21. 02. 2017 Nadácia Pontis

Slováci darovali neziskovkám rekordne veľa

Neziskové organizácie dostali vlani o päť miliónov eur viac na dvoch percentách z daní než v predošlom roku.

Zdroj: Dreamstime

Sídlisko Kopčany je tvorené niekoľkými panelákmi postavenými v industriálnej zóne na okraji Petržalky. Od zvyšku Bratislavy je odrezané železnicou a pozostatkami niekdajšej fabriky. Pre ľudí, často zo sociálne slabšieho prostredia, tu nie je veľa možností na trávenie voľného času. Od minulého roka sa to malo aspoň čiastočne zmeniť, a to vďaka novému športovému ihrisku. „Stavbu ihriska riešime už od roku 2010 a minulý rok sa nám tento projekt aj vďaka dvom percentám z daní podarilo dokončiť,“ povedala Monika Juríková z organizácie Ulita. Táto malá neziskovka, ktorá prevádzkuje na sídlisku komunitné centrum, patrí medzi viac ako 13-tisíc prijímateľov, ktorým poslali Slováci v minulom roku svoje dve percentá z dane. Dve percentá Firmy a podnikatelia podporili v minulom roku zo svojich daní neziskové organizácie sumou 34,6 milióna eur a fyzické osoby poslali 27 miliónov eur. Podľa Petra Handiaka, autora legislatívnej úpravy asignačnej dane, je za týmito číslami „vyšší výber daní, stabilizácia dvoch percent dane cez podpísané memorandum s M7 ministerstvom financií a zvyšujúca sa dôvera ľudí v tento inštitút“. Najúspešnejším žiadateľom bola v minulom roku Nadácia Pontis, ktorá získala do svojho rozpočtu takmer dva milióny eur. „Firmy si u nás zakladajú nadačné fondy a asignujú nám dve percentá svojich daní, prostredníctvom ktorých realizujeme ich filantropické aktivity,“ vysvetľuje Simona Gembická z Pontisu a upozorňuje na to, že väčšina týchto financií je ďalej prerozdeľovaná menším mimovládnym organizáciám. Veľké nadácie Okrem Pontisu patria medzi najúspešnejších prijímateľov takmer výlučne nadácie založené veľkými firmami. „Pôsobí to, ako keby to banka darovala samej sebe, ale nie je to tak. Banka to síce poukáže nadácii, ktorá nesie jej meno, ale tie peniaze si nemôže nechať, musí ich použiť na rozvoj svojej misie,“ vysvetľuje Marcel Zajac z Nadácie Tatra banky. Podľa jeho slov u nich ostáva len päť percent z tohto príjmu a zvyšok je použitý na podporu ďalších subjektov.
Toto potvrdzuje aj Monika Juríková z Ulity. „My napríklad tiež čerpáme prostriedky od týchto nadácií. Oni to majú síce formálne u seba, ale väčšina z nich to prerozdeľuje ďalej.“

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.