Manažérske zručnosti pomáhajú pri hľadaní zamestnania
Ako ich u žiakov počas vyučovania rozvíjať?
Keď sa povie „manažér“, mnohí si predstavia iba to, že takýto človek riadi ľudí.
Ale za pojmom sa skrýva celá plejáda zručností. Ak ich mladí ľudia ovládajú, môžu im priniesť hneď niekoľko benefitov a uľahčiť napríklad hľadanie práce. Čo mladí získajú, ak ich v školách „priučíme“ manažérskym zručnostiam?
Na manažérske zručnosti sa v našich školách nekladie žiaden špeciálny dôraz. Podľa odborníkov však skúseností z tejto oblasti mladí vedia oceniť tak v súkromnom, ako aj v pracovnom živote. „V prípade mladých ľudí je kľúčovou vecou, aby v sebe objavili potenciál. Keď objavia manažérsky potenciál, dokážu dobre chápať tím, vedieť prepájať znalosti s potrebami či kriticky myslieť. A to je to, čo dnes trh práce potrebuje,“ hovorí Ivana Molnárová, výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia.
O tom, že rozvoj manažérskych zručností zvýši šance mladých sa zamestnať alebo podnikať s vlastným biznis nápadom, je presvedčená aj Veronika Špaňárová, generálna riaditeľka Citibank Europe plc, pobočky zahraničnej banky na Slovensku. „Poznanie a využitie manažérskych zručností študentom pomôže aktívne premýšľať o svojej budúcnosti. Ako kľúčovú manažérsku zručnosť vnímam podnikateľské nastavenie mysle. Vyskúšať si už na školách, ako sa presadiť so svojou firmou na trhu a to, ako byť lepší oproti konkurencii, im prinesie úplne nový rozhľad, sebadôveru a skúsenosti, ktoré môžu využiť nielen pri podnikaní, ale i pri hľadaní zamestnania,“ hovorí V. Špaňárová.
Práve spoločnosť Citi a jej nadácia Citi Foundation sa zaviazali do roku 2020 globálne investovať 100 mil. $ do programov, ktoré oslovia približne 500-tisíc mladých ľudí a pomôžu im v oblasti podnikania a zamestnateľnosti. Citi Foundation významne podporila aj vzdelávací program Nadácie Pontis Generácia 3.0, v rámci ktorého každoročne oceňuje výnimočné vzdelávacie prístupy. Jednou z kategórií, do ktorej sa môžu projekty hlásiť je zameraná na rozvoj kariérnych a podnikateľských zručností. Napríklad minulý rok boli finalistami Ceny Generácia 3.0 Slovenská debatná asociácia či iniciatíva Rozbehni sa!
Ktoré manažérske zručnosti je dobré počas vyučovania u žiakov rozvíjať a ako na to?
1. Schopnosť komunikovať
Mnohí študenti majú problém správne štruktúrovať svoje myšlienky, diskutovať, presadiť vlastný názor či prezentovať, čo im môže značne sťažiť pracovné pôsobenie. Túto schopnosť si študenti na školách môžu cvičiť spoločnými diskusiami, debatnými krúžkami, ale napríklad aj vypracovaním samostatnej prezentácie na zadanú tému. Užitočné je aj hranie rolí pri simulácii rôznych situácií, napríklad pracovného pohovoru.
2. Samostatnosť, proaktivita, iniciatíva
„Mnohí študenti sú naučení urobiť len to, čo sa im zadá a prikáže, čakajú na pokyny od učiteľov či rodičov. Ak je niekto aktívny, často je terčom výsmechu,“ hovorí Norbert Maur, manažér vzdelávacieho projektu Generácia 3.0 v Nadácii Pontis. Rozvíjať samostatnosť je možné problémovým vyučovaním, teda samostatným riešením zadaného problému, vypracovávaním prípadových štúdií, či riešením rozhodovacích úloh, kde treba vybrať jedinú možnosť z viacerých spolu s odôvodnením výberu.
3. Schopnosť spolupráce
Na jednej strane stojí samostatnosť a rozhodovanie sa, na druhej strane potreba zvládať spoluprácu v tíme, ktorá je nevyhnutná v prevažnej väčšine pracovných oblastí. Je treba vedieť nielen presadzovať svoj názor, ale počúvať aj názory iných a objektívne ich posúdiť. K rozvoju tejto oblasti slúži práca v skupinách, riešenie skupinových projektov, kde napríklad na odborných školách riešia študenti rôznych študijných odborov spoločné zadanie.
4. Líderstvo
Študenti by mali byť pripravovaní aj na líderské pozície. „Niektorí majú priveľké sebavedomie a chcú byť lídrami, hoci vedomosti a základné schopnosti im chýbajú. Naopak, iní študenti, ktorí si veria menej, by často boli omnoho kvalitnejšími lídrami. Vzniká potreba rozpoznávať a rozvíjať talenty, ktoré sa v mladých ľuďoch skrývajú,“ myslí si N. Maur. Na to je priestor pri organizovaní mimoškolských akcií, ale napríklad aj pri rozvíjaní podnikania v rámci školy, organizovaním talentových súťaží, kde je možné odhaliť skryté schopnosti a talenty študentov.
5. Podnikateľské nastavenie
Podnikateľské nastavenie mysle je sériou viacerých konceptov, ktoré prispievajú k aktivizácii študentov. Jedným z nich je, napríklad, chápanie neúspechu ako niečoho pozitívneho. Na našich školách ešte stále nie je zvykom vnímať chyby ako dobré. Zažiť neúspech je pritom jedna z kľúčových vecí pri podnikaní. Skúšať nové veci aj s chybami bez toho, aby za ne boli študenti trestaní by mal byť súčasťou vyučovacieho proces. Ďalším konceptom je aj to, že na príležitosť zamestnať sa nemusia mladí ľudia čakať, ale môžu si ju sami vytvoriť. Dnešná doba statupov ponúka široké možnosti a skvelé podmienky na otvorenie vlastného biznisu.
6. Sociálne kompetencie
Študenti by mali poznať morálne a etické hodnoty, empatiu, manažérsku kultúru, pravidlá slušného správania. To sa dá ovplyvňovať najmä poukazovaním na vzory – osobnosti, ktoré majú vysoké etické štandardy. Dôležitý je však aj vzor učiteľa a jeho správanie nielen na hodine, ale aj mimo vyučovania. Aj tu sa dajú využiť inscenačné metódy – hranie rolí, účasťou na súťažiach v reprezentačných priestoroch a s nárokmi na vhodné manažérske oblečenie, exkurziami vo vybraných firmách, pozývaním úspešných manažérov na besedy a podobne.