20. 10. 2014 Zodpovedné podnikanie

Ari Weinzweig z Zingerman´s: Najlepšie odpovede prichádzajú od vašich ľudí

Spolumajiteľ populárnej skupiny firiem známych pod značkou Zingerman´s, vystúpi už 20. novembra na Fóre o firemnej filantropii.

Ešte ste sa nestihli zaregistrovať na naše Fórum o firemnej filantropii? Presvedčíme vás, prečo sa oplatí prísť.

Zdá sa, že má odpoveď na všetko. Ari Weinzweig je dnes spolumajiteľom populárnej skupiny firiem známych pod značkou Zingerman´s. Začalo to ešte v 80. rokoch, kedy si založil prvé lahôdky s kolegom Paulom Saginawom. Ich biznis sa úspešne rozrástol aj do ďalších oblastí. Okrem predaja chutného a vyberaného jedla, na ktoré návštevníci neváhajú stáť v rade, majú aj vlastnú pekáreň, syráreň, organizujú gastro zájazdy, poskytujú cateringové a donáškové služby, a pre veľký záujem vytvorili aj samostatnú firmu pre vzdelávanie. Ari miluje dobré jedlo, píše knihy a na ľuďoch má rád dobrú energiu a úsmev.

Ako sa môže stať zo študenta ruskej histórie úspešný podnikateľ a spolumajiteľ najvychýrenejších lahôdok Zingerman’s Delicatessen?

Po skončení Michiganskej univerzity som sa zamestnal v miestnej reštaurácii v meste Ann Arbor, kde som umýval riady. Nemal som žiadne veľké plány, ani sny, že budem pracovať v oblasti gastronómie. Akurát som vedel, že sa nechcem vrátiť späť do Chicaga. Potreboval som prácu, ktorú som získal vďaka svojmu spolubývajúcemu, ktorý v reštaurácii už predo mnou pracoval.

Paul Saginaw, môj partner, bol manažérom spomínanej reštaurácie. Stretli sme sa a zamiloval som sa do gastronomického biznisu. O 4 roky neskôr sme s Paulom otvorili naše prvé lahôdky. Mali sme priestor s veľkosťou 1300 metrov štvorcových, 29 stoličiek, ponúkali sme 25 sendvičov, chlieb z okolitých pekární, údenú rybu, olivový olej, salám a k tomu sme mali 2 zamestnancov. Stalo sa tak 15. marca 1982.  

Váš biznis zahŕňa rôzne oblasti – počnúc všelijakými dobrotami, gastronomickými výletmi, cez rôzne eventy až po písanie a predaj kníh. Aká veľká je vaša komunita zákazníkov?

Naša donášková služba predstavuje 20 % z našich celkových tržieb. Zákazníkov máme po celej krajine. Väčšinu však máme z okolia mesta Ann Arbor, v ktorom žije asi 100-tisíc ľudí a kde sídli aj Michiganská univerzita. Vďaka univerzitnej komunite, centru zdravotníckych služieb a mnohým firmám k nám prichádzajú aj návštevníci z iných miest. Máme solídnu základňu lokálnych zákazníkov s návštevníkmi z ostatných amerických štátov, ale aj z rôznych kútov sveta. Dokonca k nám zablúdia aj návštevníci zo Slovenska.

Teším sa, ak si šesťročný chlapec zvolí náš Roadhouse ako miesto pre oslavu svojich narodenín.

Ako je to možné, že vaši zákazníci sú dokonca ochotní stáť v rade, aby sa dostali do vášho obchodu? Na Slovensku ľudia čakali akurát tak na banány, aj to za čias socializmu.

Áno, dlhé rady bývajú v oboch prípadoch. Ale predpokladám, že u nás ľudia stoja v rade, pretože sú radi, že sa dostanú do nášho obchodu a niečo dobré si kúpia. Nie preto, že sa naše dobroty rýchlo minú. Naši zákazníci vedia, že jedlo, ktoré si kúpia, bude chutné a že zažijú fantastickú obsluhu, zábavu a naučia sa nové veci. Samozrejme, že majú stovky možností, kde sa môžu rozhodnúť ísť najesť. Sme poctení, že svoje peniaze A čas trávia práve u nás.

