Informácie musia byť jasné a zrozumiteľné
CSR je pre slovenské firmy pomerne nový koncept.
S tvorbou správ o činnosti súvisiacej so spoločenskou zodpovednosťou podnikov tak ich majitelia občas potrebujú poradiť, tvrdí v rozhovore programová manažérka Tatiana Čaplová z Nadácie Pontis.
Koho sa podľa novely zákona CSR týka?
Predovšetkým tých firiem verejného záujmu, ktorých priemerný počet zamestnancov presahuje 500. V prípade Slovenska ide približne o 60 veľkých spoločností, ktoré by mali dať verejnosti vedieť o tom, ako uplatňujú svoju zodpovednosť v praxi. V rámci celej Európskej únie táto smernica ovplyvní viac ako šesťtisíc firiem.
Prvé reporty majú tieto firmy publikovať tento rok. Čo by mali obsahovať?
Vo výročnej správe spoločnosti by mali byť zohľadnené environmentálne, zamestnanecké a sociálne otázky, aktivity firmy spojené s ochranou ľudských práv a bojom proti korupcii či úplatkárstvu. Vo vzťahu k týmto oblastiam podniky musia zverejňovať jasné a zrozumiteľné informácie o uplatňovaných politikách a ich výsledkoch, hlavných rizikách a ich spôsobe riadenia, a tiež o kľúčových nefinančných ukazovateľoch, ktoré sú relevantné pre konkrétne podnikanie.
Ako by mala správa vyzerať v prípade, že sa daná spoločnosť venuje len jednej z týchto tém?
Celé vykazovanie na základe novej smernice je založené na princípe reportuj alebo vysvetli. To znamená, že ak sa firma danej téme nevenuje alebo neuplatňuje politiky v danej oblasti, stačí tieto náležitosti v reporte jasne a odôvodnene vysvetliť.
Aké ďalšie faktory treba brať do úvahy pri vypĺňaní správy?
Spoločnosti s touto povinnosťou musia reagovať na očakávania všetkých zainteresovaných partnerov, ich tímov a zamestnancov, a všetkým jasne vysvetliť aktivity, ktorým sa firma venovala počas roka. Je dôležité poukázať nielen na pozitívne výsledky, ale tiež na slabšie stránky a oblasti, kde je potrebné sa zlepšiť. Iba tak bude report vyvážený a dôveryhodný.
Na čo by ešte firmy nemali zabúdať?
Zainteresovanie najvyššieho vedenia spoločnosti, dôsledný proces zbierania údajov vrátane vzdelávania ich interných poskytovateľov, prehľadné a pútavé grafické spracovanie správy či vytvorenie špecializovaného tímu vo firme, ktorý bude dohliadať na celý proces vytvárania CSR reportu – to všetko sú dôležité faktory, ktoré by spoločnosti nemali pri písaní reportu opomenúť. Zvýšeniu dôveryhodnosti správy navyše pomáha aj externé overenie konzultantskou organizáciou, ktorá má v tejto oblasti dlhoročnú expertízu.