16. 03. 2018 Nadácia Pontis

Pozor, štátna hranica, vstup zakázaný! Vytvorili symbolickú Železnú oponu

Pozor, štátna hranica, vstup zakázaný! Vytvorili symbolickú Železnú oponu

„Vždy, keď sme šli autom na nákup do Hainburgu, rodičia na slovensko-rakúskej hranici spomínali, že za ich mladých čias to bolo nemysliteľné. Vtedy ma to otravovalo, ale dnes si uvedomujem, aké je dôležité pripomínať si Novembrové udalosti. Bez nich by nebola nielen západniarska čokoláda či pracie prášky, ale ani sloboda,“ povedal 35-ročný Juraj Kováč z Bratislavy.

Dnes viac ako polovica mladých ľudí na Slovensku vôbec nevie, prečo je 17. november štátny sviatok a čo si ním pripomíname. A v dôsledku slabého povedomia padajú za obeť extrémistickým a rasistickým myšlienkam. Mobilný operátor O2 sa rozhodol využiť svoj vplyv a chce to zmeniť.

 „Som presvedčený, že už dávno neplatí, že firma je len poskytovateľom služby alebo

produktu, ale má byť pre zákazníkov aj značkou s názorom a svoj názor ďalej sprostredkovávať. Preto popri produktových kampaniach máme čoraz viac potrebu pripomenúť nahlas aj naše hodnoty,“ povedal Peter Gažík, generálny riaditeľ spoločnosti O2 Slovakia.

Keďže ako operátor má dosah na mladých ľudí, rozhodli sa pripomínať hodnoty novembrových udalostí formou, aká je tejto generácii blízka.

Presne 17. novembra v roku 2016 na jeden deň vytvorili symbolickú digitálnu Železnú oponu. Zákazníkom O2, ktorí sa pokúsili navštíviť web na zahraničnej doméne sa na displeji mobilného telefónu objavil nápis Pozor, štátna hranica, vstup zakázaný. Na rozdiel od reality pred rokom 1989, mohli buď voľne pokračovať v surfovaní po internete alebo zistiť viac o Novembri 89. Súčasťou kampane boli aj články o udalostiach Nežnej revolúcie v O2 magazíne Soda.

Taktiež každý zákazník, ktorý v tento deň reálne prekročil hranice Slovenska smerom na západ, dostal špeciálnu SMS s informáciou, že svojvoľné prekročenie týchto hraníc by bolo pred rokom 1989 považované za trestný čin.

„V časoch rastúceho politického populizmu a extrémizmu sme tak ľuďom pripomenuli, že sloboda je krehká a nie je samozrejmá a že naši predkovia museli o ňu tvrdo bojovať,“ povedala Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2 Slovakia.

O rok neskôr operátor svoje aktivity rozšíril tak, aby sa dostali aj k iným užívateľom, nielen k ich zákazníkom na Slovensku a v Českej republike.

„Zapojili sa aj influenceri na sociálnych sieťach, medzi inými Sajfa, Ján Gordulič, či youtuber Selassie. Video a rádio spot sa tiež vysielal v autobusoch Slovak Lines z Bratislavy na viedenské letisko Schwechat. V tento pamätný deň prekročil hranicu s Rakúskom tiež olympionik Matej Tóth,“ vymenovala ďalšie aktivity Tereza Molnár.

Kampaň pripomínajúca udalosti, ktoré viedli k pádu totalitného režimu a nastoleniu demokracie, sa v roku 2016 a aj v roku 2017 stretla s priaznivou odozvou.

„Pripadá mi to, hlavne pre mladých ľudí, ako dobrý nápad,“ napísal Sajfa na sociálnych sieťach.

Firma plánuje svoje aktivity zamerané na pripomínanie odkazu 17. novembra rozvíjať aj v budúcnosti. Ich cieľom je, aby si mladí ľudia na Slovensku a v Českej republike uvedomili, ako radikálne 17. november 1989 zmenil životy ľudí a komu môžu vďačiť za to, že sloboda a demokracia sú teraz už prirodzenými hodnotami.

„Dúfame, že sa nám odkaz 17. novembra podarí systematicky pripomínať a mladá generácia si na ňom bude zakladať podobne ako tí, ktorí si ho pamätajú ešte z vlastných spomienok,“ povedala Tereza Molnár.

Už po osemnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

Do aktuálneho 18. ročníka firmy prihlásili 48 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 22, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v ôsmich kategóriách. Deviateho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 5. apríla. Stačí si pozrieť osem nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111