06. 10. 2014 Nadácia Pontis

Spoločná cesta autom do práce vyjde menej

V zahraničí vodičov aj odmenia, ak vozia aj iných ľudí.

EKOMOBILITA l U nás jazdí v aute spravidla len jedna osoba – vodič. 

Zdieľanie auta, teda využívanie vozidla viacerými osobami naraz, je v zahraničí bežné. U nás je to ešte novinka, nezabehnutá vec. Sused suseda totiž do práce odvezie len málokedy. Rovnako tak kolega svojho kolegu.

Viete si však napríklad predstaviť, že by ste bicyklom prišli ráno zo svojej obce k diaľnici, tam ho do večera odložili a nastúpili kolegovi do auta, ktorý by vás vzal do práce? Ako nám povedala Slovenka Mirka Jacobsen, takto to funguje napríklad v Dánsku, kde žije. Sama to tam niekoľko mesiacov robila. Pri návrate z práce ju kolega zasa pri bicykli vysadil a išla domov. Obavu, že by jej niekto počas dňa nestrážený bicykel odcuzil, nemala.

Na sociálnych sieťach a webových stránkach sa však aj u nás už objavujú ponuky a žiadosti ľudí, ktorí hľadajú spolujazdcov. Zverejňujú dátumy a trasy ciest. Tým si chcú zlacniť dopravu, ktorá je potom aj rýchlejšia a ekologickejšia. Zdieľaná doprava do zamestnania či pri iných príležitostiach prispieva k redukcii vozidiel na cestách a znižovaniu výfukových splodín v ovzduší. „Podpora ekologizácie dopravy, ktorou je aj zdieľanie vozidiel, je však jednou z priorít firiem, ktoré sa riadia princípmi zodpovedné hopodnikania,“ uviedla Nadácia Pontis, ktorá združuje zodpovedné firmy v organizácii Business Leaders Forum.

Autá vozia vzduch, nie ľudí Napríklad v Bratislave sa podľa štatistík vozia dvaja ľudia len v každom šiestom aute. V ostatných piatich je iba sám vodič. Troch, či dokonca viacerých v autách takmer nevidieť. Tak je to cez deň, ale aj ráno pri ceste do práce. Výsledkom sú prepchaté komunikácie, neustále vznikajúce kolóny vozidiel smerujúce z okolia väčších miest bližšie k ich centru, s čím je spojená strata času, viac smogu v uliciach a únava z cestovania. „Ak sa traja ľudia dohodnú a pôjdu jedným autom, tak sa rozrátajú náklady a navyše v uliciach budeme mať menej áut. Bude to zároveň ekologickejšie,“ potvrdil výhody spoločnej jazdy primátor Bratislavy Milan Ftáčnik.

Ani Bratislava sa však ešte nedostala tam, kde je už napríklad Kalifornia. Vodiči, ktorí sa tam zapoja do projektu zdieľania motorového vozidla, môžu za odmenu využívať napríklad prednostný dopravný pruh. V našom prípade by to mohol byť dopravný pruh vyhradený pre MHD. U nás to však dopravné predpisy zatiaľ neumožňujú.

Začali so zdieľaním áut

Zamestnanci niektorých firiem však už začínajú zdieľať vozidlá. Takzvaný carpooling využívajú ľudia, ktorí v rovnakom čase cestujú rovnakým smerom. Ako informovala HN NadáciaPontis, zamestnanci spoločností – členov združenia Business Leaders Forum (BLF), ktoré dodržujú zásady zodpovednéhopodnikania, už využívajú výhody zdieľania vozidiel. Ide hlavne o pracovníkov, ktorí bývajú ďalej od sídla či areálu svojej firmy. Organizujú sa a cestujú spolu do práce v jednom aute. Podobne to funguje aj pri ich služobných cestách. Napríklad spoločnosti Orange Slovensko, SlovakTelekom či Dalkia Bratislava vytvorili intranetovú aplikáciu, ktorá zamestnancom pomáha nájsť záujemcov o carpooling. Hlavným podnetom na zdieľanie jázd či už služobných, alebo súkromných, je snaha ušetriť, ale aj socializovať sa a spoznávať nových kolegov. „Ochrana životného prostredia je popri starostlivosti o zamestnancov, komunitu a férové fungovanie na trhu voči zákazníkom a dodávateľom, jedna z kľúčových oblastí zodpovednéhopodnikania,“ zdôraznila Beata Hlavčáková, riaditeľka BusinessLeadersForum a programová riaditeľka NadáciePontis.

Podporiť aj cestovanie MHD

Aby zamestnanci presedlali na „zelenšie“ spôsoby dochádzania do práce, si vyžaduje povzbudenie a podporu. „Ľudí možno podporiť napríklad poskytnutím zlacnených lístkov na mestskú hromadnú dopravu. Užitočné je aj zdieľať plánovač ciest na internetovej stránke či na intranete firmy,“ odporúča Business Leaders Forum.

Aby bolo cestovanie verejnou dopravou atraktívnejšie, informácie o nej by mali byť pre zamestnancov ľahko dostupné a viditeľné. Grafikon MHD by mohol byť na pracovisku vo vstupnej hale či na chodbe. Napríklad košická firma T-Systems Slovakia, ktorá podniká v informačných technológiách, ponúka zamestnancom tzv. Cafeteria program. Pridelené peniaze môžu zamestnanci využiť štvorakým spôsobom.

Na osobný rozvoj, zdravie, voľný čas i cestovanie. Tieto peniaze môžu využiť aj na lístky na MHD. Spolupráca so samosprávou Ako ďalej zlepšiť a zjednodušiť verejnú či individuálnu dopravu? Podľa NadáciePontis by firmy a samosprávy miest mohli zabezpečiť pre zamestnancov v blízkosti pracovísk aj zastávky MHD. V mnohých výrobných firmách združených v Business Leaders Forum využívajú pre zamestnancov aj kyvadlovú dopravu. Časy liniek sa prispôsobujú pracovnému času.

Dopravu financujú samotné firmy alebo spolu s poskytovateľom verejnej dopravy. S miestnymi úradmi firmy budujú i bezpečné cyklotrasy v okolí areálu. Okrem toho cyklistom z radov zamestnancov zabezpečujú chránené parkovanie pre bicykle, sprchy či skrinky na uzamknutie športových vecí.

***

Ochrana životného prostredia je jedna z kľúčových oblastí zodpovednéhopodnikania firiem.

Beata Hlavčáková, programová riaditeľka Nadácie Pontis

Viete, že… v európskych mestách vzniká z dopravy 23 percent emisií oxidu uhličitého (CO2)? podľa odhadov sú v EÚ ročné náklady na chronicky sa opakujúce dopravné zápchy až 80 miliárd eur? 15 až 20 percent všetkých dní práceneschopnosti európskych zamestnancov zapríčiňuje nedostatočná fyzická aktivita? zamestnanci, ktorí chodia do práce pešo alebo na bicykli, sú zdravší a produktívnejší, než tí, čo prídu autom? denná 30-minútová chôdza môže predĺžiť život o 2 až 9 rokov? Ľudia si tak posilňujú 120 svalov a v priebehu jedného roka môžu schudnúť i 3 kilogramy čím viac sú firmy závislé od áut, tým viac ich podnikanie zasiahnu negatívne dôsledky? Efektívne riadenie „zelenej“ mobility môže pomôcť k vyššej konkurencieschopnosti vďaka nižším nákladom a spokojnejším zamestnancom

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111