Predstavujeme 52 inšpiratívnych príkladov zodpovedného podnikania
Prinášame zoznam projektov, ktoré sú nominované na prestížne ocenenie Via Bona Slovakia 2019.
Do 20. ročníka Via Bona Slovakia sa prihlásilo celkovo 38 firiem. O prestížne ocenenie sa uchádzajú s 52 inšpiratívnymi projektmi. O hlavné ceny v kategóriách Zodpovedná veľká a Zodpovedná malá/stredná firma zabojuje spolu 12 firiem.
Firmy sa čoraz viac angažujú v oblasti ochrany životného prostredia a strategickej pomoci okoliu. Dokazujú to aj nominácie, ktorých bolo najviac práve v kategóriách Zelená firma a Dobrý partner komunity. Okrem hlavných cien a ocenení v 4 kategóriách udelí Nadácia Pontis aj dve špeciálne ceny – Zamestnávateľ ústretový k rodine, rodovej rovnosti a rovností príležitostí a Dobre spravovaná firma. V spolupráci s Denníkom SME už tradične odovzdá aj Cenu verejnosti, o ktorej rozhodnú čitatelia prostredníctvom online hlasovania.
Všetky prihlásené projekty bude hodnotiť nezávislá komisia zložená zo zástupcov biznisu, štátnej správy, občianskeho sektora a vzdelávacích inštitúcií. Finalistov zverejníme 17. februára – víťazov ocenenia Via Bona Slovakia 2019 však spoznáme až na slávnostnom galavečere 28. apríla 2020.
Zodpovedná veľká firma (8 nominácií)
- ESET
- KOSIT
- LIDL Slovenská republika
- McDonald´s Slovakia
- NESTLÉ
- Plzeňský Prazdroj Slovensko
- Slovnaft
- TESCO STORES
Zodpovedná malá/ stredná firma (4 nominácie)
- DeutschMann Internationale Spedition
- LYRA GROUP
- Novartis Slovakia
- Profesia
Zelená firma (10 nominácií)
- Cila Atelier – s projektom Cirkulárna ekonomika v móde, ktorý vďaka filozofii kapsulového šatníka a upcyklácie starého oblečenia šetrí životné prostredie.
- IBM – s projektom lesswaste@IBM, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie zamestnancov o environmentálnych témach a pozitívne ich motivovať k minimalizovaniu odpadu nielen v kancelárii.
- IKEA Bratislava – s projektom Druhý život látkam, vďaka ktorému vznikla zo zostatkových látok z obchodného domu pod rukami zručných ľudí s postihnutím nová a limitovaná upcyklovaná kolekcia textilných doplnkov.
- JRK Slovensko – s projektom ELWIS, ktorý prináša prehľad o reálnych množstvách odpadu v slovenských domácnostiach a subjektoch tým, že monitoruje zber nádob a vriec s odpadom.
- KORKII – s projektom Zelená firma, ktorý prináša na trh ekologické a nezávadné produkty pre deti vyrobené z jedinečnej suroviny – dubového korku.
- Nestlé – s projektom Nestlé – Zelená firma, ktorý sa sústreďuje na zlepšenie hospodárenia s vodou. V programe prepájajú tých, ktorí bojujú s reálnymi problémami hospodárenia s vodou s mladými odborníkmi a študentmi, hľadajúcimi riešenia na tieto problémy.
- Plzeňský Prazdroj Slovensko – s projektom Končíme s plastovým. Štrngajte fľaškovým, vďaka ktorému spoločnosť do roku 2023 plne ukončí predaj piva v PET fľašiach a namiesto plastov bude podporovať vratné sklenené fľaše.
- Silberman – s projektom Forest Skis, v rámci ktorého navrhli jedinečné asymetrické lyže s hybridnou geometriou. Povrch lyží je vyrobený z ľanových vláken sfarbených modrotlačou, vďaka čomu spájajú unikátnu technológiu, ktorá je svetovým kultúrnym dedičstvom, s jedinečným dizajnom.
- SVDM – s projektom Baterkáreň – komplexným obchodno-komunitným priestorom, ktorý svojou činnosťou aktívne prispieva k zavádzaniu princípov cirkulárnej ekonomiky do praxe. V rámci projektu aktívne organizujú podujatia, workshopy, swapy, charitatívne zbierky a podporujú lokálnu tvorbu.
- Všeobecná úverová banka – s projektom Dorka bags, ktorý pretvára odpadové reklamné bannery z hrubej plastovej fólie na nákupné, plážové tašky a batohy. Spoločnosť tiež udeľuje granty projektom so zameraním na ochranu životného prostredia a organizuje interné environmentálne aktivity vo forme e-learningu, prednášok, zbierok či interných opatrení.