Ako u Zingermanov motivujete zamestnancov?

Motivácia vychádza z vnútra. Každý človek je motivovaný rôznymi vecami. Keď hovoríme o našom prístupe k vedeniu cez službu, myslíme tým to, že sa snažíme správať ku kolegom ako ku zákazníkom. Naším cieľom je zistiť, čo každého zamestnanca motivuje a následne urobiť všetko preto, aby sme ju/jeho viedli spôsobom, ktorý bude zvyšovať ich vlastnú motiváciu. Niektorí zamestnanci sa nadchnú, lebo milujú jedlo. Ďalší radi obsluhujú, iní sa učia, niektorí chcú pracovať s ľuďmi, ktorých majú úprimne radi. A potom sú aj takí, čo si plnia sny.

Verím, že každý chce byť súčasťou niečoho väčšieho. Každý chce pracovať na veciach, ktorým sám verí. Každý túži po tom, aby sa s ním zaobchádzalo s rešpektom a aby si ho druhí vážili za to, kým je. Každý sa chce učiť a rásť. Každý sa potrebuje uživiť a každý má rád, keď sa s ním zaobchádza spravodlivo. Ľudia sú radi, ak môžu mať slovo. Aj keď vedia, že nebude konečné. Každý potrebuje nádej, že budúcnosť bude lepšia ako súčasnosť.

Pamätajte si, že najlepšia odpoveď vždy prichádza od vašich ľudí! 🙂

A tu sú 4 odpovede, ktoré som dnes náhodne získal:

“Rád pracujem tam, kde ľudia so sebou zaobchádzajú s úctou.“

„Milujem to, že prvýkrát v živote nemusím chodiť do práce so strachom. Pri každej práci, do ktorej som chodil, som sa cítil tak, že sa mi nechcelo vstávať. Je úžasné mať prácu, v ktorej CHCEM byť.“

Jeden z nových zamestnancov mi dnes povedal: „Mať veľa hrozných skúseností a potom premýšľať, ako by som to chcel robiť inak a potom byť na mieste, kde sú všetky tie dobré veci na mieste, je úžasné. Každý deň sa vraciam z práce šťastná. Nikdy som nemala prácu, v ktorej by bola taká zábava.“

A ďalší vraví: „Je úžasné pracovať s ľuďmi, ktorí sa starajú o druhých ľudí. Je to pocta byť tu.“

Verím, že ak žijeme v harmónii s prírodou – ak žijeme 12 prirodzených zákonov biznisu – tak vytvárame prostredie, kde prekvitáprirodzená pozitívna energia ľudí, kreativita, inteligencia a túžba robiť niečo veľké spôsobom, ktorý pomáha ich okoliu.  

Henry Stewart z britskej spoločnosti Happy LTD, ktorý raz prišiel na jednu z našich konferencií o zodpovednom podnikaní, povedal, že jeho firma má zoznam tzv. čakajúcich potenciálnych zamestnancov. Mnohí by totiž radi robili pre Happy LTD. Ako je to u vás?  

Myslím, že nemáme žiadny takýto zoznam čakateľov o prácu. Ale páči sa mi táto myšlienka. V gastronomickom biznise ľudia neberú svoju prácu tak, že v tej jednej budú tráviť celý život. Často sa na ňu pozerajú ako na prechodný mostík k niečomu inému. Myslím si, že u nás je to trocha odlišné ako v Európe.

Veľa ľudí tu ostáva niekoľko rokov, dokonca aj desaťročí. Niektorí aj dlhšie ako si mysleli, keď k nám prvýkrát nastúpili. Máme úžasných ľudí, ktorí u nás hľadajú zamestnanie. Práve včera som dostal e-mail od ženy, ktorá má 10 rokov praxe v jednej z najlepších reštaurácií. Písala mi, že by sa rada presťahovala z mesta, ktoré je od nás vzdialené asi tri hodiny len kvôli tomu, aby pracovala pre nás.

