07. 08. 2017 Nadácia Pontis

Kampaň, ktorou to všetko začalo

Nadácia Pontis v priebehu 20 rokov svojej existencie vytvorila mnoho zaujímavých akcií, no jedna kampaň bola kľúčová – Ro(c)k volieb.

Rok 1998 – Slovensko bolo mladou krajinou a s politikou to nevyzeralo veľmi ružovo, obzvlášť nie pre neziskové organizácie. Keď v ’97 vznikla Nadácia Pontis, jej prvý pilier predstavoval potrebu občianskej aktivizácie a aktivizácie mladých ľudí. „Keďže volieb v roku 1994 sa zúčastnilo len zhruba 20% prvovoličov, videli sme skvelú príležitosť činiť sa, bola priam nutnosť! Preto vznikla kampaň Ro(c)k volieb ’98,“ vysvetľuje Lenka Surotchak,  riaditeľka Nadácie Pontis.

Nápad prišiel zo zámoria

V nadácii v tom čase pracoval aj dobrovoľník amerických Mierových zborov, ktorý videl naše štatistiky z volieb ’94 a povedal nám o riešení podobnej situácie v Amerike. Išlo o program Rock the Vote, ktorý mobilizuje práve mladých ľudí, aby volili. „Tak sme sa nechali inšpirovať. Počas zimy 1997 sme vybavili všetky potrebné licencie na to, aby sa nasledujúci rok mohla spustiť kampaň,“ vysvetľuje Lenka.

Mobilizovali sme mladých, aby prišli voliť

Kampaň bola postavená na tom, že k mladým prehovorili ich idoly, ľudia, ktorých obdivovali – speváci, hudobníci, kapely,… „Tí ich vyzývali, aby išli voliť, nič viac. Kampaň bola apolitická, nezáležalo na tom, koho budú voliť. Dôležité bolo, aby k volebnej urne prišli, aby neboli ľahostajní,“ spomína Lenka.

Na podporu tejto kampane boli pripravené mnohé sprievodné akcie. Medzi ne patril napríklad aj putovný autobus s internetovou kaviarňou. V tej dobe internet nebol bežnou vecou, preto si okamžite získal priazeň Slovákov. Ďalšími akciami boli rôzne koncerty či stretnutia pre mladých ľudí. Dôležitou súčasťou bola aj spolupráca s novovytvorenou komerčnou televíziou Markíza. Tá poskytla mediálny priestor a púšťala TV spoty s tematikou Ro(c)k volieb. Tie sme mali prevzaté od americkej MTV, vystupovali v nich americkí hudobníci. „Mne sa veľmi páčila reklama s pohárom s vodou. Tam išla kvapka za kvapkou a tá posledná spôsobila, že sa pohár prelial. Každý hlas môže spôsobiť zmenu. To bol taký silný prvok,“ spomína Lenka.

Výsledok bol neuveriteľný

V predošlých voľbách bola účasť prvovoličov nízka, len okolo 20%. Teraz sa však ukázalo, že celá kampaň mala zmysel. Počet mladých prvovoličov sa vo voľbách 1998 zvýšil až na viac než 80%! „Karta sa obrátila. Toto boli naozaj voliči zmeny, ktorí hlasovali za demokratické strany,“ dodáva Surotchak.


Nadácia Pontis oslavuje 20 rokov, preto sme sa rozhodli priblížiť vám jej úspechy a pôsobenie počas týchto dvoch dekád. Veríme, že sme na Slovensku zanechali nemalú stopu. Prečítať si môžete napríklad o našich začiatkochNašom Meste či pôsobení na Pohode. 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.