Kam tečú vaše dve percentá?
Z dvoch percent z daní sa každý rok vyzbiera čoraz menej peňazí.
Vlani Slovenky a Slováci prerozdelili zo svojich daní mimovládnym organizáciám vyše 52,2 milióna eur. O dve percentá z daní sa uchádzalo 11 805 združení. Prvú desiatku najúspešnejších viedli neziskovky veľkých firiem. Najviac vyzbierala Nadácia Pontis (3 376 392 eur), najmenej HP Racing Team (3,25 eura). Priemer na jednu organizáciu vychádzal 4 422 eur. Oproti roku 2013 je to mierny nárast a aktuálne eviduje Notársky centrálny register 12 578 žiadateľov.
Filantropia alebo reklama?
Mnohé organizácie sa sťažujú, že z dvoch percent z daní každý rok vyzbierajú čoraz menej peňazí. Vlani už ledva toľko, aby sa im vrátili aspoň notárske poplatky, ktoré zaplatili za registráciu. Registrácia u notára stojí zhruba 55 eur. Zákon o dvoch percentách z daní sa na Slovensku ukazuje ako začarovaný bludný kruh. Firmy, ktoré by mohli tretiemu sektoru reálne pomáhať, si radšej založili vlastné nadácie, fondy a občianske združenia. Peniaze, ktoré cez ne pretečú, idú na ďalšie verejnoprospešné aktivity prezentované formou výziev, grantových kôl, v ktorých organizácia nemusí byť vždy úspešná a financie musí hľadať inde. O tieto peniaze sa však uchádzajú najmä občianske združenia, ktoré nevedia konkurovať veľkým nadáciám a vyzbierajú minimum z dvojpercentnej dane. Objem odvedených finančných prostriedkov nie je vôbec zanedbateľný a často počuť, že to súvisí s vypočítavosťou firiem, ktoré si na filantropii robia vlastnú reklamu a naozajstnému tretiemu sektoru nechali iba pozbierať centy od občanov. Posťažoval si nedávno na sociálnych sieťach známy vydavateľ a kníhkupec… Treba pripomenúť, že do roku 2019 výnos z asignácie dane firiem klesne z pôvodných 2 na finálnych 0,5 percenta a je otázne, ako vôbec bude fungovať tretí sektor.
Ukrojiť si chce každý
Vznikajú rozličné portály, kde si môžete kúpiť reklamný priestor, zvýšiť tak svoje šance a zaujať potenciálnych podporovateľov. Administratívny poplatok sa pohybuje v rozmedzí 20 až 35 eur. Je pozitívne, že denník Pravda ako jediný ponúka každoročne mimovládkam reklamný priestor na internete zadarmo. Stačí vyplniť registračný formulár a ste v hre. Vedeli ste, čo je najčastejším dôvodom, prečo ľudia v Severnej Amerike začnú finančne podporovať nejakú neziskovku? Nie je to pre tému, ktorej sa neziskovka venuje. Ani preto, že ju poznajú a veria jej. Najčastejším dôvodom býva to, že ich o to požiadal známy. Aj na Slovensku funguje mnoho občianskych združení, ktoré majú šťastie na kamarátov a bonitné firmy. (Nemajú problém napríklad zakúpiť spiatočnú letenku za sedemtisíc eur pre spíkerku z USA.) Napriek tomu, že prijímatelia, ktorí dostali viac ako 3 319,39 eura, musia zverejniť špecifikáciu použitia peňazí v Obchodnom vestníku, bolo by dobré, keby vyúčtovanie zverejňovali aj na svojom webovom sídle. Tok financií by bol oveľa transparentnejší.