Ari Weinzweig: Každá úspešná firma musí žiť v súlade s 12 prirodzenými zákonmi biznisu
Predstavte si firmu, do ktorej prichádzajú ľudia spokojní a šťastní. Ari Weinzweig z Zingerman´s hovoril o vízii a 12 prirodzených zákonoch biznisu.
Predstavte si firmu, do ktorej prichádzajú ľudia šťastní. Do ktorej neprichádzajú so stresom, že im cez deň frustrovaný šéf opäť vynadá alebo že si nebudú môcť poradiť s náročnou úlohou. Predstavte si prácu, do ktorej zamestnanci prichádzajú so skvelou náladou a s ešte lepšími nápadmi. Spoločne rozhodujú o každodenných úlohách, každý z nich má svoje nenahraditeľné miesto a sú súčasťou úspešného biznisu.
Začínal od nuly
Ari Weinzweig z Zingerman´s začínal po univerzite ako umývač riadu v jednej z reštaurácii v meste Ann Arbor. Nechcel sa vrátiť domov, nechcel byť v Chicagu. „Čo by som tak už mohol robiť s diplomom z histórie? Nemal som žiadne peniaze, žiadnu víziu. Nevedel som, ktorým smerom sa mám vybrať, ale vedel som, čo nechcem,“ hovorí. Po štyroch rokoch to ako umývač riadu vzdal. A vtedy za ním prišiel Paul Saginaw, s ktorým si založili prvé lahôdky. „Predstavte si malú budovu, jednoduchý priestor s 2 zamestnancami a 29 miestami. Takto sme začínali. V ponuke sme mali pár sendvičov, syry, pečivo,“ hovorí.
Anarchista, ktorý má rád dobré jedlo
Za 30 rokov sa toho zmenilo veľa. Nezmenila sa však jeho vášeň jedlu. Ari je v súčasnosti s Paulom lídrom 15 biznisov, ktoré sú súčasťou komunity Zingermanov. Ich biznis je zasadený výlučne v oblasti Ann Arbor a zameriava sa na gastronómiu. Točia sa okolo tradičných jedál. Vyrábajú syry, majú vlastnú pekáreň, ponúkajú svoju kávu a mnoho iného. Ľudia si ich obľúbili natoľko, že nemajú problém čakať v rade. „Mám rád originálne veci,“ tvrdí. Nečudo. Bývalý anarchista vie, ako sa robí dobrý a úspešný biznis.
Miluje svoju prácu. Každé ráno vstáva skoro zavčasu, aby si stihol vychutnať svoju kávu. Čím viac pracuje, tým viac vie, že sa učí. Práca je nielen zábava, ale je aj o raste a o tom, že človek prekonáva dobré problémy. Navyše, rád pomáha organizáciám a firmám pri ich vnútornom ozdravení. Aj o tom hovoril vo štvrtok 20. novembra počas Fóra od demotivácie k nadšeniu zamestnancov.
Ak vaši ľudia chodia do práce bez chuti, ak vám chýba tímová atmosféra a trocha zábavy, ak požadujete po vašich ľuďoch, aby poslušne sedeli na svojich miestach a báli sa čo i len prehovoriť na pracovisku, zrejme niečo vo vašej firme nebude v poriadku.
Pracujte na svojej vízii
Mnohí ľudia netušia, o čom vízia je a na čo by im mala slúžiť. Či už v pracovnom alebo osobnom živote. Čo by si chcel dosiahnuť, čo ti chýba, si spokojný? Často sa pýtajú šéfovia počas hodnotiacich pohovorov svojich zamestnancov. Nakoľko sú však ich odpovede úprimné?
