T-Systems Slovakia: Ocenením sme získali motiváciu na vývoj nových riešení, ktoré pomáhajú
Prehliadka v múzeu je pre mnohých zážitok, no pre zrakovo znevýhodnených len často nesplniteľnou túžbou. Všetko ale zmenila aplikácia, ktorá nevidiacim pomáha orientovať sa v priestoroch múzea, čím im umožňuje samostatný pohyb.
Za vývojom aplikácie Sám v múzeu stojí spoločnosť T-Systems Slovakia, ktorá sa stala víťazom prestížneho ocenenia Via Bona 2018 v kategórii Sociálne inovácie. Aplikácia nie je limitovaná len priestormi múzea, ale je využiteľná aj v ďalších verejných priestoroch, napríklad v nemocniciach, na úradoch a iných miestach, kde majú zrakovo postihnutí ľudia problém orientovať sa. Nápad oslovil čitateľov denníka SME natoľko, že sa mu rozhodli udeliť aj špeciálne ocenenie Cena verejnosti. O tom, s čím sa pri vývoji aplikácie museli popasovať a akým ďalším novinkám sa venujú sme sa zhovárali s Veronikou Matejovou, spoluzakladateľkou projektu Sám v múzeu.
Čo pre vás znamenalo získanie ocenenia v kategórii Sociálne inovácie a Ceny verejnosti v rámci Via Bona Slovakia 2018?
Veľmi sme sa týmto oceneniam tešili. Získali sme totiž nielen spoločenské uznanie za aktivity pomoci, ktoré sme vykonávali v spolupráci s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ale zároveň sme nabrali motiváciu na vývoj nových riešení, ktoré pomáhajú. Práve tieto ocenenia pomáhajú budovať v Košiciach nové startupové inkubačné centrum Innovlab, ktoré pretvára nápady mladých ľudí na reálne produkty v našom okolí.
Okrem toho, že sa vám podarilo získať ocenenie Via Bona, boli ste s aplikáciou ešte niekde úspešní?
Áno, projekt Sám v Múzeu bol na prestížnom udeľovaní IT Oscarov s názvom IT GALA nominovaný v kategórii IT Produkt roka 2019 a umiestnil sa na 3. mieste. Následne sme dostali niekoľko možností prezentovať projekt Sám v Múzeu na rôznych vedeckých a technologických konferenciách.
O exkurziu v košickom Rodošte je pomocou aplikácie pre zrakovo znevýhodnených naďalej veľký záujem. Zúčastňujú sa jej rôzne skupiny klientov ÚNSS (Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska) z mnohých kútov Slovenska. Keďže mobilný sprievodca expozíciou je určený aj pre širokú verejnosť, medzi návštevníkmi nájdeme aj veľa rodín s deťmi.
Čo vás najviac potešilo alebo naopak zamrzelo pri vývoji aplikácie?
Veľkým potešením pre nás bola spolupráca s nevidiacimi a budovanie projektu na mieru ich požiadavkám. Vzájomne nadšenie pre sprístupnenie múzea nás posúvalo pri realizácií vpred. Jedna z vecí, ktorá nás prekvapila a zamrzela zároveň, je však pohľad spoločnosti na potrebu a rozširovanie takýchto technológií, ktoré smerujú na pomoc úzko znevýhodnenej skupiny. Mnohokrát sme dostali otázku “načo?” a nie “ako?”. S opačnou potrebou sa ale stretávame v zahraničí, kde sa veľmi intenzívne rieši spôsob a zlepšenie prístupu do verejných aj kultúrnych priestorov pre ľudí zo zrakovým hendikepom.
Aplikácia Sám v múzeu bola, podľa vašich slov, prvý krok, na základe ktorého ste chceli overiť možnosti použitia tohto riešenia aj inde. V akom štádiu je plánovanie zavedenia aplikácie do verejných priestorov, nemocníc či štátnych budov?
Už od začiatku realizácie a testovania produktu pracujeme na výskume používania lokalizačných služieb a asistencie pre zrakovo znevýhodnených. Tento výskum sa pokúšame rozšíriť aj o vývoj vlastných lokalizačných zariadení a návrhy realizácie takýchto projektov pre ďalších klientov. Keďže každé miesto je unikátne, vyžaduje si individuálny prístup. Spolupracujeme a sme aj naďalej otvorení budúcim spoluprácam na slovenskom i zahraničnom trhu.
V Startup Inkubátore sa venujete téme digitálneho zdravia. Môžete nám aspoň načrtnúť, na aké ďalšie projekty sa môžeme v budúcnosti tešiť?
Téme digitálneho zdravia sa budeme určite naplno venovať aj v roku 2020. Veľký potenciál má projekt FaceREHAB, ktorý získal ocenenie na medzinárodnej súťaži a spomedzi 32 prezentácií zaujal svojou aplikovateľnosťou porotu v Paríži, vďaka čomu si napokon vyslúžil 1. miesto. Máme tiež rozpracované témy zamerané na potreby skupiny Deutsche Telekom a T-Systems International. Z pohľadu technológií a trendov to bude určite zaujímavé, pretože sa budeme sústreďovať na riešenia v 5G, virtuálnu a rozšírenú realitu či umelú inteligenciu. Vzdelávanie na prvom stupni základných škôl by mohol výrazne zatraktívniť projekt EDUMY, ktorého cieľom je zlepšiť vzdelávanie žiakov prostredníctvom gamifikačných metód.