Aké kritériá musia spĺňať vaši uchádzači, keď ich prijímate do zamestnania?

Rozhoduje o tom veľa vecí. Schopnosti a skúsenosť sú dôležité. Ale dôležitejšie sú pre nás aj iné veci.

Tu je pár z nich:

  • Spoločné hodnoty – je pre nás dôležité, či uchádzač zdieľa naše hodnoty,
  • Energia – sledujeme, či je uchádzač schopný priniesť každý deň pozitívnu energiu do práce.
  • Snaha učiť sa – ak sa ľudia neradi učia, nie je to pre nich dobré miesto pre prácu,
  • Túžba viesť
  • Pravidlo úsmevu – ak príde človek na pohovor a neusmieva sa, neprijmeme ho.

Pre uchádzačov, ktorí sa zdajú vhodní, robíme aj tzv. skúšobné zmeny. Znamená to, že prídu k nám a pracujú štyri, šesť či osem hodín. Riadne im za to zaplatíme . Pracujú na konkrétnej pozícii pod vedením trénera. Je to pre nich šanca, aby skúsili, či sa im práca páči a zároveň šanca pre nás, aby sme videli, ako im to ide. Ľudia toho veľa povedia počas pracovného pohovoru, ale keď sú na mieste, môžeme ich vidieť v akcii.

Potrebuje aj komunita ako je vaša silných lídrov alebo stačí inšpirácia‚ ktorá ľudí drží pokope?
Vedenie je vždy dôležité. Ale nemusí byť naviazané na hierarchiu. V našej organizácii očakávame úplne od každého‚ že bude lídrom‚ bez ohľadu na jeho pozíciu. Chceme‚ aby boli skvelí vo všetkom‚ čo robia.

Čo robíte najradšej? Jete, experimentujete s novými jedlami alebo píšete knihy?

Mám rád všetko z toho. Rád učím ostatných a tiež rád jem. Nájsť super jedlo a spojiť ho s našimi ľuďmi a zákazníkmi ma baví. Takisto rád cestujem, učím sa, smejem sa. Milujem drobné veci ako venovanie sa našim hosťom, utieranie stolov, rozhovory o našich produktoch. Po večeroch napríklad rád hosťom nalievam vodu v našom Roadhouse. Dnes som sedel s 20 ľuďmi, ktorí robia v Coffee Co a pracovali sme spoločne na ich päťročnej vízii.

Nezáleží na tom, čo robím. Vážim si každú jednu malú vec. Pre mňa je radosť nachádzať drobnosti. A som presvedčený, že čím viac človek hľadá pozitívne veci v živote, tým viac ich nájde.

Čo si najviac ceníte na Zingerman’s ako na značke‚ komunite a produktoch?
Verím‚ že všetkým ľuďom, s ktorými prichádzame do styku, odovzdávame niečo pozitívne. Myslím tým ľudí, ktorí s nami pracujú, sú súčasťou našej komunity, patria medzi našich dodávateľov či zákazníkov. Je skvelé pracovať pre ľudí v takejto organizácii‚ podieľať sa na tom‚ že sa môžu učiť a rásť‚ že môžu byť sami sebou a využívať svoju inteligenciu a tvorivosť. A je zasa rovnako úžasné učiť sa od nich! Zbožňujem aj naše potraviny. Robíme len s tradičnými produktmi a jedlami. Rád sa dozvedám o tom‚ kde a ako vzniklo to-ktoré jedlo‚ odkiaľ pochádzajú a ako sa vyrábajú jednotlivé ingrediencie‚ a potom to rád odovzdávam ďalej. A tu zase vstupuje do hry moje vzdelanie. Práve som dopísal esej o histórii olivového oleja v severnej Amerike.

Sú Zingermani najmä o dobrom jedle alebo o niečom úplne inom?
Myslím si‚ že podstatný je zážitok‚ ktorý poskytujeme zákazníkom aj zamestnancom. Jedlo a skvelý servis sú toho veľkou súčasťou. Ale rovnako je to aj zábava‚ vzdelávanie‚ záujem‚ dávanie a iné veci.

