20. 12. 2017 Nadácia Pontis

Slováci prvýkrát oslavovali GivingTuesday. Ako to dopadlo?

28. novembra sa Slovensko po prvý raz pridalo k celosvetovému hnutiu #GivingTuesday.

Slováci ho oslávili veľkolepo. V tento deň napríklad darovali spolu viac ako 83-tisíc eur. Okrem finančnej podpory darovali materiálne veci, ale aj čas či know-how.

Podľa údajov Nadácie Pontis, ktorá je ambasádorom pre Slovensko, sa do #GivingTuesday zapojilo najmenej 44 firiem,124 neziskových organizácií a tisícky ľudí z radov širokej verejnosti. Registrovali sa na stránke MozemPomozem.sk, vďaka čomu ich Nadácia Pontis mohla prepojiť. Organizácie získali adresnú pomoc a firmy a verejnosť pomohli tak, ako im to bolo najprirodzenejšie.

 „V prvom ročníku sa ukázalo, že #GivingTuesday má na Slovensku veľký potenciál. Vyplýva to aj zo spätných väzieb neziskových organizácií a firiem, ktoré v drvivej väčšine potvrdili, že sa chcú zapojiť aj budúci rok. Rovnako bol #GivingTuesday pozitívne prijatý aj verejnosťou, podľa odhadov sa do sviatku pomáhania zapojili tisícky ľudí,“ uvádza Jana Desiatniková, projektová koordinátorka z Nadácie Pontis a vysvetľuje: „Keďže #GivingTuesday je hnutie, do ktorého sa môže zapojiť ktokoľvek a akokoľvek, stačí, že v tento deň podá pomocnú ruku, neexistujú presné štatistiky o množstve zapojených. Z reakcií, napríklad na sociálnych sieťach, však vieme, že Slováci tento deň prijali veľmi pozitívne. Všetkým spoločne išlo o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti.“

Herci, športovci, blogeri, moderátori aj speváci. 28. novembra ich všetkých spojili dobré skutky.

Ako Slováci pomáhali

Počas #GivingTuesday sa na podporu neziskových projektov podarilo vyzbierať spolu viac ako 83-tisíc eur. Peniaze putovali na podporu konkrétnych projektov napríklad na portáli DobraKrajina.sk, prípadne sa vyzbierali v rámci offline zbierok. Významnú časť sumy tvorili dary firiem vybraným neziskovým organizáciám.

Ďalšou významnou aktivitu počas tohto dňa boli zbierky pre ľudí v núdzi. Vďaka takmer 12 tonám vyzbieraného šatstva od 26 firiem združených v Business Leaders Forum strávia zimu príjemnejšie.

Ľudia vyrazili aj do terénu. Napríklad dobrovoľníci z KFC navštívili rodinné centrum Dlháčik na Dlhých Dieloch, kde dezinfikovali priestory a hračky. Okrem pomoci venovali mamičkám a deťom vecné dary a pripravili pre nich catering. Zamestnanci VSE zase zorganizovali vianočné pečenie v krízovom centre Dorka v Prešove.

Neziskovky sa okrem finančných prostriedkov uchádzali aj o pomoc pri nastavovaní komunikačných stratégií, systému odmeňovania, ale hľadali napríklad aj tipy na riadenie ľudských zdrojov. Vďaka #GivingTuesday tiež študenti Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave získali zdarma simulátor pracovných pohovorov – špeciálne vytvorený tréning zameraný na úspešné zvládnutie pohovoru a získanie zamestnania.

 

Pomáhajú aj naďalej

#GivingTuesday bol pre niektorých „štartovacou čiarou“ a viaceré spolupráce trvajú až do Vianoc. Napríklad, počnúc 28. novembrom až do Vianoc zdvojnásobuje firma ESET finančný dar svojich zamestnancov na podporu neziskových organizácií v oblasti vzdelávania, chudoby a boja proti korupcii. Nákupné centrum CENTRAL Bratislava v tento deň zase odštartoval aktivitu „Daruj radosť“. V rámci nej môžu návštevníci centra zakúpiť kávu, koláčik alebo čokoľvek, s čím chcú potešiť náhodného neznámeho, ktorý si voľný „kupón“ nájde pripnutý na vianočnom stromčeku oproti Bille. Taktiež počas celého adventu mohli, zakúpením hračiek, oblečenia, kozmetiky a elektroniky, spraviť krásne Vianoce rodinám v krízovom centre Slunce.

„Slovenský #GivingTuesday dopadol nad naše očakávania. Black Friday má však stále náskok, takže o rok opäť pokračujeme,“ hodnotí Jana Desiatniková. Nádeje na ešte úspešnejšie ďalšie ročníky potvrdzuje aj pozitívny trend zo zahraničia. Kým minulý rok oslávilo #GivingTuesday 98 krajín, v tomto roku ich bolo  viac ako 150.

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.