Mareena radí: Čo sme sa naučili počas #GivingTuesday
V roku 2017 sme prostredníctvom kampane GivingTuesday hľadali tie pravé ruky aj my v Mareene.
Mareena je mladá a dynamická organizácia, ktorá vznikla z iniciatívy Kto pomôže? Jej víziou je Slovensko, ktoré je bezpečným a dôstojným domovom a poskytuje rovnaké príležitosti všetkým ľuďom bez ohľadu na národnosť, etnickú a náboženskú príslušnosť. Naším poslaním je pomôcť cudzincom vybudovať si na Slovensku nový domov, prepájať ich s domácimi a dopomôcť k vytváraniu sociálnych sietí prostredníctvom našich podujatí a ďalších programov.
GivingTuesday ako platforma na šírenie povedomia a komunikáciu našich tém
Prostredníctvom kampane GivingTuesday sme sa snažili rozšíriť naše finančné zdroje, ale zároveň sme chceli využiť potenciál platformy na zvyšovanie povedomia o témach migrácie a našich činnostiach. Naše očakávania na úvod neboli privysoké. Samotná idea GivingTuesday sa na Slovensku ešte len rozširuje. Chuť zapojiť sa bola inšpirovaná jej potenciálom, ktorý nás okrem iného mohol podporiť v samotnom rozširovaní povedomia o téme, možnostiach podpory a spropagovania malých organizácii aj mimo priestoru ich pôsobenia, a teda „zvyčajnej cieľovej skupiny“.
Ako to však v neziskovom prostredí býva, na prípravu samotnej kampane a šírenie myšlienky sme aj z kapacitných dôvodov nemali vyhradený relevantný čas, čo sa ukázalo aj na samotných výsledkoch kampane. V rámci príprav sme „reagovali“ na poslednú chvíľu, avšak motivovala nás myšlienka, že aj my podporíme silnú ideu, za ktorou stálo mnoho silných osobností či organizácii, ktoré sú nám blízke. Náš premiérový GivingTuesday sme vnímali viac ako priestor šírenia povedomia o nás, než ako kanál, ktorý nám na úvod zozbiera vysoké čísla podporovateľov.
Kampaň veľká či malá – hlavne, nech je osobná a hravá
V prípade kampane GivingTuesday vnímame jej marketingovú podporu veľmi pozitívne, posunula nás k novým ľuďom a nám samým ukázala ďalšie funkčné metódy komunikovania témy. Naše konkrétne výsledky však boli z marketingového hľadiska hodné vkladu. Samotnej kampani sme venovali LEN jeden status, ktorý bol podporený videom. Veríme, že práve osobný tón videa bol pre príležitostných podporovateľov motivujúcim prvkom. Do podpory videa sme vložili najmenšiu možnú sumu, akú dovoľujú sociálne siete a video malo na záver dvojnásobný dosah ako vtedajší počet followerov na našej stránke. Vzhľadom na časový horizont našej kampane sme však na jej konci finančné zdroje rozšírili o jedného podporovateľa. Daná čiastka nás ale veľmi potešila a využila sa tam, kde bola mienená.
Čo sme si teda z minuloročnej kampane odniesli do tohto roka?
- nepodceniť čas a kapacity,
- komunikovať aktívne a po dlhší čas,
- interaktívne aktivizovať potenciálnych darcov,
- byť hravý,
- prostredníctvom kampane i naďalej vzdelávať o téme.
Priestor, ktorý predstavuje GivingTuesday, je skvelou príležitosťou pre organizácie, ktoré nemajú samostatné marketingové oddelenia. Prostredníctvom platformy si môžu vyskúšať štruktúru kampane a jej tvorbu v praxi s podporou tímu GivingTuesday. Pre Mareenu bola najväčším prínosom skúsenosť s rozdelením kapacít, času a investície. Aj keď sme zdroje nerozšírili o veľkú finančnú podporu, rozšírili sme základňu nových followerov na našej stránke. A v malom sme si vyskúšali ako veci môžu fungovať ďalší rok. Podpora v roku 2017 bola najmä o samotných skúsenostiach, splnila však cieľ, podporila naše programy a aktivity komunitného centra. Kto mohol, pomohol. Tešíme sa, že budeme mať šancu zapojiť sa do GivingTuesday aj tento rok.
Veľa šťastia s prípravami kampaní v roku 2018 želá tím Mareeny.