Zingermani majú 9 stranovú víziu, o ktorej vie každý jeden zamestnanec – od šéfa pobočky, cez predavača, pekárky až po umývača riadu. Všetci nasledujú spoločnú víziu, ktorá je detailne vykreslená a nechýbajú v nej opisy či emócie. Ak majú ľudia a kolegovia pre niečo tvrdo pracovať, mala by to byť práve vízia. „Mali by mať jasno o budúcnosti a o tom, kam smerujú. O tom, čo spoločne snívame a čo chceme ako firma dosiahnuť. Vytváranie vízie musí mať svoje miesto v každej úspešnej organizácii, či firme – či je to v IT sektore, alebo ide o orchester, všade,“ dodáva Ari, ktorý vychádza z vlastnej skúsenosti a snaží sa presvedčiť aj druhých, že po mnohých skeptických rokoch to môže byť práve dobre a detailne popísaná vízia, ktorá mení životy ľudí.
Ako na to?
Možno to znie bláznivo, ale venujte 30 až 40 minút vášho času tvorbe vízie. A ak bude potrebné, venujte jej aj viac. Píšte a neprestávajte. Možno to na začiatku nepôjde. Možno budete písať nezmysly, ale napokon ju zo seba vydolujete. Opisujte situácie, počasie, ľudí. Predstavujte si, ako sa správajú, či sa usmievajú a či sú ľudia okolo vás spokojní. Vízia nie je len o vetách. Musí byť precítená a pravdivá. Nech je vaša vízia jasná, konkrétna. Píšte ju, ako keby sa už veci udiali. Opýtajte sa jednoduchú otázku: Čo skutočne chcem/ chceme? Ani trocha to nie je riskantné, je to revolučné.
Vízia Zingermanov je súčasťou niečoho veľkého a ukazuje sa, že to ide. Mnohí ľudia sa boja, sú skeptickí na základe zlých skúseností z práce alebo v živote, ale všetci chcú byť súčasťou niečoho veľkolepého. Úspech prichádza vďaka problémom.
Vážte si zamestnancov
U Zingermanov sú zanietení, je to o pozitívnej energii, ktorú je cítiť. „Ak ju cítite a vytvárate na pracovisku, vráti sa vám to. Je udržateľná. S úsmevom privítate ľudí, zákazníkov. Biznis je zdravý, keď je energia dobrá. Zamestnanci sa u Zingermanov smejú, sú trpezliví, nenechávajú svoje srdce doma. „Neplatíme ľudí 5-násobne viac ako niektoré renomované reštaurácie či kaviarne. Energia našich ľudí však dosahuje 95%. Nemáme u nás top down manažment. Všetci chcú byť súčasťou nášho biznisu, robiť dobré veci, vzdelávať sa, zapájať sa a každý z nás má dovolené robiť chyby, sme predsa ľudia. Dobrá práca je o raste, smiechu a zábave.“
Chcete robiť úspešný biznis?
Nasledujte 12 prirodzených zákonov biznisu:
- Vaša šanca na úspech je vyššia, ak máte inšpirujúcu a strategicky jasnú víziu.
- Ak zákazníkom nedáte presvedčivé dôvody na nákup, tak si u vás nič nekúpia.
- Ak zamestnancom nevytvoríte úžasné a motivujúce miesto na prácu, tak ani výsledok ich práce nebude skvelý.
- Ak chcete, aby zamestnanci zákazníkom poskytovali skvelé služby, aj vy im musíte poskytovať skvelú podporu.
- Ak chcete, aby zamestnanci podávali skvelé výkony, musíte jasne formulovať svoje očakávania a poskytnúť im nástroje na zaučenie sa.
- Úspešné firmy robia veci, o ktorých iní vedia, že by ich mali robiť, ale vo všeobecnosti ich nerobia.
- Ak sa konzistentne nezlepšujete, dlhodobo nebudete úspešný.
- Úspech znamená, že máte lepšie problémy – problémy budú vždy.
- Čokoľvek, v čom ste dobrý sa s vysokou pravdepodobnosťou stane aj slabou stránkou.
- Urobiť niečo skvelé trvá omnoho dlhšie, ako si ľudia myslia.
- Zisk je dobrý.
- Skvelé organizácie prejavujú uznanie a ľudia, ktorí v nich pracujú zažívajú viac radosti.