21. 04. 2016 Zodpovedné podnikanie

Firmy sa odteraz môžu vyhýbať konšpiračným webom

Firmy a reklamné agentúry majú možnosť ovplyvniť spoločenskú zodpovednosť a občiansku spoločnosť.

Cieľom každej firmy je dosiahnuť čo najlepšiu reputáciu, ktorá je dôležitým faktorom v konkurenčnom podnikateľskom prostredí. Pozitívna reputácia je pre firmy výzvou a určuje jej trhovú hodnotu. V záujme zviditeľnenia svojej značky a činnosti, investujú firmy značné množstvo finančných prostriedkov do reklamných kampaní, no často krát netušia, že reklama ich firmy je zobrazená aj na internetových stránkach, ktoré sú šíriteľmi rôznych konšpirácii. Nechtiac sa tak stávajú zdrojom ich financií. Digitálna agentúra NetSuccess sa rozhodla pomôcť firmám odhaliť konšpiračné weby a vytvorila databázu škodlivých internetových stránok, ktoré svojimi výstupmi zavádzajú širokú verejnosť. Nová webová stránka konspiratori.sk obsahuje transparentný zoznam stránok so sporným obsahom. Keďže v súčasnosti neexistuje systém, ktorý by komplexne odhalil všetky sporné obsahy stránky, bol vytvorený zoznam, ktorý odráža objektivitu hodnotiacej komisie.

Ochrana zadávateľov reklamy a ich záujmov je hlavnou prioritou agentúry NetSuccess. „Objektivitu zabezpečí priehľadný systém, ktorým zoznam vzniká. Ľudia uvidia, kto o zaradení do zoznamu rozhoduje, podľa akých kritérií a keďže je zoznam verejný, názor si môžu urobiť aj sami,“ povedal Ján Urbančík, riaditeľ NetSuccess.

Za sporný obsah sa podľa kritérií považuje lživá propaganda, dezinformácie, materiály podvodného a šarlatánskeho charakteru alebo aj výzvy k násiliu, nerešpektovanie zásad novinárskej etiky a mnohé iné body patriace do kritérií, podľa ktorých sa riadi 12 členov hodnotiacej komisie. Medzi členov patria osobnosti slovenskej akademickej a podnikateľskej obce ako napríklad Oto Hudec, vedec a profesor, Maroš Rudnay, lekár, a Michal Hvorecký, spisovateľ a prekladateľ.

Zoznam ma odporúčací charakter a je na zvážení firmy, či svoju reklamu zverejní na danom webe alebo nie. „Štát zachováva slobodu slova a tieto weby nezakazuje. Zároveň sa však spojili komerčné subjekty s ľuďmi z akademického prostredia a vytvorili dobrovoľný systém, kde si užívateľ môže slobodne vybrať či svoju reklamu na týchto weboch uverejní alebo nie,“ vysvetlil učiteľ a aktivista, Juraj Smatana, jeden z členov hodnotiacej komisie.

Aktuálny zoznam konšpiračných webov a bližšie informácie o tejto iniciatíve si môžete pozrieť na www.konspiratori.sk.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.