30. 11. 2015 Nadácia Pontis

Pozrite si mapu ľudí, ktorí tvoria lepšie Slovensko

Sledujú prešľapy politikov, oživujú verejný priestor, vzdelávajú, zamestnávajú a starajú sa o tých, ktorí sa ocitli na okraji spoločnosti.

BRATISLAVA. Majú šestnásť a vytvorili stolovú hru, ktorou chcú medzi žiakov rozšíriť nadšenie pre chémiu. Študenti gymnázia Jura Hronca v Bratislave, Ivana Kravárová a Adrián Hegedűš, sa vďaka originálnemu nápadu objavili v spoločnosti takých mien ako prezident Andrej Kiska, Rasťo Kulich z Googlu či Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play.

„Chémia je všade okolo nás a je v nej budúcnosť. Napriek tomu je pre 99% detí na školách strašiakom, a to nielen na Slovensku a v Čechách,“ hovorí Ivana. Väčšinu detí podľa nej znechutí práve nudný teoretický začiatok – anorganická chémia. Pre ďalšie štúdium je ale kľúčová a keď ju deti nepochopia, nie je na čom stavať. „Učiteľ aj deti sa potom zbytočne trápia,“ dodáva.

Španielska dedina zlúčenín

ChemPlay je určená predovšetkým pre ôsme a deviate ročníky základných škôl a prvé ročníky stredných škôl. Hravá forma žiakov navádza aby komunikovali a navzájom si pomáhali. Objavujú tak čaro tímovej práce a popri tom učia chemické prvky, reakcie a zlúčeniny.

Náročnosť sa dá stupňovať a okrem názvov prvkov a anorganického názvoslovia sa dajú overiť aj vedomosti o skupenstve prvkov či rozložení elektrónov na vrstvách. 

„Začiatočníci zistia, čo znamenajú nezmyselné písmená v periodickej tabuľke prvkov, hravo sa naučia ich názvy a uvedomia si, že to celé dáva úžasný zmysel. Pokročilým pomôže na ceste španielskou dedinou vytvárania zlúčenín aj útla knižka Ako na zlúčeniny ktorá je súčasťou hry,“ hovorí Ivana.

Na mape inovátorov

Ivana a Adrián na ChemPlay pracujú tretí rok a majú za sebou už 63 verzií. Vďaka úspešnej crowdfoundingovej kampani sa momentálne snažia previesť prototyp do výroby a dostať hru na školy.

Originálnym nápadom získali viacero ocenení, zvíťazili na Festivale vedy a techniky a Social Impact Award 2015 Slovakia. Napriek pomerne nízkemu veku sa tak zapísali aj na mapu slovenských inovátorov.

Nadácia Pontis v spolupráci s organizáciou Ashoka mapovala ľudí, ktorí sa snažia meniť našu krajinu. Začínali s dvadsiatkou inovátorov v rôznych oblastiach a osobnými rozhovormi sa prepracovali k takmer tisícke osobností.

Pestrá zmes

„Pýtali sme sa oslovených ľudí, kto sú ďalší zaujímaví ľudia, ktorí prinášajú jedinečné prístupy pre riešenie spoločenských problémov,“ hovorí Monika Brošková z Nadácie Pontis. Zamerali sa predovšetkým na tri oblasti ako vzdelávanie, sociálnu inklúziu, aktívne občianstvo, podporu demokracie a komunitný rozvoj.

„Urobili sme 204 rozhovorov, získali 945 unikátnych mien. V priemere nám jeden človek odporučil osem a pol ďalších, čím dokopy zaznelo 1700 mien,“ vysvetľuje Brošková.

Mapa obsahuje pestrú zmes ľudí, ktorých spája to, že sú vnímaní ako nositelia pozitívnych zmien. Možno na nej nájsť osobnosti z občianskeho sektora, politikov, biznismenov, lekárov, učiteľov, novinárov, kňazov, ale aj niektorých starostov i prezidenta.

Mapa sociálnych inovátorov

Nevyužitá energia

Mapa nie je rebríček úspešnosti, má skôr inšpirovať k prepájaniu síl. Čím častejšie bol človek menovaný, tým výraznejšie je zobrazený. Čím je bližšie k centru mapy, tým je jeho pôsobenie prierezovejšie.

Najväčšie zastúpenie mala oblasť aktívneho občianstva, podpory sociálnej inklúzie, demokracie a rozvoja komunity. Z 965 mien ich spadá do tejto kategórie viac než štyristo. Druhú najväčšiu početnosť dosiahlo školstvo.

„Na Slovensku máme množstvo ľudí a iniciatív, kde je veľa nevyužitej energie. Aby sa to mohlo prejaviť vo forme väčšej zmeny, potrebujeme im dať väčší priestor prejaviť sa, spoznať sa a spolupracovať,“ uzatvára Brošková.

Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/8089361/pozrite-si-mapu-ludi-ktori-tvoria-lepsie-slovensko.html#ixzz3t9esD59g

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.