20. 05. 2016 Zodpovedné podnikanie

Prečo sa oplatí investovať do udržateľnosti?

Časy, keď bola udržateľnosť v biznise otázkou dobrej vôle, sa skončili. Firmy integrujú udržateľné inovácie do podnikových stratégií.

Stephen Mooney zo spoločnosti Synoptica rozprával na summite o benefitoch udržateľných inovácií.

Inovuj, inak neprežiješ! Môže to znieť ako klišé, ale práve inovácie sú tým, čo odlišuje lídrov od ostatných, povedal Steve Jobs, vizionár, ktorý vybudoval jednu z najinovatívnejších IT spoločností všetkých čias. Od roku 1990 boli hlavným katalyzátorom zmeny najmä technológie, dnes sa k nim pripájajú investície do udržateľného rozvoja.

Mnoho majiteľov firiem a vrcholových manažérov sa obáva, že investície do urdžateľných riešení im prinesú viac problémov ako osohu, budú musieť zvýšiť ceny, stratia konkurencieschopnosť a vynaložené prostriedky sa im nikdy nevrátia späť. Opak je pravdou. Počet spoločností, ktoré dosiahli zisk z investícií do udržateľných inovácií sa v roku 2012 zdvojnásobil na 37%. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti MIT v spolupráci s BCG, na ktorej sa podieľalo viac ako 2 600 top manažérov medzinárodných spoločností.

Americká chemická spoločnosť DowDuPont sa počas desiatich rokov do roku 2010 zaviazala znížiť produkciu skleníkových plynov o 65%. Už v roku 2007 dosiahla úspory z energetickej efektívnosti na úrovni ročného zisku. Vynálezca teflónu, či známeho neoprénu, sa dnes zameriava na “zelené alternatívy”, z ktorých podľa štúdie Americkej rady pre udržateľné podnikanie dokonca dosahujú rýchlejší rast tržieb ako pri tradičných produktoch.

Aké sú výhody investícií do udržateľnosti?

  1. Legislatíva. Materiálová a energetická efektívnosť sú top prioritami plánu Európskej komisie do roku 2020. Na zelené projekty je dnes možné získať nemalé finančné dotácie a výhody ako napríklad daňové úľavy.
  2. Konkurenčná výhoda. Firmy, ktoré sú schopné dnes inovovať a ísť za hranice toho, čo je povinné, vyhrali. Spoločnosť  Hewlett-Packard si začiatkom deväťdesiatych rokov uvedomila, že olovo je toxické a začala experimentovať s alternatívnymi materiálmi na výrobu spájkovacích káblov. Vďaka tomu bola schopná promtne reagovať, keď o 15 rokov neskôr bolo použitie olova v spájkach zakázané.
  3. Reputácia. Takmer tretina spotrebiteľov si vyberá produkty na základe dôvery v značku, a dokonca je ochotná zaplatiť za takýto produkt viac, vyplýva to zo svetového prieskumu nákupného správania spoločnosti Nielsen za rok 2015.
  4. Maximalizácia benefitov. Projekt inteligentnej budovy The Edge dokázal spojiť záujmy firmy, zamestnancov aj okolia. Pomocou senzorov, ktoré sú rozmiestnené po budove, je možné optimalizovať osvetlenie, teplotu, ventiláciu, a dokonca využitie priestoru. Pomocou mobilnej aplikácie si zamestnanci môžu sami nastaviť optimálne osvetlenie, čo prispieva k celkovému zdraviu aj spokojnosti na pracovisku, nehovoriac o úsporách energie, ktoré sa pohybujú v sto tisícoch eur.
  5. Nové tržné príležitosti. Či už to je nový trhový segment, presun od výroby k službám alebo úplne nový zdroj príjmov, udržateľnosť je dlhodobá záležitosť a vplýva aj na podnikateľskú stratégiu.
  6. Spokojní zamestnanci. Pracovať pre vyšší zmysel motivuje zamestnancov. Ideálne je ak sú priamo zapojení do tohto procesu. Viaceré prieskumy ukazujú, že pracovať pre zodpovednú firmu zvyšuje lojálnosť a spokojnosť zamestnancov, čo špeciálne platí pre generáciu Y.
  7. Príležitosť pre kreatívcov. Mnohé úspešné projekty vznikli v garážach, či internátnych izbách. Inovátorom dnes môže byť každý, stačí si len chcieť a pozerať sa na veci cez novú optiku.

O inováciách v udržateľnosti hovoril CEE CSR Summite 2016 aj Stephen Mooney, generálny riaditeľ spoločnosti Synoptica, ktorá vedúcim spoločnostiam pomáha urýchliť prijímanie celosvetových inovácií. Stephen je podnikateľ a vedúci pracovník, ktorý v minulosti úspešne priviedol novozaložené podniky k investíciám. Pracuje tiež v organizácii UKTI v rámci jej Celosvetového podnikateľského programu ako sprostredkovateľ nových obchodov a usiluje sa priniesť do Veľkej Británie výhodné zahraničné priame investície. Pôsobí tiež ako poradca a nevýkonný člen správnej rady v oblasti techniky v najväčšom programe na podporu činnosti podnikov EÚ zvanom SetSquared. Tiež je spoluzakladateľom platformy Carbonetworks™, ktorá pomáha firmám analyzovať a optimalizovať energetické dopady.

 

Autorka: Miriama Kováčová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania v Nadácii Pontis

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111