01. 02. 2022 Filantropia

Slovensko čaká na veľkých filantropov. Náš vzor môže byť najštedrejšia krajina sveta, ale aj susedné Česko

Rebríček najštedrejších amerických darcov a darkýň časopisu Forbes je fascinujúcim čítaním. Niektorí z nich za život rozdali dokonca viac, ako aktuálne vlastnia. Skutočne inšpiratívnym je však čosi iné – ukazuje sa, že najväčší filantropi čoraz viac investujú do sociálnych inovácií. Filantropia vzrastá aj v susednom Česku – a tým nám ukazuje, že veľkí individuálni darcovia nie sú sci-fi ani pre náš región.

V aktuálnom rebríčku America´s Top Givers, ktorý zostavil magazín Forbes, nájdeme mená ako MacKenzie Scott, ktorá sa po rozvode s Jeffom Bezosom z Amazonu stala jednou z najbohatších žien sveta. Zoznamu však aj naďalej kraľujú investor Warren Buffett, zakladateľ Microsoftu Bill Gates či filantrop George Soros, ktorí sa pomáhaniu venujú už niekoľko dekád.

Spojené štáty sú považované za najštedrejšiu krajinu sveta – individuálni darcovia venujú na dobročinné účely ročne vyše 320 miliárd dolárov. Tradícia darovania siaha až k otcom zakladateľom, no kľúčový impulz dostala v polovici 19. storočia od „selfmademanov“, ako boli George Peabody, Andrew Carnegie či John D. Rockefeller.

Napriek tomu, že európska tradícia pomáhania vychádza z iných základov (a v bežnom živote sa na dobročinnosť kladie oveľa menší dôraz ako v USA), americký prístup k filantropii môže byť inšpiráciou aj pre postkomunistické krajiny strednej Európy. Ako sa tento vzor zatiaľ premieta do rozvoja filantropie v susednej Českej republike? A ako je na tom Slovensko?

Celý článok nájdete na webe magazínu Forbes.

Hlavné foto: Jedni z najznámejších českých filantropov, manželia Hana a Dalimil Dvořákovci, začiatkom roka 2020 oznámili, že do nimi založenej Nadácie Experientia vkladajú 200 miliónov korún (viac ako 8 miliónov eur). Autor foto: Marek Mucha

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.