Pre Slovákov je dôležité, či firmy podnikajú poctivo
Slováci už niekoľko rokov po sebe považujú za najdôležitejšie to, ako firma robí svoj biznis, či podniká transparentne a poctivo.
Deficit transparentnosti a množstvo korupčných škandálov na Slovensku pridáva téme zodpovedného biznisu na dôležitosti. Poctivosť a etiku v podnikaní od firiem čoraz viac očakáva aj verejnosť. Transparentnosť v komunikácii je totiž významnou súčasťou budovania dôvery v značku firiem a je dôležitá aj pre ich budúci úspech, keďže priťahuje talenty a ovplyvňujú správanie zákazníkov. Ale nielen ich.
To, ako sa firma stará o svojich ľudí, či im poskytuje bezpečné a zdravé pracovné prostredie, považujú za najdôležitejšie skoro dve tretiny Slovákov. Akoby sa stotožňovali so zamestnancami firiem a videli sa na ich mieste. Aj to vyplýva z prieskumu, ktorý sa zameral na vnímanie zodpovedného podnikanie očami slovenskej verejnosti a ktorý každé dva roky pripravuje Business Leaders Forum spolu s agentúrou Focus.
Ako veľmi dôležitá sa ukazuje aj rovnováha pracovného a osobného života, ktorú oceňujú najmä matky na rodičovskej dovolenke. Z prieskumu takisto vyplýva, že informácie, ktoré firma oficiálne zverejňuje a ktoré ľudia dostávajú z médií, Slovákom nestačia. Dôležitá je pre nich osobná skúsenosť s produktmi a službami firmy a tretina informácie získava priamo od zamestnancov firiem.
Slovenskí spotrebitelia sa stávajú všímavejšími a aktívnejšími. Ak považujú aktivity firmy za nezodpovedné, pätina z nich výrobky jednoducho bojkotuje a firmy sa to nemusia ani dozvedieť. Svetovo sa toto množstvo hýbe až nad 60 %. Firmy ich rožkom charity či dobrovoľníctvom zamestnancov neopijú (a ak, tak iba 3% z nich).
Dôležitosť firiem, ktoré svoj biznis robia poctivo, bude pre slovenskú ekonomiku a spoločnosť narastať. Nielen preto, že tu odvádzajú dane, vytvárajú pracovné miesta, starajú sa o zamestnancov a ich rodiny a podporujú lokálnych dodávateľov. S rastúcou dôverou narastajú aj očakávania, že firmy budú preberať zodpovednosť za riešenia závažných spoločenských a environmentálnych problémov. A to je práve výzva pre firmy, aby našli kapacity na ich riešenie, prichádzali s inovatívnymi produktmi a službami tak, aby im prinášali zisk a spoločnosti úžitok. Dobrou správou je, že mnohé z nich už existujú aj na Slovensku. Spišské Embraco sa partnersky delí so svojimi dodávateľmi o úspory získané spoločnými inováciami. Slovenské elektrárne dlhodobo riešia problémy ľudí bez domova. Obchodné domy spoločnosti Tesco a Kaufland sú navrhované tak, aby produkovali čo najmenej emisií CO2. Provident podporuje finančné vzdelávanie. VÚB a Tatra banka vedú so svojimi zamestnancami aktívny dialóg a otvorene komunikujú. A firiem, ktoré môžu byť inšpiráciou ďalším firmám, je oveľa viac.