26. 02. 2014 Zodpovedné podnikanie

IKEA: Udržateľnosť nie je luxus pre bohatých

IKEA ponúka výrobky, ktoré pomáhajú šetriť nielen energie a životné prostredie, ale zároveň aj peniaze zákazníkov.

© IKEA

Spoločnosť IKEA sa prostredníctvom stratégie People & Planet Positive (Ľudia a planéta) zamerala na predaj výrobkov, ktoré okrem dobrého dizajnu, funkčnosti a kvality, majú byť udržateľné, a teda energeticky úsporné.

Ide napríklad o LED žiarovky, ktoré spotrebujú až o 85 % menej energie než klasické žiarovky, pričom ich životnosť je 20-krát dlhšia, až po kuchynské spotrebiče, akými sú indukčná varná doska, chladničky, mrazničky a práčky. Zameriavajú sa tiež na predaj kobercov, závesov či iných textílií, ktoré pomáhajú udržiavať teplo v domácnostiach a prostredníctvom predaja kuchynských batérií myslia na rozumnú spotrebu vody. Ďalšie výrobky učia zákazníkov minimalizovať a následne recyklovať odpad.

Cena týchto energeticky úsporných výrobkov je pritom nastavená tak, aby si ich mohla dovoliť čo najväčšia skupina ľudí. Prezident a generálny riaditeľ IKEA Group Peter Agnefjäll vysvetľuje: „Ani my, ani celá spoločnosť, by sme nikdy nemohli uspieť, keby bola udržateľnosť luxusom dostupným len pre hŕstku vyvolených.“

Nezávislý od zdrojov

Nielen predaj energeticky úsporných a cenovo prijateľných výrobkov je pre spoločnosť IKEA dôležitý. Na trvalú udržateľnosť myslia už v rámci výrobného procesu. „Dôležitá je otázka, čo môžeme spraviť s každým výrobkom, aby bol ešte udržateľnejší. Dôležité sú všetky malé krôčiky, ktoré dohromady vyústia do veľkej zmeny,“ hovorí Agnefjäll a vysvetľuje, že spoločnosť sa pomaly približuje k svoju cieľu „aby boli do roku 2015 všetky základné materiály v našom nábytku a doplnkoch obnoviteľné, recyklovateľné alebo recyklované. 

Švédsky predajca nábytku sa navyše rozhodol, že  chce byť nezávislý od zdrojov a energie, a tak za posledný rok výrazne investoval do veternej a solárnej energie. „V počte solárnych panelov inštalovaných na našich budovách sme prekročili číslo 500 000 a na celom svete dnes vlastníme a prevádzkujeme 137 veterných turbín,“ spresnil.

Každý je dôležitý

Zdá sa, že pre švédskeho výrobcu nábytku je trvalá udržateľnosť v súčasnosti alfou a omegou a snaží sa o ňu v každej sfére svojej pôsobnosti. Prispievajú k nej samotní zamestnanci. „Či už sú to pracovníci nákupu, ktorí podporujú dodávateľov v zlepšovaní ich energetickej efektivity, cez kolegov z logistiky, ktorí sa starajú o recykláciu materiálov, až po kolegov z predaja, ktorí oboznamujú zákazníkov, ako im naše výrobky pomôžu ušetriť a žiť doma udržateľnejšie,“ popísal Agnefjäll.

Trvalú udržateľnosť však spoločnosť vníma aj ako prostriedok na zlepšovanie života ľudí či komunít. A to nielen prostredníctvom nadácie IKEA Foundation, ktorou finančne podporuje chudobné a choré deti v rozličných kútoch sveta. V IKEA totiž vytvorili kódex správania pre dodávateľov IWAY, ktorí tak musia svojim zamestnancom zaručiť rešpektovanie a ochranu práv, ale zároveň dbajú aj na ochranu životného prostredia. Ak dodávatelia kódex nedodržiavajú, IKEA s nimi spoluprácu ukončí.

Zdroj: IKEA

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111