05. 07. 2017 Zodpovedné podnikanie

#GivingTuesday – keď firemné dávanie je až šokujúco prosté

Jedna z najväčších celosvetových filantropických aktivít nepotrebovala ani dva mesiace prípravy na to, aby sa do nej zapojili tisícky firiem.

Myšlienka #Giving Tuesday je dokonale jednoduchá. Odkiaľ pochádza a aké je jej posolstvo? 

Datoval sa rok 2012. V Amerike vrcholili prípravy na Black Friday a Cyber Monday. Dva dni, počas ktorých sa v celej spoločnosti spustí ošiaľ z nakupovania akciových tovarov a zaháji sezóna vianočných nákupov. A práve vtedy začala uznávaná newyorská kultúrna inštitúcia 92nd Street Y v ostrom kontraste propagovať nápad #GivingTuesday – „darovaciehoutorka“.

Jednoduchá, teda krásna

Myšlienka, s ktorou prišiel riaditeľ Henry Timms, bola veľmi jednoduchá. Po dňoch nákupného šialenstva by malo prísť niečo iné, opak. Niečo na šírenie dobra a na propagovanie nezištného dávania a obdarovávania. Kohokoľvek, kdekoľvek, akokoľvek. Prosté posolstvo sa rozšírilo rýchlosťou blesku. Prvý ročník stihla organizácia pripraviť za necelé dva mesiace. Zapojilo sa spolu 2 500 firiem, medzi inými napríklad Pay Pal či Snapchat, a myšlienku podporili aj Bill Gates či vtedajší prezident Barack Obama. V minulom roku, teda v 5. ročníku, sa oslavy darovania #GivingTuesday zúčastnilo 98 krajín z celého sveta.

Firmy, pre ktoré je nezištné darovanie dôležité

Za päť rokov sa #GivingTuesday stal súčasťou kalendára mnohých firiem. Sviatok dávania oslavujú naozaj mnohorako. Napríklad spoločnosť HSBC pomohla šíriť posolstvo #GivingTuesday tak, že umiestnila jeho logo na všetky bankomaty v krajine. Povzbudzovala svojich klientov, aby sa pridali k hnutiu. V Green ABCS darovali školské potreby verejným školám v chudobných častiach New Yorku. Zmrzlináreň Jeni’s spolu s Columbus Foundation spustili kampaň „Give Kindness, Get Ice Cream“ a ponúkli zmrzlinu zadarmo každému, kto daroval aspoň 20 USD niektorej z neziskoviek na stránke nadácie. 

Prvýkrát na Slovensku

Tento rok sa do #GivingTuesday prvýkrát zapojí aj Slovensko. V utorok 28. novembra sviatok dávania a štedrosti spojí každého, kto chce podporiť a rozširovať malé skutky láskavosti. Firmy, rodiny, jednotlivcov aj neziskové organizácie. Ambasádorom #GivingTuesday za našu krajinu je Nadácia Pontis. Ak sa chcete zapojiť aj vy, pre viac informácií sledujte stránku www.nadaciapontis.sk alebo napíšte na givingtuesday@nadaciapontis.sk

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.