ktoré majú pomôcť minimalizovať prepravné náklady a zredukovať produkciu skleníkových plynov. Ako cieľ si vytýčila zníženie emisii o 10 % do roku 2016.

Od minulého roka spoločnosť používa novú navigáciu Orion (On-Road Integrated Optimization and Navigation), ktorá vyhodnocuje, akú trasu má prepravca zvoliť, aby minimalizoval svoje čakanie v zápchach a na svetelných križovatkách. Skrátením času stráveného čakaním sa znižuje aj spotreba paliva. Podľa výročnej správy UPS sa za predchádzajúci rok skrátil tento čas o 254 miliónov minút a došlo k ušetreniu až 1,8 milióna galónov paliva (6,8 milióna litrov).

Aby UPS znížila svoju závislosť na benzíne a nafte, investovala do nákupu nových prepravných vozidiel, ktoré jazdia na alternatívne palivá, ako napr. skvapalnený zemný plyn. Portál edie.net zverejnil, že tieto vozidlá doposiaľ najazdili už 350 miliónov míľ (560 miliónov km).

Ďalším krokom k obmedzeniu spotreby paliva bolo vytvorenie programov UPS My choice a UPS Smart Pickup, ktoré majú napomôcť zníženiu počtu neúspešných výjazdov. Zatiaľ čo My choice môžu využiť zákazníci na určenie času a miesta, kam im má byť zásielka doručená, Smart Pickup slúži na naplánovanie vyzdvihnutia zásielky. UPS sa tak môže vyhnúť zbytočným výjazdom do podnikov, ktoré nemajú žiadnu zásielku na poslanie. Podľa odhadov, ak by každý šofér vozidla skrátil svoju trasu o 1 míľu, ročne by spoločnosť ušetrila takmer 50 miliónov dolárov.

Okrem toho, UPS založila v Európe 13 000 miest, tzv. Access Point. Ide o miesta, kde si zákazníci môžu vyzdvihnúť svoju zásielku, alebo naopak, kam môžu doniesť zásielku, ktorú chcú poslať. Takýmito miestami sú, napríklad, obchody či pumpy.

Súbor týchto opatrení umožnil firme minulý rok znížiť produkciu CO2 o 1,5 % oproti roku 2012, zatiaľ čo celkový podiel dopravených zásielok narástol o 3,9 %. O tom, že táto politika znižovania skleníkových plynov je úspešná, svedčí aj to, že cieľ zredukovať emisie o 10 %  sa podaril UPS naplniť už o tri roky skôr ako bolo plánované. Spoločnosť sa rozhodla, že vo svojom úsilí bude naďalej pokračovať. Do roku 2020 plánuje zníženie emisii až o 20 %.

Autorkou je Lucia Makýšová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania Nadácie Pontis

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.