31. 03. 2015 Filantropia

Keď je zo susedov komunita

Rozhodli sa ísť v meste nevyšliapanou cestou - pestujú zeleninu, vzťahy, cenia si včely a platia lokálnou menou Živec. Je ich čoraz viac .

Komunitné záhrady prispievajú k návratu produkcie ovocia a zeleniny do mestského prostredia a zároveň poskytujú priestor, kde sa miestni obyvatelia stretávajú pri zmysluplnej činnosti. Zlepšujú sa tak sociálne vzťahy i bezpečnosť v danej komunite.

 

Mestské včely si našli svoje miesto v Bratislave na budove Starej tržnice, vo Vodárenskej komunitnej záhrade a taktiež na streche Národného lesníckeho centra vo Zvolene.

Živec je doplnková lokálna mena, ktorá platí súčasne s eurom a je na euro viazaná. Úlohou takejto meny je udržať peniaze čo najdlhšie v rámci danej komunity. Živcom môžete platiť v 38 prevádzkach v Bratislave a v 27 prevádzkach vo Zvolene.

Občianske združenie Živica podporil Nadačný fond dm drogerie markt v Nadácii Pontis. Združeniu sa podarilo priniesť do Bratislavy a do Zvolena úspešný model trvalo udržateľného spôsobu života v mestskom prostredí. Inšpirovalo sa projektom švajčiarskej partnerskej organizácie Urban AgriCulture Netz Basel, ktorá už niekoľko rokov úspešne realizuje eko-komunitné aktivity v meste Bazilej. V rámci projektu Nevyšliapanou cestou Živica vytvorila tri komunitné záhrady, osadila šesť mestských úľov a zaviedla dve lokálne meny bratislavský a zvolenský Živec, ktoré v súčasnosti používa 400 ľudí.

 

Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica plánuje v tomto roku v rámci ďalšieho projektu Včely v meste a lokálna mena Živec svoje aktivity ďalej rozširovať. Prostredníctvom stolovej hry a interaktívneho softvéru sa deti na školách po celom Slovensku dozvedia aké užitočné sú mestské včielky. K papierovej forme lokálnej meny pribudne aj elektronický Živec a vytvorí sa Komunitný fond lokálnej meny, ktorý bude podporovať verejnoprospešné komunitné projekty.

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.