Udržateľný životný štýl bude dobrým biznisom
Počet firiem, ktoré sa budú snažiť zmeniť správanie spotrebiteľov, sa do roku 2018 zdvojnásobí.
Začiatkom roka 2013 oslovili konzultačné spoločnosti zaoberajúce sa témou udržateľnosti BSR a Futerra 54 top globálnych firiem z rozličných sektorov. Jesenné výsledky prieskumu Value_Gap: The business value of changing consumer behaviors odhalili vysoké očakávania firiem, že zmena spotrebiteľského správania smerom k udržateľnosti sa už v blízkej budúcnosti stane dominantnou silou na trhu.
Udržateľnosť ako nevyhnutnosť
Z oslovených spoločností sa takmer 40 % už dnes snaží motivovať svojich zákazníkov k udržateľnému životnému štýlu. Ďalších 40 % tak plánuje spraviť do roku 2018.
Súčasná snaha firiem o zmenu spotrebiteľského správania je ťahaná najmä faktormi manažmentu rizika (príprava na možnú reguláciu zo strany štátu/nadnárodných inštitúcií) a snahou posilniť svoju reputáciu. Viac než 50-ka veľkých svetových firiem však očakáva, že tieto faktory budú čoskoro, už do piatich rokov, nahradené nevyhnutnosťou inovácie a zvýšenia trhového podielu.
Ako hlavné bariéry zavedenia týchto iniciatív firmy uvádzajú zložitosť merania ich vplyvu na podnikanie a vytváranie zisku ako aj všeobecný tlak na výsledky v krátkom časovom horizonte.
Až 98 % uvedomelých
Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac si s podporou udržateľného životného štýlu oslovené firmy spájajú spoločnosti Patagonia, Marks & Spencer či Nike.
Medzi hlavné aktivity, na ktoré sa firmy chcú u svojich zákazníkov zameriavať, patrí recyklácia, angažovanosť v komunite, nákup udržateľných produktov, zdravý životný štýl a znižovanie odpadu. Podľa názoru oslovených firiem, až 98 % budúcich spotrebiteľov sa v roku 2018 bude zaujímať o udržateľný životný štýl.
„Svet, kde sa biznisu darí vďaka tomu, že pomáha zákazníkom žiť udržateľnejší život, je elegantnou odpoveďou na súčasné ekonomické, spoločenské a environmentálne problémy,“ trefne uzatvárajú autori prieskumu.
Zdroj: Futerra