31. 01. 2022 Zodpovedné podnikanie

TESCO: Našou snahou je prinášať zákazníkom, komunitám aj planéte každý deň niečo navyše

Tretí najväčší súkromný zamestnávateľ na Slovensku chce byť inšpiráciou a povzbudením pre ďalšie firmy.

Tesco je na Slovensku dlhodobo lídrom v boji proti plytvaniu potravinami. Cieľom reťazca je, aby žiadne potraviny vhodné na konzumáciu neboli vyhodené – jedným z dôvodov je, že práve potravinový odpad významne prispieva k zvyšovaniu emisií CO2. Doposiaľ sa mu podarilo znížiť potravinový odpad v obchodoch o 69 %.

Spoločnosť je aktívna aj v témach diverzity a inklúzie. Práve za autentickú realizáciu princípov rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí v praxi , ako aj za dlhodobú stratégiu udržateľnosti a boj proti plytvaniu potravinami, získalo Tesco ocenenie Via Bona Slovakia 2020 v kategóriách Zodpovedná veľká firma, Výnimočný zamestnávateľ aj Cenu verejnosti. O tom, ako vnímajú zisk týchto ocenení, ale aj o ich ďalších cieľoch, sme sa porozprávali s Martinom Kurucom, generálnym riaditeľom Tesca na Slovensku.

V súťaži Via Bona Slovakia ste zvíťazili  v dvoch kategóriách a získali ste aj špeciálnu Cenu verejnosti. Čo pre vás zisk týchto ocenení znamená?

Bolo pre mňa nesmiernou cťou – tak v mene Tesca, ako aj všetkých našich kolegov a kolegýň – prebrať ocenenie Via Bona Slovakia za naše zodpovedné podnikanie na Slovensku. Získanie 3 ocenení v prestížnej súťaži, akou je Via Bona Slovakia, je pre nás potvrdením, že naše dlhodobé aktivity majú pozitívny vplyv na kolegov a kolegyne, zákazníkov, zlepšenie života v komunitách a naše aktivity smerom k trvalej udržateľnosti sú prínosom pre spoločnosť. Zároveň nás tieto úspechy motivujú k tomu, aby sme pokračovali v našom úsilí a podávali pomocnú ruku tam, kde je to najviac potrebné.

Obzvlášť som nesmierne hrdý na aktivity, ktoré sa nám podarilo zrealizovať aj napriek náročnej pandemickej situácii. Napriek obrovskej vyťaženosti a náporu na našich kolegov sme našim kolegom a kolegyniam, zákazníkom a komunitám dokázali priniesť viac ako kedykoľvek predtým. Som veľmi hrdý na úsilie každého jedného kolegu a kolegyne v Tescu a ďakujem zaň.

Ako ovplyvnila pandémia vaše CSR aktivity?

Na vypuknutie pandémie sme reagovali rýchlo a efektívne. Väčší význam dostala pomoc ľuďom v ťažkých životných situáciách, ktorú sme ešte viac zintenzívnili. Spustili sme mimoriadne letné verzie potravinových zbierok vo všetkých našich 154 obchodoch v roku 2020 aj 2021 ako reakciu na dôsledky koronakrízy pre najzraniteľnejšie skupiny ľudí. Práve vďaka potravinovým zbierkam sa nám podarilo podať pomocnú ruku veľkému množstvu ľudí v núdzi a umožniť aj našim zákazníkom pomôcť.

Tesco podporuje Potravinovú banku Slovenska a ďalších charitatívnych partnerov zo svojich všetkých obchodov každý deň – darovaním nepredaných potravín či inou produktovou podporou. Denne pomáhame ľuďom v núdzi prostredníctvom darovania nepredaných potravín. Doteraz sme takýmto spôsobom darovali vyše 7 300 ton potravín, z ktorých bolo pripravených viac ako 17 miliónov porcií jedla. Tesco tak aj touto dôležitou aktivitou pomáha zmierňovať dosahy koronakrízy na tie najzraniteľnejšie skupiny obyvateľov. Zároveň sme od vypuknutia pandémie darovali naviac mimoriadne potravinové dary v hodnote vyše 245-tisíc eur.

Tesco získalo hneď dve ocenenia Via Bona Slovakia 2020 – v kategóriách Zodpovedná veľká firma, Výnimočný zamestnávateľ – aj špeciálnu Cenu verejnosti.

Na ktorú z vašich aktivít ste najviac hrdý?

Som hrdý na všetky naše aktivity, ktorými prispievame k pozitívnej zmene v rámci komunity a podpore našej planéty. Obzvlášť by som rád upriamil pozornosť na naše úspechy v boji proti plytvaniu potravín. V tejto oblasti sme na Slovensku lídrom a darí sa nám plniť naše ciele a zároveň inšpirovať ostatných, a iniciovať spoločenskú diskusiu všetkých zainteresovaných strán – výrobcov potravín, maloobchodu, štátnych orgánov a spotrebiteľov. Som veľmi rád, že sa v boji proti plytvaniu s potravinami k nám pridávajú aj naši dodávatelia potravín. Niektorí z nich už začali monitorovať objem potravinového odpadu, ktorý vzniká pri výrobe ich potravinových výrobkov, a prijali konkrétne kroky na zníženie tvorby tohto odpadu. Jeden z našich slovenských dodávateľov zeleniny už dokonca zverejnil prvý progres, a to zníženie potravinového odpadu o 70 ton.

Aké sú vaše ďalšie ciele/výzvy v zodpovednom podnikaní?

Naším cieľom je systematicky a dlhodobo pokračovať v aktivitách, aby sme prinášali našim zákazníkom, komunitám a planéte každý deň niečo navyše.

Rád by som spomenul práve posledný pilier planéta. V rámci tohto piliera je naším cieľom znížiť náš vplyv na životné prostredie a klimatické zmeny.  Ako prvá firma na svete sme sa už v roku 2009 zaviazali dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Minulý rok sme ale oznámili výraznú zmenu našich plánov, a to dosiahnuť nielen uhlíkovú, ale aj klimatickú neutralitu už v roku 2035. Na Slovensku už teraz využívame 100 % elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a pracujeme neustále na vylepšovaní systémov kúrenia, chladenia aj dopravy, aby sme náš cieľ naplnili.

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.