09. 02. 2022 Zodpovedné podnikanie

NATUR-PACK: Hoci sa o téme odpadov hovorí čoraz viac, stále máme rezervy

Záväzky a ciele, ktoré pred Slovenskom stoja, sú podľa firmy náročné aj ambiciózne.

Odpady sú oblasťou, kde bude zvyšovanie environmentálneho povedomia zrejme vždy aktuálne. Myslí si to Marek Brinzík, riaditeľ pre vzťahy s verejnosťou spoločnosti NATUR-PACK, s ktorým sme sa rozprávali o zisku ocenenia Via Bona Slovakia. Prezradil nám aj to, aké témy v problematike odpadov najviac rezonujú v spoločnosti či aké sú ich ďalšie výzvy v environmentálneho vzdelávaní.

V súťaži Via Bona Slovakia ste zvíťazili v kategórii Spoločensky inovatívna firma. Čo pre vás zisk tohto ocenenia znamená?

V prvom rade to bola obrovská radosť v našom tíme. Na YouTube kanáli sme pracovali veľmi intenzívne už niekoľko rokov a je to výsledok tímovej práce. Zisk takéhoto prestížneho ocenenia bol  rozhodne motiváciou pokračovať a tiež ubezpečením sa, že jeho potenciál vníma aj niekto iný a relevantný. Takýto  impulz sme už veľmi potrebovali.

V neposlednom rade vnímame toto ocenenie ako významné aj z hľadiska našich spolupracovníkov, priateľov a partnerov. Naše YouTube kanály totiž tvoríme na báze spoluprác s výrobcami, samosprávami, zberovými spoločnosťami, neziskovými organizáciami a ďalšími subjektmi. Radosť bola aj na ich strane. Dostali sme množstvo pozitívnych reakcií a gratulácií, čo tiež pôsobilo pre náš tím veľmi motivujúco.

Ocenenie ste získali za vzdelávanie v environmentálnych témach a za vytváranie partnerstiev, ktoré prispievajú k riešeniu problematiky odpadov. Aké sú vedomosti Slovákov v témach odpadového hospodárstva?

Odpady sú oblasťou, kde zvyšovanie alebo budovanie environmentálneho povedomia bude zrejme aktuálne vždy. O odpadoch sa dnes hovorí oveľa viac ako v minulosti, to, čo však bežne vidíme v našej prírode (voľne pohodené odpadky, čierne skládky), ale aj v kontajneroch na triedený i netriedený zber je signálom, že nie každý sa k odpadom správa zodpovedne. Cítime, že odpady sa stávajú čoraz diskutovanejšou témou, no ešte máme rezervy a je čo zlepšovať. A to dáva zmysel aj našej videotvorbe.

Založili ste vôbec prvý samostatný kanál na Slovensku, ktorý sa komplexne zaoberá problematikou odpadov a vzdeláva širokú verejnosť aj výrobcov. Čo vás  motivovalo založiť ho? Aké máte odozvy?

Na začiatku sme to chceli „skúsiť“. Chceli sme oživiť články a obrázky skutočnými videami z našich aktivít, ktorými sa zaoberáme. Prvé reportáže z analýz odpadov, prvé návštevy u recyklátorov a aj prvé webináre a informačné videá pre našich klientov dosiali pre nás nečakané výsledky. Mali vyše tisíc zhliadnutí. Vzbudili pozornosť a rozprúdili diskusiu. Bolo to v roku 2017, keď sme si uvedomili, že videá majú sledovanosť a dokážu zaujať vybranú cieľovú skupinu. Preto sme sa rozhodli, hoc veľmi opatrne, pokračovať ďalej. Mali sme pár desiatok odberateľov, ale pomaličky začali pribúdať.

Zlom nastal v roku 2019, kedy sme začali produkovať videá na týždennej báze. To sa prejavilo aj na náraste odberateľov, z niekoľkých desiatok sa v priebehu roka stala tisícka, v priebehu ďalších dvoch rokov to už bolo 5-tisíc. K výraznému nárastu odberateľov prispel aj zisk ocenenia Via Bona Slovakia. Ešte viac totiž podporilo záujem o odpadové témy a dalo nášmu kanálu kredit. Vidíme tiež, ako niektoré reportáže ovplyvňujú verejnú mienku alebo aktivitu výrobcov. Odozvy sú rôznorodé a pestré, a vďaka nim vieme, že naša práca má zmysel.

Spoločnosť NATUR-PACK získala ocenenie Via Bona Slovakia 2020 v kategórii Spoločensky inovatívna firma.

Ako vznikajú vzdelávacie videá na vašom kanáli? Kde beriete inšpiráciu na nové témy?

Tvorbu pre výrobcov, našich klientov, ovplyvňuje neustále sa meniaca legislatíva. Tá sa mení tak často, že máme stále plné ruky práce hovoriť o zmenách, ktoré majú vplyv práve na oblasť odpadov. Pri videách pre verejnosť a samosprávy nám množstvo inšpirácií prináša práve odozva a reakcie na sociálnych sieťach. Tam vidíme, aké témy sú diskutované, kde majú ľudia najviac otázok a nejasností, kde je najviac rozporuplných názorov. Je len začiatok roka a už máme naplánované témy na celý rok. K nim s istotou ešte pribudnú témy, o ktorých teraz nevieme – každý rok sa udeje niečo, čo nebolo v pláne, ale má zmysel o tom hovoriť.

Ktoré videá majú najvyššiu sledovanosť, ktoré témy zaujímajú ľudí najviac?

Na kanáli NATUR-PACK verejnosti dlhodobo dominujú videá o recyklácii odpadu. Naším historicky najúspešnejším videom je téma recyklácie papiera. Úspešné sú aj reportáže z analýz triedených odpadov alebo reportáže o skládkach odpadu. Ľudí zaujíma, ako správne triediť odpady, čo sa s nimi deje po ich vytriedení, ale aj to, čo sa s nimi deje pri nesprávnom triedení.

Na kanáli NATUR-PACK klientom majú výbornú odozvu okrem webinárov aj videá na konkrétne témy, ako sú napríklad povinnosti výrobcov k plastovým taškám. Výraznejšie zarezonovala aj téma zálohovania. Obľúbené sú tiež príklady dobrej praxe našich klientov. Mnohí z nich totiž sami od seba pracujú na zvyšovaní environmentálneho povedomia alebo iným spôsobom pomáhajú v téme zodpovedného nakladania s odpadmi. Radi o tom hovoríme aj v našich videách.

Aké sú vaše ďalšie ciele/výzvy v environmentálneho vzdelávania?

Sme pripravení pokračovať nielen v zlepšovaní našej videoprodukcie, ale popri tom aj v tvorbe nových edukačných projektov s odpadovou tematikou. Pretože záväzky a ciele, ktoré pred Slovenskom stoja, sú náročné aj ambiciózne. Spoločne so všetkými našimi priateľmi a spolupracovníkmi preto chceme prispieť k tomu, aby sa na Slovensku neustále zlepšovala úroveň triedenia a recyklácie odpadov. To je jeden z našich hlavných cieľov. A jedným z nástrojov na tejto ceste je aj náš YouTube portál.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.