Stop bifľovaniu či budíček pre ospalé mesto. Ako malé organizácie menia k lepšiemu rôzne kúty Slovenska
Impact Lab Inkubátor pomáha rozvíjať aktivity menších aj začínajúcich neziskoviek.
Autorka titulnej fotografie: Eva Nagyová
Pre komunitu v Rimavskej Sobote organizuje držiteľ ocenenia Biela vrana kultúrne a osvetové podujatia. Mladí nadšení študenti z Považskej Bystrice spustili doučovanie pre rovesníkov a zorganizovali celoslovenskú súťaž pre tisíce tínedžerov. Chceli totiž zistiť, či existujú niekde väčší „kockáči“ ako oni. V rámci celého Slovenska zase pôsobí na školách Emocionálny kompas, ktorý sa venuje duševnému zdraviu, pomáha deťom pracovať s emóciami a rozvíja v triedach láskavé vzťahy.
To sú len niektoré príklady organizácií z programu Impact Lab, ktorý vznikol pod taktovkou Nadácie Pontis. Program pomáha neziskovkám posilňovať ich potenciál a podporovať ich pri lokálnych aktivitách. „Menšie organizácie z regiónov môžu v rámci Impact Lab Inkubátora získať nielen podporu vo výške až do 30-tisíc eur, ale aj účasť na sérii workshopov, ktoré im pomôžu nadobudnúť potrebné know-how pri vedení organizácie, šírení jej aktivít či nastavovaní komunikácie alebo finančných zdrojov,” hovorí Norbert Maur z Impact Lab tímu.
Aktuálna výzva je otvorená do 14. marca 2025. Vďaka podpore z programu môžu organizácie prinášať zmenu k lepšiemu do každého kúta Slovenska, a to v rôznych oblastiach: od vzdelávania na školách aj mimo nich po boj za ľudské práva.
Vzdelávanie za hranicou bifľovania: Kockáči
Projekt Kockáči vznikol ako nápad skupiny prvákov na gymnáziu. Vtedy ešte pod názvom iLearn vyhrali v súťaži Mladý talent Považskej Bystrice so svojím edukačným programom pre deti od 5 do 10 rokov. Trojica študentov Zuzana Jakubová, Šimon Janáček a Alexandra Karvašová dnes vedie úspešný vzdelávací projekt s celoslovenským dosahom. Zameriavajú sa na takzvané peer-to-peer doučovanie.
„Sme presvedčení o tom, že kvalitné vzdelanie by malo byť dostupné pre všetkých,“ uvádzajú o svojom projekte, pri ktorom sa študenti učia od študentov. Zakladatelia združenia totiž veria, že práve rovesníci si pri štúdiu rozumejú najlepšie, a preto veľmi efektívne zdolajú výzvy pri domácej príprave.
Občianske združenie Kockáči tiež zastrešuje súťaž Kockáč roka, ktorá podľa Zuzky a Šimona netestuje nabiflené vedomosti, no zameriava sa na kreativitu pri riešení problémov a digitálne zručnosti. Súťažiaci mali preukázať svoju schopnosť práce s vyhľadávačmi a dátami napríklad pri zisťovaní, aké logá v minulosti používala známa jazyková aplikácia Duolingo, či koľko červeno-bielych závor je na zvolenskom nádraží. Nultý ročník celoslovenskej súťaže prilákal 800 žiakov a žiačok zo škôl z celého Slovenska, o rok neskôr ich už bolo dokonca 8 000!

Spoluzakladatelia Kockáčov Šimon Janáček a Zuzana Jakubová. Zdroj foto: Matej Hamaj a Martin Kučík
„Spolupráca so školami je pre nás kľúčová, pretože veríme, že práve školy sú miestom, kde sa formujú budúce generácie ambicióznych mladých ľudí. Naším projektom chceme ukázať, že keď sa spojí odhodlanie a tvrdá práca, tak aj malý študentský projekt môže prerásť do národných rozmerov,“ hovoria o svojej činnosti Kockáči.
Podpora z Impact Lab Inkubátora umožnila združeniu nielen zorganizovať posledný ročník súťaže, v ktorom počet prihlásených stúpol 10-násobne, no tiež otvoriť komunitné centrum, kde sa Kockáči stretávajú. Najväčší prínos programu však vidia v sieťovaní a prepájaní naprieč sektormi. Ich cieľom do budúcnosti je organizovať vzdelávacie workshopy pre učiteľov a pracovať na budovaní značky. „Chceme, aby slovo ,kockáč’ nebolo považované za urážku, ale naopak, symbolizovalo kreativitu a odvahu myslieť inak,“ dopĺňajú zakladatelia projektu.
Prečítajte si aj:
- Akú podporu potrebujú začínajúce organizácie?
- Kapacity občianskych organizácií posilňujeme nielen finančne, ale aj vzdelávacími workshopmi
Od hudby k líderstvu: Občianske združenie FRAJ
Tomáš Bálint má s kultúrou dlhoročné skúsenosti. Oblasti sa venuje vo svojom domovskom regióne, v Rimavskej Sobote – okrese, ktorý čelí veľkej miere odchodu obyvateľstva do väčších miest pre nedostatok pracovných príležitostí. Verejný život v meste odlivom talentov z oblasti výrazne trpí. Smutným impulzom pre rozvoj občianskej aktivizácie v okrese bola už vražda Jána a Martiny.
V roku 2018 vznikla iniciatíva Rimavská kaviareň, ktorá sa pridala k sérií protestov Za slušné Slovensko. V roku 2019 založil Bálint multižánrový festival FRAJ, ktorý prináša do mesta na Gemeri vernisáže, premietanie filmov, autorské čítania, diskusie, workshopy aj koncerty.

