13. 03. 2017 Nadácia Pontis

M. LEŠČÁK: Piata loď je dojímavý, poetický, hravý aj napínavý film

Scenárista Marek Leščák, archívna snímka.

Bratislava 13. marca (TASR) – Novú slovensko-českú snímku Piata loď, ocenenú na Berlinale Krištáľovým medveďom za najlepší film sekcie Generation Kplus, predstavili dnes tvorcovia v Bratislave. Rodinnú drámu, v ktorej sa 12-ročné dievča pokúša napraviť nie práve ideálny svet dospelých – ukradne dve batoľatá a v opustenej záhadnej chatke sa hrá na rodinu, akú by chcela mať, nakrútila Iveta Grófová na motívy úspešného rovnomenného románu Moniky Kompaníkovej.

 

Grófová do svojho druhého celovečerného filmu inšpirovaného skutočnou udalosťou obsadila do hlavných úloh nehercov. Malú Jarku si zahrala Vanessa Szamuhelová z Bratislavy, jej kamaráta Kristiána stvárnil Matúš Bačišin z Vranova nad Topľou. Jarkinu mamu hrá mladá speváčka z Košíc Katarína Kamencová. „Som im vďačná, že sa na to odhodlali a dotiahli to so mnou až do konca. Filmu veľmi pomohli, že sa do toho pustili naplno a dali do toho všetko,“ uviedla na tlačovej konferencii režisérka, spoluscenáristka a spoluproducentka, ktorej predchádzajúci film Až do mesta Aš bol slovenským nominantom na Oscara 2012.

Za dojímavý, poetický, hravý, ale aj napínavý označil film Piata loď jeho scenárista Marek Leščák. Zároveň podčiarkol univerzálnosť príbehu, ktorý každý divák odčíta inak. „Deti ho čítajú ako príbeh detského dobrodružstva, dospelí to môžu čítať ako príbeh zlyhania jednej rodiny alebo príbeh medzigeneračných vzťahov medzi babkou, jej dcérou a vnučkou,“ povedal pre TASR s tým, že mladé mamičky malých bábätiek môžu zasa film vnímať ako veľmi napínavý thriller, keď budú sledovať, akým spôsobom sa deti starajú o batoľatá. Pre Leščáka je Piata loď tiež príbehom o láske: „O tom, čo to znamená, keď je jej málo a ako sa hľadá cesta, aby sa dala niekde nájsť alebo odovzdať ďalej.“

Vizuálne pôsobivé artové dielo nasnímala kameramanka Denisa Buranová. „Monikina kniha nám extrémne pomohla v tom, ako sme si to mohli predstaviť a som šťastná, že som to robila s Ivetou, lebo máme podobné vizuálne videnie a páčia sa nám rovnaké vizuálne veci, naše predstavy sa často spájali,“ uviedla kameramanka debutujúca v dlhometrážnom filme. Autorom hudby je Matej Hlaváč. Titulnú pesničku Kde sa slzy berú zložila, otextovala a naspievala Katarzia, pre ktorú to bola jej prvá filmová spolupráca. Soundtrack Piatej lode už je na samostatnom nosiči, bonusové CD je súčasťou reedície knihy Moniky Kompaníkovej.

„Moja mama sa o mňa nedostatočne stará, ale ja cítim, že ma má predsa rada, aj ja ju mám veľmi rada a beriem ju ako príklad, ale chcela som, aby si ma aj viac všímala. Tým, že si ma viac nevšímala, vytvorila som si svoju rodinu, ale nezabudla som na svoju mamu a v srdci som ju mala stále rada,“ predstavila svoj pohľad na postavu Jarky talentovaná Vanessa Szamuhelová a na margo svojej prvej hereckej skúsenosti a prvého filmu dodala: „Každý človek by mal mať dobrú mamu, lebo mama je predsa len tá, čo vás vychováva a má vás rada stále, v dobrom aj v zlom.“ Rodinná dráma je rovnakom debutom pre Katarínu Kamencovú – predstaviteľku mamy, ktorá vlastne nechce byť mamou. „Keď spievam, som sama sebou, tam nehrám nič, a v herectve je to o tom, že som úplne niekým iným. Veľakrát som sa musela premáhať, ale bola to pre mňa skúsenosť na nezaplatenie, som za to veľmi vďačná,“ zhodnotila svoje prvé herecké účinkovanie speváčka z Košíc.

Piatu loď budú premietať od štvrtka 16. marca jednosálové kiná, kluby i všetky multiplexy. Tvorcovia tiež informovali o charitatívnej zbierke, ktorá uvedenie filmu sprevádza. Jedno euro z každého zakúpeného lístka na film počas prvého týždňa v slovenskej kinodistribúcii pôjde na pomoc deťom. Spolu s Nadáciou Pontis vybrali tri projekty – Centrum Slniečko, Ulita a Mládež ulice, ktoré zbierkou podporia. Pred filmom uvidia diváci slovenských kín krátku animovanú snímku Joanny Kozuch a Borisa Šimu 39 týždňov, 6 dní.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.