27. 09. 2024 Zodpovedné podnikanie

Firemné darcovstvo ako nástroj pozitívneho vplyvu

Jesennú eventovú sezónu sme v rámci združenia Business Leaders Forum odštartovali 19. septembra. Štvrťročné stretnutie členských firiem hostila vo svojich priestoroch spoločnosť Slovak Telekom a jeho nosnou témou bola strategická filantropia. O svoje skúsenosti s firemným darcovstvom sa podelili Tatiana Švrčková zo Slovak Telekom, Lucia Marková zo spoločnosti ESET a Lenka Michálik Holešová z Volkswagen Slovakia.

Empatia, stratégia a komplexnosť

Panelistky sa zhodli, že byť dobrým darcom znamená viac, ako je len finančná podpora projektov. Ide o komplexný prístup, ktorý zahŕňa stratégiu a dlhodobé partnerstvo, ale tiež empatiu a pochopenie potrieb tých, ktorým má byť pomoc určená.

Prečítajte si Desatoro dobrého donora

Začiatok každého dobrého darcovského plánu by mal byť úzko spätý s hodnotami firmy. Ideálne je, ak darcovstvo reflektuje oblasť podnikania. „Pri strategických témach sa snažíme o ich prepojenie s predmetom nášho podnikania,“ otvorila diskusiu Tatiana Švrčková zo Slovak Telekom. V telekomunikačnej spoločnosti tak v roku 2002 pomoc zacielili na znevýhodnenú skupinu nepočujúcich, na ktorú sa dovtedy nezameriaval nikto z konkurenčných operátorov. Prístup Telekomu navyše nebol len o poskytnutí financií, ale aj o pochopení ich špecifických potrieb a hľadaní spôsobov, ako im technologicky pomôcť. „Tým sme dosiahli nielen dlhodobý vzťah s komunitou, ale tiež sme nadviazali silnú väzbu medzi darcovskými aktivitami a firemnou identitou,“ doplnila T. Švrčková.

Od krátkodobých grantov k trvalým partnerstvám

Jednou z najčastejších chýb, ktorých sa firmy dopúšťajú, je rozdrobovanie ich darcovských aktivít na malé a krátkodobé projekty. Hoci sú rýchle výsledky lákavé, pre budovanie trvalého dosahu je dôležité sústrediť sa na dlhodobé partnerstvá a spolupráce.

V Nadácii ESET sme pred niekoľkými rokmi absolvovali rozsiahly stakeholder dialóg. Zainteresovaných osôb, zamestnancov, neziskových organizácií a expertov sme sa pýtali na témy, na ktoré by sa ESET mohol prioritne zamerať v nadväznosti na svoj core biznis aj hodnoty, ktoré vyznáva. Výsledkom bolo zúženie poskytovanej podpory na tri strategické oblasti: podpora vzdelania, budovanie občianskej spoločnosti a podpora vedy a výskumu,” priblížila Lucia Marková z ESETu. Práve veda a výskum a vlastná iniciatíva ESET Science Award sú kľúčovou filantropickou oblasťou, s ktorou firma spojila svoju značku.

Ako vybrať strategické témy?

Nadácia Volkswagen sa aktuálne nachádza v procese redefinovania svojej stratégie. Vzhľadom na veľkosť firmy, ktorá za nadáciou stojí aj značný objem financií (v roku 2023 to bolo 1,5 milióna eur), ide o časovo náročný proces, ktorý zahŕňa aj zaangažovanie mnohých externých aktérov.

Začali sme analýzou problémov, ktorým aktuálne na Slovensku čelíme tým, že sme sa pozreli na viacero prieskumov. Pokračovali sme vlastným zamestnaneckým prieskumom a na to, akým témam by sa naša nadácia mala venovať, sme sa pýtali aj viacerých interných a externých stakeholderov v rámci individuálnych hĺbkových rozhovorov,” priblížila Lenka Michálik Holešová z Volkswagenu. V pláne je ešte séria workshopov k teórii zmeny, kde sa tím nadácie vyškolí aj v tom, ako merať dopad poskytnutej pomoci.  Týchto workshopov sa zúčastnia aj externí odborníci pre jednotlivé strategické oblasti nadácie a spoločne s nadačným tímom budú hľadať najoptimálnejšie formy podpory pre kľúčové témy. Výsledkom celého procesu budú jasne definované ciele, cieľové skupiny, samotné aktivity, očakávané výsledky a návrh nástrojov na ich meranie.

