Pá-pá, otvorené kancelárie. Nastal čas na tichšie hniezda a gauče
Nie ste v tom sami, väčšina ľudí otvorené kancelárie (open space) nenávidí.
Týmto titulkom otváral pred časom portál Fast Company tému, o ktorej sa dovtedy hovorilo viac na prestávkach na kávu, než biznisových fórach. Jeden pracovník vedľa druhého, v šírom presklenom priestore, povedľa tlačiarní, kopírok a stoviek vybavovaných telefonátov. Často bez oáz na vypnutie, bez suvenírov z dovoleniek, fotiek. A bez kvetín. Tie koniec-koncov náladový klimatizovaný priestor a postupný úpadok záujmu okoloidúcich ani nezvyknú prežiť.
Doposiaľ si open space priestory razili cestu biznisovými centrami pomerne bez ujmy. Zvyčajne stáli na tvrdení, že zamestnanci budú vlastne šťastnejší a výkonnejší, keď budú pekne pokope. Lenže to má jeden háčik, nie sú. Magazín Harvard Business Review dal dokopy dva prieskumy Centra pre pracovné prostredie Kalifornskej univerzity v Berkeley. Ukázali, že ľuďom robia najväčšie ťažkosti znášať priestory, ktoré sa vyznačujú: nižšou mierou súkromia, vysokou hladinou hluku a malým osobným priestorom. Navyše, ak niekto hovorí o odstránení bariér a o tom, aby si ľudia boli v kancelárii akosi bližšie, zabudol podľa magazínu na jednu vec. A síce, že open space priestor redukuje vzťahy na formálne. Zároveň, v obave, že ich niekto začuje alebo preruší v rozhovore, debatí sa v open space len krátko a povrchne.
Na muške psychológov
S konceptom otvorenej kancelárii prvý raz prišli Nemci, približuje časopis New Yorker. Hamburský tím si v 50. rokoch minulého storočia povedal, že zamestnancom uľahčí komunikáciu a výmenu nápadov. Lenže ani po polstoročí neskôr fungovanie tohto typu kancelárskeho života nenašlo svoj význam, pokiaľ ide o pestovanie zamestnaneckých vzťahov. V roku 1997 požiadala skupina psychológov z Univerzity v Calgary ropnú západokanadskú spoločnosť, či by mohla monitorovať prechod jej zamestnancov z tradičných kancelárií do tých otvorených. Psychológovia sa sústredili na hodnotenie spokojnosti, úroveň stresu a medziľudské vzťahy. Prišli štyri týždne pred sťahovaním a pol roka po ňom. Ukázalo sa, že pre zamestnancov bol prechod priam ničivý. Namiesto toho, aby si boli bližší, kolegovia sa jeden druhému vzdialili, boli nespokojní, naštvaní. A ich produktivita išla nadol.
Sloboda v práci začína byť trend. Môže byť darom aj bremenom Psychológ Matthew Davis má na konte viac než stovku štúdií, ktoré skúmali, aký vplyv má pracovné prostredie na výkon. Zistil, že hoci sa pri open space spomína akási misia spájania, viedli skôr k poruchám pozornosti, úbytku kreatívneho myslenia a spokojnosti. V porovnaní so štandardnou kanceláriou vykazovali zamestnanci otvoreného priestoru viac stresu a menej motivácie.
Poľudštiť priestor
Od začiatku 21. storočia sa začalo hľadanie nových spôsobov práce. Začali sa skloňovať slová ako inovácia, kreativita, nadšenie. Organizácia firiem tak postupne od nekončených otvorených kancelárií upúšťa. Ale nie úplne, skôr ich stláča do akýchsi menších hniezd. Už pred časom New York Times hlásil, že sa hľadajú kancelárie, kde sa možno túlať a myslieť. S veľkým pokusom začali v Seattli, kde dizajnérska firma NBBJ prezentuje ako miesto inovácií svoju vlastnú budovu. Na čo stavili? Na poľudštenie. Menšie kancelárie vybavili denným svetlom, pracovníkov podelili do menších skupín a dali im možnosť pohybu a zároveň diskusií tak, aby nerušili ostatných. A tak sa kancelárske priestory začali po svete vybavovať rôznymi vychytávkami. Nielen špeciálnymi okrúhlymi sedačkami. Práca sa stala zároveň miestom hry, a tak sa popri kanceláriách začali objavovať napríklad stolné futbaly.
Niektorí diskutujú o možnostiach
Beáta Hlavčáková, programová riaditeľka Nadácie Pontis pre oblasť zodpovedného podnikania, pripomína, že pracovné prostredie je dôležitým faktorom vplývajúcim na spokojnosť zamestnancov. Nepoznám človeka, ktorý ak by si mohol vybrať štandardnú “útulnú kanceláriu”, vybral by si open space. Najmä kvôli možnosti sústrediť sa na prácu, možnosti nebyť ustavične vystavený hluku a iným podnetom, tvrdí. Pozitívom podľa nej je, že mnohé firmy, ktoré síce majú open space kancelárie, diskutujú so zamestnancami o nastavení režimu klimatizácie, osvetlenia a umožňujú im, aby si kancelárie poľudštili osobnými vecami a cítili sa v nich príjemne. Vytvárajú aj špeciálne uzavreté miestnosti, kde zamestnanci môžu ísť, ak nechcú byť rušení alebo potrebujú chvíľku relaxácie, dodáva.