20. 11. 2018 Nadácia Pontis

Black Friday vystrieda #GivingTuesday. Propaguje nezištnú pomoc

Dni nákupného šialenstva už o týždeň vystrieda sviatok štedrosti, darovania a dobrovoľníctva.

Myšlienka #GivingTuesday, ktorý konkuruje nákupným sviatkom ako Black Friday či Cyber Monday, je až šokujúco prostá. Aj preto sa do jednej z najväčších celosvetových filantropických aktivít každý rok zapájajú tisícky ľudí, inštitúcií, ale aj firiem. Na Slovensku budeme „darovací utorok“ sláviť už druhý rok, a to 27. novembra.

Hnutie #GivingTuesday jedinečným spôsobom spája rôznych partnerov – neziskové organizácie, firmy, ale aj rodiny a jednotlivcov. Všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti. „Pomáhať sa dá naozaj rôzne. Je na každom z nás, čo si zvolí. Pomoc neziskovej organizácii alebo pomoc priateľovi či náhodnému človeku na ulici. Je možné darovať peniaze, materiálne veci, vlastný čas pri dobrovoľníčení, ale aj odborné poradenstvo. Všetci môžeme byť súčasťou šírenia myšlienky #GivingTuesday, napríklad aj cez náš Facebook či Instagram. Ráta sa každá pomoc, veľká aj malá,“ hovorí Jana Desiatniková z Nadácie Pontis.

Pre neziskové organizácie je darovací utorok príležitosťou osloviť svojich podporovateľov a známych, aby im pomohli tam, kde naozaj treba. Firmy môžu zapojiť svojich zamestnancov a pomôcť dobrej veci, v ktorú veria. V roku 2017 si aj Slováci mohli po prvýkrát užiť radosť z pomáhania a prispeli viac ako 83 000 eurami, vyše 12-timi tonami oblečenia a iných potrebných vecí, nespočetnými dobrovoľníckymi hodinami a dobrými skutkami.

V súčasnosti je #GivingTuesday platforma na podporu darovania času, zdrojov a talentov pre vyriešenie miestnych problémov. „GivingTuesday je o obyčajných ľuďoch, ktorí spolu dokážu neobyčajné veci,“ hovorí J. Desiatniková. „Každý sa môže zapojiť a pomôcť, nezáleží na tom, ako. Aj preto heslo tohto dňa znie: Môžem, pomôžem,“ dodáva.

Myšlienku podporili aj známe osobnosti

Myšlienku #GivingTuesday podporilo aj 5 slovenských osobností, ktorí sú ambasádormi tohto ročníka  – herečka Táňa Pauhofová, športovec Matej Tóth, moderátor Milan „Junior“ Zimnýkoval, youtuber Expl0ited a spevák Miro Jaroš. Počas dňa budú hovoriť o tom, čo si nekúpili, aby namiesto toho kúpili dar niekomu inému.

„Myslím si, že je perfektné, keď môžeme niečo darovať nielen sebe, ale aj niekomu inému. A nemusia to byť len peniaze, môže to byť aj čas, lebo to je, podľa mňa, jedna z najvzácnejších komodít,“ hovorí Táňa Pauhofová a dodáva: „Momentálne žijeme v dobe, kedy je všetkého veľa a návrat k minimalizmu je pre nás veľmi prospešný. Ak máme to šťastie, že žijeme tak, že máme niečoho dostatok, aj nám občas veľmi pomôže, keď si uberieme a dáme niekde inde, aby sme to vyvážili.“ Youtuber Expl0ited dopĺňa: „Páči sa mi myšlienka, že máme deň, aj keby to mohlo byť častejšie, kedy namiesto toho, aby sme obdarili seba, alebo dopriali nejaký čas sebe, spravíme radosť druhým. A je to hrozne pekné, keď zrazu celý svet bude dávať namiesto toho, aby očakával, že bude dostávať.“

Zapojili sa aj firmy ale aj široká verejnosť

Slovensko sa stalo súčasťou celosvetového hnutia minulý rok, prostredníctvom Nadácie Pontis, ktorá je oficiálnym ambasádorom pre Slovensko. Už v prvom roku sa podarilo prepojiť svet biznisu s tým občianskym. Zamestnanci firmy Eset dostali možnosť podporiť niektorý z vybraných neziskových projektov cez portál DobraKrajina.sk. Nadácia Eset následne každý dar zdvojnásobila. Vyzbieralo sa spolu 4 989 eur. Firma Disig potešila svojich zákazníkov i zamestnancov ručne vyrobenými drobnosťami z Dobrého obchodu. Podporili tým slovenské neziskové organizácie, ktoré na Sashe.sk ponúkajú výrobky svojich zdravotne či mentálne znevýhodnených klientov.

Okrem firiem sa do #GivingTuesday zapojilo aj tisíce ľudí z radov bežnej verejnosti. Napríklad, v nízkoprahovom centre Kaspian v Petržalke, získali vďaka darcom finančnú podporu na zariadenie novej poradenskej miestnosti. Mladí zo sídliska Kopčany v Bratislave naštartovali vďaka asistentom z centra Ulita vlastný sociálny projekt. Vytvorili značku oblečenia a počas #GivingTuesday získali od darcov dostatok financií na výrobu prvej série oblečenia. „To najhodnotnejšie, čo sme získali, bola motivácia zo strany našich darcov. Tým, že nás podporili a dali nám pozitívnu spätnú väzbu, nás veľmi „nakopli“,“ vysvetľuje Veronika Morháčová z Ulity.

Ako #GivingTuesday vznikol?

Datoval sa rok 2012. V Amerike vrcholili prípravy na Black Friday a Cyber Monday. Dva dni, počas ktorých sa zdvihne v celej spoločnosti ošiaľ z nakupovania akciových tovarov a spustí sa sezóna  vianočných nákupov. A práve vtedy, začala uznávaná newyorská kultúrna inštitúcia 92nd Street Y v ostrom kontraste propagovať myšlienku #GivingTuesday, teda „darovacieho utorka“.

Autorom hlavnej myšlienky bol riaditeľ Henry Timms, ktorý chcel po dňoch nákupného šialenstva upriamiť pozornosť na niečo iné, opak. Niečo, na šírenie dobra a  propagovanie nezištného dávania a obdarovávania. Kohokoľvek, kdekoľvek, akokoľvek. Prosté posolstvo sa rozšírilo rýchlosťou blesku. Prvý ročník stihla organizácia pripraviť za necelé dva mesiace. Podarilo sa zapojiť 2 500 firiem, medzi inými napríklad PayPal či Snapchat a myšlienku podporili aj Bill Gates, či vtedajší prezident Barack Obama. Dnes sa do oslavy darovania #GivingTuesday zapája vyše 120 krajín, viac než 50 000 organizácií a milióny ľudí.

Tento rok sa #GivingTuesday uskutoční 27. novembra 2018. Ak sa chcete zapojiť aj vy, sledujte stránku www.givingtuesday.sk, kde sa dozviete viac informácií.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111