Nezabúdať na komunikáciu a vytvoriť si rezervu

Správne zvolenou stratégiou nič nekončí, rovnako dôležitá je aj následná komunikácia s príjemcami podpory. Skúsené firmy odporúčajú pravidelné stretnutia s prijímateľmi podpory, kde sa otvorene rozpráva o ich skutočných potrebách.

Okrem samotného poskytnutia finančnej pomoci môže byť veľkou pridanou hodnotou aj vzdelávanie neziskových organizácií. Niektoré firmy organizujú webináre, kde učia organizácie, ako lepšie písať granty a ako plánovať a manažovať svoje projekty. Týmto spôsobom môže firemný darca nielen prispieť k finančnej stabilite organizácií, ale aj k zlepšeniu ich schopnosti efektívne spravovať zdroje​.

Výzvou pre firemných darcov sú aj nepredvídateľné udalosti, ktoré vyžadujú rýchlu pomoc. Takými sú napríklad aj aktuálne povodne na Slovensku.

„Po prvej vlne pandémie a po vypuknutí vojny na Ukrajine sme si uvedomili, že potrebujeme mať rezervu na mimoriadne udalosti. Zároveň nám táto rezerva dáva  možnosť flexibilne podporiť  organizácie a projekty, ktoré reagujú na aktuálne spoločenské udalosti,“ uviedla T. Švrčková zo Slovak Telekomu. ​S rezervou na nepredvídateľné udalosti či iné mimoriadne projekty rátajú aj v ESETe a Volkswagene.

Asignácia a plán B

Aj legislatívne zmeny môžu výrazne ovplyvniť firemné darcovstvo. Za necelý rok čelili neziskové organizácie už druhej hrozbe, že prídu o veľkú časť zdrojov financovania verejnoprospešných aktivít. Na stole bol ďalší návrh na zrušenie možnosti poukázania podielu z dane, tentokrát pre právnické osoby. „Za obdobie minulého roka získal tretí sektor z týchto finančných prostriedkov takmer 101 miliónov eur, z toho 53 miliónov od firiem, ktoré sa prostredníctvom neziskových organizácií dostávajú k tým, ktorí to potrebujú,” priblížila Radana Deščíková z Nadácie Pontis, ktorá vystúpila na záver stretnutia BLF členov.

Návrh na zrušenie asignácie právnických osôb sa nakoniec do aktuálneho konsolidačného balíka vlády nedostal. Aj v nasledujúcom roku budú mať firmy možnosť poukázať 1 % podielu z dane vybranej organizácii, projektu, nadačnému fondu či nadácii, ktorú spravujú.

Pri súčasnom nastavení systému asignácie majú zároveň možnosť znásobiť svoju pomoc tzv. „matchingovým“ darom. Ak do času podania daňového priznania darujú 0.5 % podielu zo zaplatenej dane z vlastných zdrojov, suma, ktorú budú môcť poukázať na verejnoprospešné aktivity narastie na 2 %. „Týmto spôsobom sa firmy vedia lepšie pripraviť na napĺňanie svoje filantropickej stratégie aj po prípadnom zrušení asignácie právnických osôb,“ upozornila R. Deščíková.

Mechanizmus poukazovania podielu z dane pre fyzické osoby bude naopak prechádzať zásadnou zmenou. Návrh opatrení obsahuje zvýšenie z 2 % až na 6 % z dane. „Deti budú mať možnosť poslať dve percentá zo svojich daní neziskovým organizáciám, ďalšie dve percentá mame a ďalšie dve otcovi. Budú môcť asignovať všetkým trom alebo si vybrať iba niektorú z možností, percentá sa však nebudú môcť kumulovať,“ doplnila R. Deščíková.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.