Udržateľné obaly na vzostupe
Firmy menia vďaka inováciám tradičné plasty za ekologické, „zelené“ balenia.
Aj keď udržateľné obaly a používanie rozložiteľných materiálov zaznamenalo v posledných piatich rokoch 20% nárast, stále ide o veľmi malú časť oproti množstvu obalov vyrobených bez ohľadu na udržateľnosť. Je udivujúce, že len 5 % spoločností sa vybralo cestou priateľskou k životnému prostrediu. Hlavným dôvodom je, že veľké svetové korporácie nie sú ochotné zaplatiť väčšiu počiatočnú sumu za udržateľný obal.
„Zelené“ obaly sú lacnejšie
Spoločnosť Unilever je príkladom firmy, ktorá napriek počiatočným investíciám dosiahla vďaka novým obalom značné úspory. V rokoch 2008 až 2012 firma vďaka svojmu programu eliminácie, opätovného použitia a recyklácie odpadu ušetrila viac ako 186 miliónov eur na surovinách a obalových materiáloch. Okrem toho, znížením nákladov na likvidáciu odpadov ušetrila viac ako 10 miliónov eur.
Inovatívne riešenia
Firma James Cropper vyvinula nový proces výroby celulózového vlákna z kakaového odpadu, ktorý vzniká pri výrobe čokolády. Vlákna sa následne spracúvajú na potravinový papier, ktorý sa využíva najmä ako obal pre čokolády.
Medzi ďalšie spoločnosti, ktoré prispievajú k udržateľnosti obalov, patrí Dell. Táto technologická spoločnosť v roku 2013 dosiahla, že až 75 % materiálu, ktorý využíva na balenie desktopov a notebookov, je kompostovateľného alebo recyklovateľného charakteru. Dell používa v balení svojich výrobkov aj bambusovú výplň a huby.
Na trhu sa pred pár rokmi objavil plast založený na rastlinnej báze. Využíva sa pri balení v potravinárskom a nápojovom priemysle. Čelným predstaviteľom tohto trendu je spoločnosť Coca-Cola, ktorá už v roku 2009 predstavila svoju recyklovateľnú PET fľašu s názvom PlantBottle. Výrobca nápojov chce do roku 2020 predávať všetky svoje výrobky v udržateľnom balení. Spoločnosť získala za PlantBottle aj ocenenie Edison Awards a DuPont Award za inováciu v balení produktov.
Zdroje: souvisime.cz, packaging.com, unilever.skthomasnet.com