31. 01. 2016 Zodpovedné podnikanie

Severské firmy vedia ako na udržateľnosť, učme sa od nich

Vedia ako premeniť staré za nové, pokazené za funkčné, odpad na zdroj. Severské firmy úspešne implementujú princíp obehovej ekonomiky do ich biznisu.

Ilustračná fotografia. ©Intel Free Press/Flickr.com

Netaja sa pozitívnym prístupom k životnému prostrediu. Dôkazom je fakt, že v mierach recyklácie sa držia na vrchných priečkach oproti európskemu priemeru. Projekt Severskej rady ministrov s názvom “Moving towards a circular economy” poukazuje na úspešné firmy, ktoré v praxi prerazili s podnikaním založeným na udržateľnosti.

Odmena za zodpovednosť

Nakupovanie online je bezpochyby veľmi pohodlným a rýchlym riešením. Lenže s novými šatami či parfémom sa k nám dostáva aj jednorazový obal, ktorý svoju funkciu po rozbalení stráca a končí v koši. So zaujímavou službou prišla fínska spoločnosť RePack, ktorá ponúka možnosť zabaliť zásielku do viacnásobne použiteľného obalu. Po rozbalení stačí obal jednoducho vhodiť do najbližšej poštovej schránky a zákazníkovi sa pripíše zľava na ďalší nákup v akomkoľvek zmluvnom e-shope. Podľa Ecommerce Europe sa v Európe ročne otočia viac ako 4 miliardy zásielok. Vrecká RePack sú použiteľné viac ako 20-krát a zanechávajú štvornásobne nižšiu uhlíkovú stopu ako jednorazové alternatívy.

Zdravé a zároveň ekonomické

S nápadom ako využiť obnosené detské oblečenie prišiel dánsky e-shop Vigga. Ako deti rastú, neustále sa im mení šatník, čo predstavuje obrovskú záťaž pre životné prostredie a tiež domácu peňaženku. Oblečenie sa v tomto obchode nekupuje, ale prenajíma. Keď z neho dieťa vyrastie, vymení sa za väčšie. Použité kúsky sú nezávadne vyčistené a pripravené na ďalšie použitie. Certifikát GOTS (Global Organic Textile Standard) zaručuje prvotriednu kvalitu, preto aj oblečenie vydrží viacnásobné nosenie často bez známok opotrebovanosti. Ani vynosené veci neputujú do smetí, ale použijú sa na výrobu nových kúskov.

Využívajú, čo je doma

Island pred viac ako 10 rokmi začal recyklovať rybárske siete. Podľa Islandského recyklačného fondu tak krajina, v ktorej rybolov tvorí 35 – 40 % HDP, dokáže zrecyklovať až 80 % z 1 700 ton plastového odpadu ročne. Nielenže tak šetrí peniaze na výrobu nových sietí, ale zabraňuje znečisťovaniu oceánu a úhynu rýb. Tejto iniciatívy sa chytilo aj Nórsko, ktoré sa s podporou európskych fondov pre eko-inovácie snaží rozšíriť myšlienku do ostatných prímorských krajín EÚ. Inšpirované severským prístupom, nylonové siete si našli využitie aj v komerčnom svete na výrobu látok, či kobercov (viac o Net-Works a ECONYL projekt).

Všetko začína dizajnom

Martela sa zaoberá dizajnom nábytku na mieru do kancelárskych a verejných priestorov. So 136 miliónovým obratom v EUR sa zaraďuje medzi najväčších poskytovateľov interiérových riešení v regióne. Koncept Martela Lifecycle sa pozerá na kanceláriu ako inšpiratívny a dynamický priestor pre kreativitu, spoluprácu a oddych. Nábytok je preto navrhnutý tak, aby bol presúvateľný, ľahko modifikovateľný a opraviteľný. Jej služby tak pokrývajú celý životný cyklus produktu od návrhu až po výmenu, či opravy.

Na Slovensku by to nefungovalo

Je pravda, že severské krajiny majú v porovnaní s nami vyššiu životnú úroveň, lepšiu legislatívnu podporu, či zodpovednejších zákazníkov, ktorí uprednostňujú udržateľné a ekologické produkty. Ale čo spája tieto firmy nie je prostredie, v ktorom podnikajú, ale otvorený prístup, akým sa pozrejú na udržateľnosť. Stačí jedna myšlienka, jeden impulz a zmena je na ceste.

Obehová ekonomika je celosvetová iniciatíva, ktorá chápe odpad ako zdroj. Začiatkom decembra 2015 prijala Európska komisia balíček opatrení s cieľom uzatvoriť kruh v životnom cykle výrobkov s dôrazom na podporu eko-dizajnu, opätovného využitia materiálov a minimalizácie odpadov. EÚ plánuje investovať 5,5 miliardy EUR z EÚ fondov na odpadové hospodárstvo a 650 miliónov z celoeurópskeho programu na financovanie výskumu a inovácií Horizont 2020. Príležitosti tu sú, treba ich len využiť.

 

Autorkou je Miriama Kováčová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania Nadácie Pontis

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.