Na čo ste najviac pyšný v živote?

Viac sa zameriavam na malé veci ako na veľké. Veľké ocenenia a články sú pekné, ale oveľa viac sa teším z maličkostí. Napríklad, ak si šesťročný chlapec zvolí náš Roadhouse ako miesto pre oslavu svojich narodenín. Keď 80-ročná pani, ktorá vyrastala v Maďarsku, má slzy v očiach pri ochutnaní našej doboškovej torty z Bakehouse. Keď to člen tímu náhle celé pochopí a zrazu začne neuveriteľne profesionálne aj ľudsky rásť a vzdelávať sa. Alebo, keď si naši ľudia napíšu víziu a tá sa im začne napĺňať.

A samozrejme, jedlo ma vždy dostane. Ak ochutnám nejaký úžasný kúsok syra alebo báječný olivový olej alebo náš chlieb z Bakehouse, vynikajúce expresso s kúskom domácky vyrobenej čokoládky z Candy Manufactory. Budem mať nesmiernu radosť, ak sa nám podarí do našej ponuky zaradiť prvé slovenské pochúťky.

Akú hudbu najradšej počúvate?

Hudba, dobra otázka. Mám rád alternatívnu hudbu. Neprekvapuje vás to, však? Počúvam veľa spevákov, ktorí píšu vlastné piesne. Tradičnú folkovú muziku. Myslím si, že vytvoriť dobrú organizáciu alebo firmu je podobný umelecký výkon ako napísať dobrú skladbu, knihu či namaľovať obraz.

Kto u vás manažuje biznis – vy alebo vaši zamestnanci?

Každý u nás manažuje biznis. Žiadame každého, aby prevzal zodpovednosť za vedenie bez ohľadu na to, aké sú jeho každodenné povinnosti. Každého, kto u nás začne pracovať, od prvej minúty učíme, ako sa biznis robí.

Prečo ste sa rozhodli prísť na Slovensko?

Som poctený, že ste ma pozvali. Vyzerá to tak, že Nadácia Pontis robí veľmi dôležitú a zmysluplnú prácu v komunite. A to nielen na Slovensku, ale aj vo svete.

Vraj vás láka maďarská kuchyňa.

Posledné roky sme pracovali na tom, aby sme mohli priniesť trocha z maďarskej kuchyne do nášho Bakehouse. A teraz verím, že sa mi podarí priniesť nejaké slovenské jedlá, ktoré tiež budeme môcť ponúknuť našim zákazníkom.

Je nejaké jedlo, ktoré by ste radi ochutnali na Slovensku?

Jedlo, ktoré u Zingermanov ponúkame, je vždy tradičné, pripravené z kvalitných potravín. Neviem sa dočkať, až sa niečo naučím – ochutnám – z vašej slovenskej kuchyne. Pre mňa je to vždy najmä o pôvodnom a tradičnom štýle. Zaujíma ma najmä kuchyňa starých mám. Nie je to o takej tej typickej gastronómii dneška, ale o jedle, ktoré ľudia jedia každodenne, na trhu alebo doma pri nejakej špeciálnej príležitosti.

Máte nejaký nesplnený sen?

V Zingerman’s máme spísanú víziu do roku 2020. Ja mám osobnú pracovnú víziu do roku 2017.  A mám aj víziu pre svoj vzťah s mojou priateľkou. Vykresľujú obraz toho‚ ako chcem‚ aby môj život vyzeral na všetkých úrovniach. Je to veľmi silný nástroj‚ keď si vytvoríte víziu. Súčasťou mojej osobnej vízie pre prácu je‚ že chcem učiť aj ľudí v zahraničí o tom‚ ako robíme veci. A zrazu som bol pozvaný do Bratislavy! Teším sa na návštevu Slovenska‚ na to‚ že sa naučím niečo o tamoších ľuďoch‚ o histórii‚ kultúre a samozrejme – o slovenskej kuchyni!

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.