10. 05. 2017 Zodpovedné podnikanie

Od Mexico City cez Kodaň až po Atény sa šíri zákaz áut

Už 12 svetových veľkomiest je zapojených do kampane ,,mesto bez áut“.

Zdroj: unsplash.com/@pgreen1983

V akom meste sa lepšie žije? V tom, čo bolo stvorené pre autá, alebo v tom, kde kraľujú chodci, ľudia na bicykli či na kolobežke? Car-free alebo mesto bez áut je nový trend, ktorý tvorí podstatnú súčasť strategických cieľov viacerých hlavných miest vo svete.

Medzi ciele týchto metropol patrí:

  • Znižovanie emisií CO2
  • Šetrenie priestoru v mestách
  • Podpora verejnej dopravy
  • Výstavba desiatok kilometrov cyklotrás

Do celosvetového projektu sa už zapojilo týchto 12 miest: Oslo, Madrid, Čcheng-tu, Hamburg, Kodaň, Paríž, Atény, Londýn, Brusel, Mexico City, Vancouver a New York City.

Čo plánujú metropoly

Oslo – hlavné mesto Nórska plánuje zaviesť úplný zákaz vjazdu do centra do roku 2019. Mesto investuje do verejnej dopravy a tiež nahradí 35 míľ ciest cyklotrasami.

Madrid – hlavným cieľom tohto veľkomesta je zakázať vjazd autám v okruhu 500 akrov od mestského centra do roku 2020. Urbanisti plánujú rekonštruovať 24 najrušnejších ulíc Madridu a premeniť ich na pešie zóny. Táto iniciatíva je súčasťou udržateľného plánu mobility, ktorý má za cieľ znížiť denný počet áut v meste z 29 na 23 %.

Čcheng-tu – hlavné mesto provincie Sečuán v Číne sľubuje ľuďom, že sa pešo dostanú v rámci mesta hocikde v priebehu 15 minút. Síce úplne nezakazujú jazdenie autami, podarilo sa im však znížiť počet ciest vyhradených pre autá na polovicu. V tomto 80-tisícovom meste je to naozaj úspech, ktorý uľahčí život nejednému chodcovi.

Hamburg – nemecké mesto plánuje do roku 2035 vytvoriť tzv. ,,zelenú sieť“ prepojených priestorov, do ktorej budú mať prístup len chodci či cyklisti. Táto sieť tvorená parkami, detskými ihriskami, športoviskami a cintorínmi pokryje 40 % Hamburgu.

Kodaň – hlavné mesto Dánska sa môže pochváliť 200 míľ dlhými cyklotrasami, ktoré sa postupne budovali už od roku 1960. Taktiež má najnižšie percento majiteľov áut v Európe. Najnovším cieľom mesta je postaviť dlhočizné ,,cyklodiaľnice“, ktoré sa budú tiahnuť až k okolitým predmestiam. Do roku 2025 sa Kodaň chce stať CO2 neutrálnym mestom.

Paríž – v roku 2014 toto mesto na jeden deň zakázalo jazdenie autami a znečistenie sa znížilo o 30 %. Preto od júla 2016 všetci vodiči, ktorých autá boli vyrobené pred rokom 1997, majú zakázané jazdiť v centre mesta počas týždňa. Ak sa tak stane, dostanú pokutu. Ďalším cieľom mesta je do roku 2020 zdvojnásobiť počet cyklotrás a vyhradiť niektoré ulice elektrickým autám. Od mája 2016 tiež platí pravidlo Nedele bez áut.

Atény – cieľom tohto mesta je zlepšiť kvalitu vzduchu a preto do roku 2025 zakáže jazdu dieselových automobilov v centre mesta.

Londýn – mesto zakáže dieselové autá do roku 2020.

Brusel – po Kodani predstavuje Brusel druhú najväčšiu zónu bez áut v Európe. Väčšina ulíc okolo námestia, burzy a hlavné nákupné ulice boli vždy dostupné len pre chodcov. Brusel od roku 2002 podporuje verejnú dopravu na úkor osobnej. Vo februári 2016 mesto oznámilo, že dieselové autá, ktoré boli vyrobené pre rokom 1998, budú od roku 2018 úplne zakázané.

Mexico City – od apríla 2016 má určitý počet áut zakázaný vstup do centra mesta dva pracovné dni a dve soboty v mesiaci. Autá sa vyberajú rotačným systémom a kontrolujú podľa ŠPZ. Obmedzenie sa týka približne 2 miliónov áut – cieľom je zmierniť vysokú úroveň mestského smogu.

Vancouver – v tomto kanadskom meste sa už podarilo presvedčiť ľudí, aby viac využívali verejnú dopravu. Od roku 2015 polovicu svojich výjazdov robia bicyklami, pešo, autobusmi či metrom. Mesto chce ďalej rozširovať cyklotrasy a tiež premeniť časť hlavnej avenue na pešiu zónu. Zaujímavosťou je každoročný pouličný festival, ktorý znemožňuje vozidlám dostať sa do rušných blokov mesta.

New York City – jedno z najrušnejších miest planéty neplánuje úplne zakázať používanie áut. Podarilo sa mu však zvýšiť počet peších zón, cyklotrás a využívanie autobusov či metra.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.