11. 02. 2017 Zodpovedné podnikanie

Krátke správy zo (CSR) sveta

V Madride slávi úspechy reštaurácia, kde chudobní jedia to, čo bohatí – ale zadarmo. Nielen toto nás zaujalo vo svete zodpovedného podnikania.

Zdroj: fahrradwien.at

Španielsko: Reštaurácia, kde chudobní dostávajú jedlo zdarma

Madridská reštaurácia Robin Hood ponúka bežné menu za pomerne vysokú cenu 11,80 eur. Tá ale umožňuje ľuďom bez prístrešia, aby si večer zadarmo pochutili na rovnakom jedle. Reštaurácia každý večer obslúži okolo sto bezdomovcov. Cieľom nie je len poskytnúť jedlo, ale aj rovnaký servis.

Chcem, aby mohli jesť s rovnakou dôstojnosťou ako ostatní zákazníci. Jesť v rovnakej kvalite, popíjať z krištáľových pohárov, nie z plastových pohárikov, a navyše v priateľskej atmosfére,“ uviedol prevádzkovateľ reštaurácie, 80-ročný katolícky kňaz Ángel García Rodriguez. V krajine, kde sa po ekonomickej kríze mnoho ľudí ocitlo pod prahom chudoby, biznis model reštaurácie založený na solidarite mimoriadne zaujal. Madridská reštaurácia má všetko obsadené až do apríla. (Viac na etrend.sk)

Rakúsko: Viedeň dá svojim obyvateľom až 800 eur nákup nákladných bicyklov

Hlavné mesto Rakúska chce motivovať svojich obyvateľov i firmy, aby používali nákladné bicykle. Od marca 2017 im na nákup cargo-bicykla prispeje čiastkou až do výšky 800 eur, ktorá môže pokryť do 50 % ceny bicykla. Ak bude nový bicykel na elektrický pohon, príspevok môže dosiahnuť výšku 1 000 eur.

Nákladné bicykle sú okrem takmer nulovej produkcie emisií CO2 aj priestorovo nenáročné. Podľa prieskumov by v mestských centrách zvládli obstarať až štvrtinu nákladnej dopravy, ktorú v súčasnosti zabezpečujú nákladné autá a dodávky. Bez zbytočných dopravných zápch a stresu s tým spojeným. Podobnú iniciatívu od februára tohto roku spustilo aj nórske Oslo. (Viac na fahrradwien.at)

USA: Starbucks chce na protest voči nariadeniu nového prezidenta zamestnať 10 000 utečencov

Generálny riaditeľ svetoznámej siete kaviarní Starbucks Howard Schultz napísal list svojim zamestnancom, v ktorom vyjadril hlboké znepokojenie nad kontroverzným rozhodnutím nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Nariadenie z 27. januára na 90 dní zakazuje občanom siedmich krajín s väčšinovým moslimským obyvateľstvom vstúpiť do USA.

Schultz v liste zamestnancom oznámil, že Starbucks v nasledujúcich piatich rokoch prijme do svojich prevádzok po celom svete 10 000 utečencov. V prvom kole sa sústredí na ľudí, ktorí vo svojich domovských krajinách pomáhali americkej armáde ako tlmočníci a na iných pozíciách.

Prezidentove nariadenie ostro kritizujú aj ďalšie vlajkové lode amerického biznisu ako Amazon, Ford, Goldman Sachs alebo Microsoft. (Viac na theguardian.com)

Svet: Marks & Spencer a Unilever sľubujú menej plastu

Desivé predpovede, že v roku 2050 môžu oceány obsahovať viac plastu než rýb, nachádzajú odozvu u známych firiem. Spotrebiteľský gigant Unilever, pod ktorý patria značky ako Dove či Magnum, sa zaviazal do roku 2025 používať výhradne také plastové obaly, ktoré sa dajú opätovne použiť, zrecyklovať alebo skompostovať. V súčasnosti je recyklovateľných približne 70 % plastových obalov firmy. Britský reťazec Marks & Spencer podobne ako iní maloobchodníci používa veľa plastových obalov. Preto plánuje vyvinúť jeden univerzálny recyklovateľný polymér pre všetky typy svojich obalov.

Problém s nadmerným plastom snáď pomôže vyriešiť regulačný tlak. Koncom januára schválil Európsky parlament ako súčasť balíčka opatrení na podporu cirkulárnej ekonomiky cieľ, aby sa do roku 2030 recyklovalo minimálne 70 % všetkého odpadu. (Viac na theguardian.com)

Európska únia: Stop reklamám na nezdravé potraviny pre deti

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) trpí v Európe nadváhou alebo obezitou jedno z troch detí vo veku 11 rokov. Európska komisia a členské štáty preto odsúhlasili návrh, ktorý má obmedziť reklamy na nezdravé potraviny adresované deťom, a to v televízii aj na internetových videoportáloch, ako je YouTube. Prísnejšie pravidlá majú za cieľ stopnúť nárast detskej obezity do roku 2020.

EÚ sa doteraz spoliehala na samoreguláciu, teda na ochotu potravinárskych spoločností zredukovať reklamu nezdravých produktov pre deti bez toho, aby im to prikazovali predpisy. Takýto prístup sa však ukázal ako neúčinný. (Viac na gazduj.etrend.sk)

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.