Keď ide úspech v biznise a udržateľnosť ruka v ruke
V spoločnosti Tchibo je udržateľnosť neoddeliteľnou súčasťou biznisovej stratégie. Na CEE CSR Summite do potvrdil Achim Lohrie.
![](https://www.old-nadaciapontis.sk/data/article/3143/image/pf-3411.jpg)
Achim Lohrie je riaditeľom pre zodpovedné podnikanie spoločnosti Tchibo. Je zodpovedný za rozvoj programu Future Needs Heritage (Budúcnosť potrebuje dedičstvo), ktorý zahŕňa environmentálnu a spoločenskú zodpovednosť, firemné občianstvo, manažérsku integritu a dobré spravovanie spoločnosti. Zasadzuje sa tiež o rozširovanie vedomostí pestovateľov kávy a bavlny s cieľom zvyšovania výnosov ekologickým spôsobom pestovania. Na CEE CSR Summite hovoril o tom, ako sa Tchibo posunulo smerom od tradičného biznisu k trvalo udržateľnému modelu.
Zodpovednosť by nemala byť vo firme iba „niečím navyše“
Káva a spotrebný tovar od Tchibo sa vo viacerých európskych krajinách tešia mimoriadnej obľube. Firma sa však pri podnikaní nesústredí iba na zisky. Tchibo na svoj biznis nazerá z dlhodobého hľadiska a neoddeliteľnou súčasťou jeho stratégie je udržateľnosť a zodpovednosť. „V podnikaní sa snažíme dosiahnuť úplnú udržateľnosť, preto je našim cieľom ponúkať len kávu, ktorá sa pestuje v súlade s ekologickými, sociálnymi a ekonomickými normami a ktorá zabezpečí pestovateľom kávy a ich rodinám trvalé živobytie,“ povedal na summite Achim. „Spolupracujme so všetkými medzinárodne uznávanými normalizačnými organizáciami, medzi ktoré momentálne patria Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ Certified a organizácie spájané s európskou značkou pre biopotraviny. Prijali sme základné zásady etického kódexu Asociácie 4C, organizujeme pestovateľov kávy a zvyšujeme ich povedomie o výhodách udržateľného pestovania kávy. V roku 2014 bolo približne 35 % našej kávy dopestovanej udržateľným spôsobom,“ vysvetlil.
Moderný dizajn, kvalita a trvácnosť
Tchibo v rámci celého životného cyklu svojich produktov – od suroviny až po finálny výrobok – dodržiava prísne sociálne a ekologické pravidlá. Výrobky musia spĺňať celý rad požiadaviek; musia byť dobrej kvality, moderné a trvácne. Kvalita je podmienená aj zodpovedným výberom zdroja surovín, napríklad bavlny alebo dreva. „Náš záhradný nábytok z tropického a boreálneho tvrdého dreva vyrábame len z dreva s certifikátom FSC®, ktoré pochádza zo zodpovedne spravovaných lesov. To isté sa týka aj väčšiny našich výrobkov z papiera. Neustále zvyšujeme podiel zodpovedne dopestovanej bavlny v našich textíliách. V roku 2014 predstavovala zodpovedne dopestovaná bavlna približne 70 % našich textílii z bavlny alebo s podielom bavlny,“ povedal Achim.
Za svoj úspech vďačí tento rodinný podnik spolupráci so svojimi dodávateľmi. „Nemôžete sa zlepšiť, ak nepoznáte svojich dodávateľov a ich subdodávateľov,“ tvrdil Lohrie. „Preto sa v Tchibo zameriavame na strategické partnerstvo s dodávateľmi. Vedieme spolu pravidelný dialóg a realizujeme viaceré školenia,“ dodal.
Tchibo sa tiež trvalo snaží zlepšovať pracovné podmienky v továrňach, ktoré vyrábajú jeho výrobky. Spoločnosť je v úzkom kontakte nielen s manažérmi tovární, ale aj robotníkmi, konkurenciou či mimovládnymi organizáciami.
Vďaka dialógu medzi robotníkmi, manažérmi, majiteľmi tovární a nákupcami z Tchibo sa spoločnosti podarilo vytvoriť transparentné prostredie podnecujúce vzájomnú dôveru, komunikáciu a začlenenie všetkých partnerov.
Na kávových plantážach nemajú deti čo robiť
Tchibo sa usiluje nielen o zlepšenie života pestovateľov a zberačov kávy, ale aj ich rodín. Achim Lohrie na summite predstavil projekt, ktorý firma od roku 2011 realizuje v Guatemale, odkiaľ Tchibo odoberá kávu Arabica. Káva sa tu pestuje na vysoko položených strmých plantážach a do ručného zberu pracovníci v minulosti zapájali aj svoje deti. V záujme firmy však nie je využívať detskú prácu a ohrozovať zdravie detí ani obmedzovať ich vývoj. Tchibo preto v spolupráci s organizáciou Coffee Care Association otvorilo počas obdobia zberu i mimo neho denné centrá, v ktorých sa deti môžu hrať a učiť. Deti tak zdokonaľujú svoje schopnosti, majú zabezpečenú stravu a učia sa základným hygienickým návykom.