Vďaka rôznorodosti tímov firma napreduje
Diverzita prináša nové názory, a tým aj novú kreativitu.
Bratislava – „Ak sú tímy vo firmách diverzitné, ich kreativita sa posúva na vyššiu úroveň,“ hovorí Alica Pavúková z PwC (na snímke druhá sprava). Aj to je jedna z tém, ktorej sa venovali účastníci diskusie na oceňovaní Top 10 žien slovenského biznisu. Potreba rôznorodosti v slovenských firmách je témou, ktorou sa zaoberá čím ďalej, tým viac zamestnávateľov. Ide o uznanie a ocenenie rozdielov medzi ľuďmi s ohľadom na vek, pohlavie, fyzické schopnosti či etickú príslušnosť.
Diverzita znamená úspech „Zistené fakty hovoria, že sa vzájomne učíme od rôznych kultúr, firma má fantastické výsledky, ak máme diverzitné vedenie,“ hovorí Pavúková. Diverzitu považuje firma PwC za veľmi dôležitú najmä preto, že prijíma väčšinou ľudí z ekonomických vysokých škôl, a zistila, že ak sú ľudia v tímoch z iných oblastí, prináša to veľmi dobré ekonomické výsledky. Ľudia s rovnakým zameraním sú si dosť podobní, preto podobne rozmýšľajú a chcú ísť jedným smerom, aj keď sa stanú lídrami. Rôznorodosť prináša nové názory, a teda aj novú kreativitu. Netýka sa to len vzdelania, ale mnohých oblastí ako národnosť či rodinný status. Diverzita vedie k tomu, že ľudia rozmýšľajú inak, lídri majú rozdielne nápady, vzniká priestor pre silný konečný efekt. „Nehľadáme ľudí, ktorí s nami budú súhlasiť, ale hľadáme diverzitu temperamentnosti, zamerania ľudí, pretože niekto má skôr IQ a iný zasa EQ,“ tvrdí Petr Šebek z firmy Philip Morris. Podľa odborníkov sa u nás treba zamerať predovšetkým na znevýhodnených ľudí, napríklad s postihnutím, ktorých na Slovensku spoločnosť prijíma ťažko a o tejto problematike sa málo rozpráva.
Generácia Ypsilon Dôležitým faktorom v oblasti diverzity je aj mladá generácia, ktorá si chce sama určovať, odkiaľ a kedy bude pracovať. Flexibilný pracovný čas sa stáva čím ďalej, tým viac diskutovanou témou. Zamestnávatelia umožňujú pracovať na čiastočný úväzok napríklad mamičkám na materskej dovolenke, ktoré sú vo svojej práci dobré a dokážu si čas zorganizovať medzi rodinu a prácu. V tomto prípade zohráva úlohu najmä dobrý time manažment. Firmy začínajú zamestnancov viac podporovať v kreativite a nových nápadoch na zlepšenie fungovania spoločnosti či zefektívnenie ich pracovnej pozície. „Chceme zamestnancov podporovať, aby prichádzali s nápadmi, v ktorých sa cítia dobre, pretože so správnou podporou sú podľa štúdií produktívnejší,“ konštatuje Jana Lanciková zo spoločnosti IBM.
Sociálna zodpovednosť „Už približne 40 firiem sa zaoberá sociálnou zodpovednosťou podnikov,“ hovorí Lenka Surotchak z Nadácie Pontis, ktorá podpísala Chartu diverzity. „Francúzsko podpísalo chartu pred pár rokmi a vykázalo, že prispieva k zlepšeniu vzťahov medzi zamestnancami,“ tvrdí Surotchak.
Hospodárske noviny ďakujú partnerom podujatia: spoločnosti PwC, Mastercard a hotelu Elizabeth, spoločnostiam Matador Holding, NAY a Ivane Rosovej.