Skvelý zamestnávateľ/ Zamestnávateľ ústretový k rodine, rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí (9 nominácií)
- Microsoft Slovakia – s projektom Nový svet práce, ktorý prináša zamestnancom flexibilnú pracovnú kultúru založenú na dôvere a zodpovednosti za pracovné výsledky. Možnosť nastaviť si svoj vlastný pracovný štýl uľahčuje zamestnancom v rôznych situáciách skĺbiť prácu a osobný život.
- DELL – s projektom People Philosophy ABC, ktorý je založený na vzdelávaní zamestnancov v troch oblastiach: dosahovanie výsledkov, rovnováha a vzájomné prepojenie. Projekt prináša komplexný prístup k téme spokojnosti zamestnancov a tiež inovácie v súlade s trendmi na trhu práce.
- Dm drogerie markt – s projektom Duálne vzdelávanie, ktorý reaguje na absenciu odborníkov vo svete obchodu. Inšpiratívnym, zážitkovým a motivujúcim vzdelávaním sa v DM zameriavajú na rozvoj kľúčových kompetencií, ktoré sú potrebné pre uplatnenie mladých na trhu práce.
- GlaxoSmithKline Slovakia – s projektom GSK – Moderný zamestnávateľ, ktorý dbá na zdravú osobnosť svojich zamestnancov. Projekt podporuje rôznymi aktivitami so zamestnancami témy diverzity a inklúzie, mentálneho rozvoja i zdravého životného štýlu.
- IBM – s projektom Pocit rodiny vo veľkej firme, ktorý je zameraný na spokojnosť zamestnancov a vytvorenie priaznivého pracovného prostredia. Špeciálne tímy sa venujú vytváraniu zážitkov na pracovisku s cieľom dosiahnuť v IBM rodinný pocit.
- Novartis – s projektom Záleží nám na zamestnancoch, ktorý je zameraný na rozvoj zamestnancov a poskytuje množstvo benefitov nielen im, ale aj ich rodinným príslušníkom. Patria k nim napríklad hradené zdravotné voľno, platená rodičovská dovolenka či pravidelné zdravotné prehliadky a skríningové aktivity.
- Slovenské elektrárne – s projektom Univerzita Slovenských elektrární, ktorý reaguje na vysokú mieru nespokojnosti zamestnancov. Vďaka internému vzdelávaciemu programu sa podarilo prepojiť jednotlivé útvary riadiacich pracovníkov, a tým aj lepšie pochopiť fungovanie spoločnosti i kľúčové rozhodnutia.
- Všeobecná úverová banka – s projektom Ako prebudiť dobrovoľníckeho ducha vo VÚB, ktorý naštartoval dobrovoľnícke aktivity zamestnancov v pracovnom čase. Komplexné uchopenie dobrovoľníctva spočívalo v manuálnych aktivitách, rozvojových programoch, charitatívnych zbierkach, ale aj v individuálnom dobrovoľníctve.
- Whirlpool Slovakia – s projektom Dobrá šanca pre každého, ktorý spočíva vo vybudovaní rekvalifikačného a tréningového centra. Vďaka centru si môže spoločnosť vyškoliť svojich budúcich pracovníkov, a to aj z prostredia sociálne slabších, znevýhodnených občanov či ľudí so základným vzdelaním.
Dobrý partner komunity (10 nominácií)
- Všeobecná úverová banka – s projektom Myslíme na druhých, v rámci ktorého sa zamestnanci banky vzdali vianočných darčekov od zamestnávateľa a tieto finančné prostriedky sa rozhodli venovať na pomoc seniorom. Vianočným balíčkom potešili viac ako 1 200 seniorov v 17 zariadeniach na Slovensku.
- ESET – s projektom ESET Science Award, ocenenia excelentných vedcov, ktorého cieľom je zvyšovať spoločenské postavenie vedcov a vedkýň na Slovensku. Projektom sa spoločnosť snaží aj o otvorenie verejnej diskusie na tému vedy, ktorá je dlhodobo na okraji záujmu spoločnosti.
- Fpt Slovakia – s projektom Pošli to ďalej, ktorý predstavuje sieť dobrých skutkov – zamestnanci pomáhali organizáciám aj jednotlivcom, a čo je najdôležitejšie, podarilo sa im inšpirovať aj druhých.
- LIDL Slovenská republika – s projektom LIDL = dobrý sused, ktorý zahŕňa množstvo aktivít na podporu mladých rodín, detí a ich zdravia. Projekt sa zameriava na budovanie detských ihrísk po celom Slovensku, podporu vzdelávania, zdravotníctva i na pomoc okolitej komunite.