Držiteľ ocenenia Biela vrana Tomáš Bálint počas jednej z diskusií v komunitnom centre Citadela. Foto: Timo Törköly
Aktuálne spolu s tímom zastrešuje väčšinu demokratizačných aktivít mesta. Jednou z nich je aj prevádzka kultúrno-komunitného centra Citadela, v ktorom majú ľudia možnosť diskutovať o dôležitých celospoločenských témach a hľadať spôsoby, ako zlepšiť život miestnej komunity.
K založeniu Citadely dopomohla podľa Tomáša Bálinta aj podpora z programu Nadácie Pontis. „Vďaka účasti v Impact Lab Inkubátore sme mohli v Rimavskej Sobote vytvoriť bezpečný a slobodný priestor pre všetkých. Otvorili sme témy, o ktorých sa dovtedy v meste takmer vôbec nediskutovalo,“ hovorí.
Viac informácií, ako získať podporu z Impact Lab Inkubátora nájdete tu.
V poslednom čase sa Citadela sústredí najmä na žiakov a žiačky stredných škôl. V rámci série aktivít na tému demokracie, dobrovoľníctva či ľudských práv sa im podarilo prepojiť až 150 študentov a študentiek naprieč rôznymi školami. „Chceme osloviť mladých ľudí a hovoriť s nimi o témach, ktoré ich trápia,“ hovorí Tomáš Bálint. Verí tiež, že podporou občianskeho cítenia u mladých môžu z regiónov vzísť noví lídri a líderky, ktorí prinesú pozitívnu zmenu nielen do svojich domovských okresov, ale aj na celé Slovensko.
Bezpečný prístav pre všetky deti: Emocionálny kompas
Návaly stresu, úzkosti, ale aj bežné medziľudské nezhody nepatria len ku každodenným problémom dospelých. Rovnakým výzvam čelia aj deti. Naučiť sa zdravo pracovať s vlastnými emóciami v chápajúcom prostredí má mimoriadny význam pre ich vnútornú stabilitu. Presne tieto zručnosti rozvíja program Emocionálny kompas.
Anna Viľchová študovala na dvoch univerzitách v Londýne a absolvovala stáž v Bruseli, aby sa napokon vrátila tam, kde to bolo potrebné – domov do Prešova. Svoje bohaté skúsenosti zo zahraničia využila aj na pomoc deťom zo znevýhodnených komunít v obci Rokycany. Spolu s kamarátkou Lenkou Svoradovou zahoreli pre oblasť mentálneho zdravia. Chceli vytvoriť odborne spracované materiály pre vyučujúcich, ktoré by im prácu s deťmi v tomto smere výrazne uľahčili. V roku 2021 preto rozbehli spoločný projekt, ktorý dnes pomáha na 130 školách. Okrem metodík pre školy vznikol aj Emocionálny kompas na doma.

Deti počas aktivity Loďka, jedného z cvičení Emocionálneho kompasu. Foto: Emocionálny kompas
Samotná výučba je postavená predovšetkým zážitkovo. Prvým krokom pre deti je skúsiť pomenovať svoju aktuálnu náladu. „Pracujeme so základnými otázkami ,čo by mi pomohlo’ a ,čo by som potreboval či potrebovala‘. Dieťa sa vďaka nim učí zistiť, či sa hnevá, lebo niekto prekročil jeho hranice alebo preto, lebo sa ráno nestihlo najesť,“ hovorí o aktivitách Anna Viľchová.
Vďaka Impact Lab Inkubátoru pomáha projekt 13-tisíc deťom lepšie spracovať svoje pocity. Okrem zvýšenia počtu zapojených škôl aj pedagógov sa mohla organizácia profesionalizovať a nebyť tak závislá od dobrovoľníckej pomoci.
„V tomto školskom roku sa nám podarí ukončiť vývoj metodík pre základné školy, školám tak budeme vedieť poskytnúť dlhodobú podporu v posilňovaní zručností detí ako sú láskavosť, spolupráca či riešenie konfliktov v každom ročníku, od predškolákov po 9. ročník,“ dodáva Viľchová.
Prečítajte si výzvu do Impact Lab Inkubátora.
Spolufinancované Európskou úniou v rámci projektu ImpactAS 2 – Impact Acceleration of Slovak CSOs 2 (ImpactAS II). Vyjadrené názory a stanoviská sú názormi a stanoviskami autora/-ov a nemusia nevyhnutne odrážať názory Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani Európska výkonná agentúra pre vzdelávanie a kultúru za ne nezodpovedajú.