Prečo chce každý pracovať v Zappos
Na jednu pracovnú pozíciu vo firme Zappos sa hlási až 1 000 záujemcov.
„Nikdy sa necítim tak, že idem do práce. Skôr si idem každý deň vyraziť s priateľmi,“ hovorí jedna zo zamestnankýň firmy Zappos, ktorá sa stala inšpiráciou pre mnoho ďalších spoločností na svete.
Ide totiž o firmu, kde každému ide o šťastie. Patetické? Naopak, veľmi praktické. Keď 24-ročný Tony Hsieh prišiel v roku 1999 do krachujúcej spoločnosti, za hlavný princíp stanovil spraviť zákazníka šťastného. Zappos je internetovým a telefonickým predajcom obuvi, a preto svoju misiu plní vďaka svojim zamestnancom- operátorom. Na prvom mieste „robí šťastných“ ich a tí svoju prácu milujú tak, že to cítia aj zákazníci. Zappos-áci vám nepredajú len topánky, ale pomôžu aj objednať dobrú pizzu, alebo si vypočujú o vašom ťažkom dni v práci. Počúvajú, čo potrebujete. Keď sa viacerí zákazníci ozvali, aby firma začala predávať aj kuchynské potreby, Zappos s tým nemal problém – a rozšíril svoju ponuku.
Firma, ktorá vznikla na zelenej lúke, tak po desiatich rokoch existencie dosahuje obrat viac než miliardu dolárov ročne.
Prečo teda práca v call centre, ktorá by inak mohla byť pomerne nudná a nezáživná, zamestnancov Zappos-u tak baví? Nebude to len nápojmi a jedlom zdarma. Tomáš Hajzler, hosť tohtoročnej bratislavskej konferencie o zodpovednom podnikaní, to definuje jednoducho – majú vo svojej práci slobodu.
A nie je to len sloboda upraviť si pracovné miesto podľa svojich predstáv (plyšové hračky aj bicykle sú dovolené) a byť sám sebou aj z hľadiska oblečenia, tetovania a pearcingov. Ide aj o slobodu v jednaní so zákazníkmi a kolegami. Nikto nie je viazaný formalitami, nenájdete tu žiadne prejavy hierarchie a potrpenie si na statusy a funkcie. Jednanie s ľuďmi ako seberovnými a samostatne mysliacimi bytosťami je určite dôvodom, prečo Zappos zamestnanci milujú.
Práca v Zappos je zábavná a zároveň ľuďom ponúka byť súčasťou kultúry otvorenosti a poctivosti. Môcť byť hrdý na svojho zamestnávateľa je veľmi silnou motiváciou – nečudo, že na jedno inzerované miesto sa hlási až 1 000 záujemcov.
„Chceme, aby tu zostali iba tí, čo zdieľajú skutočné nadšenie pre našu prácu,“ hovorí Tony Hsieh. Po štvortýždnovom (platenom) pracovnom školení preto každému zamestnancovi ponúkajú odmenu až vo výške 2 000 dolárov – ak sa rozhodne odísť. V Zappos-e totiž vedia, že sloboda nevyhovuje každému. Viac ako s čímkoľvek iným je totiž spojená so zodpovednosťou a schopnosťou sebariadenia.
Viac o firme Zappos si môžete prečítať vo fascinujúcej knihe od Tonyho Hsieha Štěstí doručeno.
Zdroje: zappos.com, svobodavpraci.cz