30. 11. 2015 Nadácia Pontis

Pozrite si mapu ľudí, ktorí menia Slovensko k lepšiemu

Predstavte si Slovensko ako súhvezdie odvážnych, zvedavých a aktívnych ľudí, ktorí ho menia k lepšiemu.

Predstavte si ľudí, ktorí prinášajú život do zabudnutého verejného priestoru, zamestnávajú ľudí bez domova a vracajú ich späť do normálneho života, aktívne sledujú prešľapy politikov, vzdelávajú deti v marginalizovaných skupinách, aby mohli mať lepšiu budúcnosť. Predstavte si priestor, v ktorom sú ľudia jeden voči druhému otvorení, navzájom si pomáhajú a zdieľajú svoje nápady a riešenia. Slovensko je plné takýchto ľudí.

Zmapovali sme takmer tisíc ľudí

V spolupráci s organizáciou Ashoka sme zmapovali, kto sú ľudia, ktorí menia našu krajinu k lepšiemu. „Mapovanie prebiehalo metódou snehovej gule. Pýtali sme sa  oslovených osobností, kto sú ďalší zaujímaví ľudia, ktorí prinášajú jedinečné prístupy pre riešenie spoločenských problémov. Najprv sme oslovili prvých 20 ľudí vo vybraných oblastiach a tí nám odporučili ďalších, ktorých vnímajú ako sociálnych inovátorov, expertov alebo podporovateľov, čím sa guľa nabaľovala,“ hovorí Monika Brošková z Nadácie Pontis. Zamerali sme sa predovšetkým na tri oblasti, a to vzdelávanie, sociálnu inklúziu, ale i aktívne občianstvo, podporu demokracie a komunitný rozvoj. „Urobili sme 204 rozhovorov, získali 945 unikátnych mien. V priemere nám jeden človek odporučil osem a pol ďalších, čím dokopy zaznelo 1700 mien,“ vysvetľuje M. Brošková.

Mapa predstavuje veľmi pestrú zmes ľudí, ktorých spája to, že sú vnímaní ako nositelia pozitívnych zmien. Na mape sa ocitli osobnosti z občianskeho sektora, politici, biznismeni, lekári, učitelia, novinári, kňazi, úradníci, ale aj niektorí starostovia či prezident. Mapa však nie je rebríčkom úspešnosti či kvality ľudí a nie sú na nej všetci, ktorí sa na Slovensku snažia o pozitívne zmeny. Na Slovensku a predovšetkým v regiónoch je ich totiž oveľa viac.

Chceme prepájať ľudí

Čím častejšie bol daný človek nominovaný, tým je väčšia veľkosť jeho štvorca na mape. Čím je zobrazený viac centrálne, o to viac prierezové pôsobenie má daný človek alebo inštitúcia. „Ľudia, ktorí sú na mape najvýraznejší, boli najčastejšie menovaní, a teda majú väčší vplyv. Zaujímavosťou je, že inovácie vznikajú často práve na periférii. Mapa tak môže byť podnetom pre inšpiráciu a vzájomné prepájanie,“ hovorí M. Brošková.

Po talianskej, rakúskej či českej mape má tak svoju Mapu sociálnych inovátorov aj Slovensko, ktorú prezentujeme súbežne s poľskou a maďarskou mapou. Každá z nich je unikát a predstavuje iný typ usporiadania vzťahov. „Česká mapa je napríklad najpočetnejšia a je zaujímavá tým, že je najhustejšia v hlavnom meste, poľská mapa má zase niekoľko centier,“ opisuje Oľga Shirobokova, regionálna koordinátorka z organizácie Ashoka. V celej strednej a východnej Európe sa tak dokopy ukázalo asi 5800 ľudí, ktorí sú hýbateľmi spoločenských zmien.

Ashoka ľudí s inovatívnymi nápadmi a riešeniami dlhé roky aktívne vyhľadáva, prepája a podporuje po celom svete. Tých, u ktorých nájde mimoriadny potenciál novým spôsobom a systémovo meniť svet okolo seba, potom prijíma do globálnej siete Ashoka Fellows a ponúka im najrôznejšie formy podpory, aby mohli znásobiť svoj spoločenský dopad.

Viac spolupráce, väčší dopad

Mapa sociálnych inovátorov predstavuje obraz súčasného ekosystému sociálnych inovácií. Je ilustráciou toho, ako dokážeme spolupracovať a kde sa ukrýva potenciál pre zvýšenie dopadu našich aktivít. „Na Slovensku máme množstvo ľudí a iniciatív, kde je veľa nevyužitej energie. Aby sa to mohlo prejaviť vo forme väčšej zmeny, potrebujeme im dať väčší priestor prejaviť sa, spoznať sa a spolupracovať. Mapa je prvým krokom v našej snahe podporiť vzájomné spájanie sa. V súčasnosti pripravujeme online portál, ktorý bude obsahovať i profily a príbehy vybraných sociálnych inovátorov,“ uzatvára M. Brošková.

Mapu vo vysokom rozlíšení si môžete stiahnuť aj tu pod článkom

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.