- Novartis Slovakia – s projektom Platforma Záleží nám, ktorý stojí na 4 základných pilieroch: zamestnancoch, pacientoch, zdravotníctve a spoločnosti. V rámci každého z nich spoločnosť realizuje dlhodobé aktivity – napríklad projekt domácej rehabilitácie, zážitkové workshopy alebo vytvorenie pacientskych zón v nemocniciach.
- SLOVNAFT – s projektom Dobrý sused, grantovým programom, ktorého cieľom je zvýšiť kvalitu života miestnych komunít v okolí rafinérie. Žiadatelia sa môžu uchádzať o grant do výšky 4 000 € na projekty v oblasti kultúry a športu.
- TESCO STORES SR – s projektom Potravinová zbierka Tesco, ktorej cieľom je pomoc ľuďom v núdzi. V súčasnosti je najväčšou zbierkou potravín a drogérie na Slovensku – v roku 2019 prebiehala v 120 obchodoch a zákazníci mohli prvýkrát nakúpiť balíčky pomoci aj online.
- T-Systems Slovakia – s projektom Dream IT krúžok, ktorý deťom približuje pozitívne i negatívne stránky informačných technológií a ich využívanie v bežnom živote. Lektormi sú samotní zamestnanci T-Systems, ktorí deťom dobrovoľne predstavujú svet pomocou ôsmich tém.
- VSE Holding – s projektom Do života s anjelom strážnym, zážitkovou a vzdelávacou hrou, ktorá edukačným spôsobom ukazuje deťom a mladým ľuďom z detských domov nástrahy, s ktorými sa po odchode zo zariadenia môžu stretnúť.
- Whirlpool Slovakia – s projektom Whirlpool Community Day, v rámci ktorého venujú zamestnanci spoločnosti jeden deň dobrovoľníckym činnostiam na podporu neziskových organizácií.
Sociálne inovácie (8 nominácií)
- Innogy Slovensko – s projektom iWatt, aplikáciou, pomocou ktorej môžu ľudia vlastnou fyzickou aktivitou zbierať virtuálne peniaze a prerozdeliť ich podľa svojho uváženia na podporu športových klubov.
- KIA Motors Slovakia – s projektom BikeKIA, vďaka ktorému vznikol v Žiline systém zdieľaných bicyklov. 20 staníc so 120 bicyklami tak vzájomne prepojilo strategické body v meste – miesta s pracovnými príležitosťami poskytujúce vzdelávanie, nákupy, šport a rekreáciu.
- Letmo SK – s projektom VozickarMAP, unikátnou aplikáciou na monitoring objektov. Umožňuje nájsť najbližšie bezbariérové objekty, komentovať ich stav alebo sa opýtať komunity vozičkárov.
- LIDL Slovenská republika – s projektom Hrášková polievka, ktorý je osvetovou kampaňou o dôležitosti preventívnych vyšetrení rakoviny prsníka. Cieľom kampane bolo motivovať ženy, aby sa prevencie nebáli a chodili pravidelne na vyšetrenia.
- Martin Belavý – s projektom HandCubeKeys, ktorý predstavuje inovatívnu klávesnicu pre hendikepovaných ľudí. Možno ju ovládať bezdotykovo pomocou rúk, lakťov a hlavy s použitím snímača alebo svetelného zdroja. Jej používanie je vhodné aj pre ľudí trpiacich autizmom.
- NATUR-PACK – projekt Youtube portál NATUR-PACK, ktorý je zameraný na pravidelné vzdelávanie verejnosti formou video-reportáží na témy ako minimalizovanie odpadu, triedenie a recyklácia odpadu. Cieľom projektu je zvýšenie environmentálneho povedomia.
- People Ecosystems – s projektom Mini Tech MBA, komplexným vzdelávacím programom v IT, určeným špeciálne pre ženy. Vďaka programu sa tak do IT sektora dostávajú nové posily, ktoré prispievajú k diverzite tímov a celkovej spokojnosti žien v profesionálnom živote.
- Whirlpool Slovakia – projekt Whirlpool rekvalifikačné a tréningové centrum, ktoré sa zameriava na zaškolenie zamestnancov s cieľom okamžitého zapojenia sa do pracovného procesu, aby dlhodobo nezamestnaní, či ľudia zo sociálne znevýhodneného prostredia boli schopní adaptovať sa do komunity pracujúcich vo výrobnom sektore a to bez rozdielu pohlaví, vzdelania či rasy.
Špeciálne ceny – Dobre spravovaná firma (3 nominácie)
- Československá obchodná banka
- Slovenská sporiteľna
- Union poisťovňa