Prečo sa oplatí investovať do udržateľnosti?
Časy, keď bola udržateľnosť v biznise otázkou dobrej vôle, sa skončili. Firmy integrujú udržateľné inovácie do podnikových stratégií.
![Stephen Mooney zo spoločnosti Synoptica rozprával na summite o benefitoch udržateľných inovácií.](https://www.old-nadaciapontis.sk/data/article/3828/image/896-stepheen.jpg)
Inovuj, inak neprežiješ! Môže to znieť ako klišé, ale práve inovácie sú tým, čo odlišuje lídrov od ostatných, povedal Steve Jobs, vizionár, ktorý vybudoval jednu z najinovatívnejších IT spoločností všetkých čias. Od roku 1990 boli hlavným katalyzátorom zmeny najmä technológie, dnes sa k nim pripájajú investície do udržateľného rozvoja.
Mnoho majiteľov firiem a vrcholových manažérov sa obáva, že investície do urdžateľných riešení im prinesú viac problémov ako osohu, budú musieť zvýšiť ceny, stratia konkurencieschopnosť a vynaložené prostriedky sa im nikdy nevrátia späť. Opak je pravdou. Počet spoločností, ktoré dosiahli zisk z investícií do udržateľných inovácií sa v roku 2012 zdvojnásobil na 37%. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti MIT v spolupráci s BCG, na ktorej sa podieľalo viac ako 2 600 top manažérov medzinárodných spoločností.
Americká chemická spoločnosť DowDuPont sa počas desiatich rokov do roku 2010 zaviazala znížiť produkciu skleníkových plynov o 65%. Už v roku 2007 dosiahla úspory z energetickej efektívnosti na úrovni ročného zisku. Vynálezca teflónu, či známeho neoprénu, sa dnes zameriava na “zelené alternatívy”, z ktorých podľa štúdie Americkej rady pre udržateľné podnikanie dokonca dosahujú rýchlejší rast tržieb ako pri tradičných produktoch.
Aké sú výhody investícií do udržateľnosti?
- Legislatíva. Materiálová a energetická efektívnosť sú top prioritami plánu Európskej komisie do roku 2020. Na zelené projekty je dnes možné získať nemalé finančné dotácie a výhody ako napríklad daňové úľavy.
- Konkurenčná výhoda. Firmy, ktoré sú schopné dnes inovovať a ísť za hranice toho, čo je povinné, vyhrali. Spoločnosť Hewlett-Packard si začiatkom deväťdesiatych rokov uvedomila, že olovo je toxické a začala experimentovať s alternatívnymi materiálmi na výrobu spájkovacích káblov. Vďaka tomu bola schopná promtne reagovať, keď o 15 rokov neskôr bolo použitie olova v spájkach zakázané.
- Reputácia. Takmer tretina spotrebiteľov si vyberá produkty na základe dôvery v značku, a dokonca je ochotná zaplatiť za takýto produkt viac, vyplýva to zo svetového prieskumu nákupného správania spoločnosti Nielsen za rok 2015.
- Maximalizácia benefitov. Projekt inteligentnej budovy The Edge dokázal spojiť záujmy firmy, zamestnancov aj okolia. Pomocou senzorov, ktoré sú rozmiestnené po budove, je možné optimalizovať osvetlenie, teplotu, ventiláciu, a dokonca využitie priestoru. Pomocou mobilnej aplikácie si zamestnanci môžu sami nastaviť optimálne osvetlenie, čo prispieva k celkovému zdraviu aj spokojnosti na pracovisku, nehovoriac o úsporách energie, ktoré sa pohybujú v sto tisícoch eur.
- Nové tržné príležitosti. Či už to je nový trhový segment, presun od výroby k službám alebo úplne nový zdroj príjmov, udržateľnosť je dlhodobá záležitosť a vplýva aj na podnikateľskú stratégiu.
- Spokojní zamestnanci. Pracovať pre vyšší zmysel motivuje zamestnancov. Ideálne je ak sú priamo zapojení do tohto procesu. Viaceré prieskumy ukazujú, že pracovať pre zodpovednú firmu zvyšuje lojálnosť a spokojnosť zamestnancov, čo špeciálne platí pre generáciu Y.
- Príležitosť pre kreatívcov. Mnohé úspešné projekty vznikli v garážach, či internátnych izbách. Inovátorom dnes môže byť každý, stačí si len chcieť a pozerať sa na veci cez novú optiku.
O inováciách v udržateľnosti hovoril CEE CSR Summite 2016 aj Stephen Mooney, generálny riaditeľ spoločnosti Synoptica, ktorá vedúcim spoločnostiam pomáha urýchliť prijímanie celosvetových inovácií. Stephen je podnikateľ a vedúci pracovník, ktorý v minulosti úspešne priviedol novozaložené podniky k investíciám. Pracuje tiež v organizácii UKTI v rámci jej Celosvetového podnikateľského programu ako sprostredkovateľ nových obchodov a usiluje sa priniesť do Veľkej Británie výhodné zahraničné priame investície. Pôsobí tiež ako poradca a nevýkonný člen správnej rady v oblasti techniky v najväčšom programe na podporu činnosti podnikov EÚ zvanom SetSquared. Tiež je spoluzakladateľom platformy Carbonetworks™, ktorá pomáha firmám analyzovať a optimalizovať energetické dopady.
Autorka: Miriama Kováčová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania v Nadácii Pontis