17. 04. 2016 Zodpovedné podnikanie

Ako to vyzeralo na CEE CSR Summite minulý rok?

Konferencia o zodpovednom CEE CSR Summit každoročne prináša zaujímavé témy a inšpiratívnych spíkrov. Prinášame vám malú ochutnávku z minulého ročníka.

Musíme sa pripraviť na zmenu fungovania spoločnosti a o ozdravenie súčasného systému by sa mali usilovať aj firmy. Pomôcť im v tom môžu sociálni podnikatelia, ktorí neraz prichádzajú s mnohými inovatívnymi riešeniami. Na nový model udržateľnejšieho podnikania prechádzajú už aj tradičné firmy, pre ktoré sa zodpovednosť stáva neoddeliteľnou súčasťou biznisu. Spotrebitelia už totiž nenaletia na hocičo a od značiek očakávajú úprimný a pravdivý biznis aj reklamu.

Poctivosť a transparentnosť pri podnikaní už niekoľko rokov po sebe považuje za najdôležitejšie aj slovenská verejnosť. Aj o tom bol CEE CSR Summit 2015, najväčšia stredoeurópska konferencia o zodpovednom podnikaní, ktorá sa konala 28. mája 2015 v bratislavskom Vodárenskom múzeu. Prinášame vám prehľad toho najlepšieho a najdôležitejšieho z prezentácií renomovaných zahraničných spíkrov. Pozrite si aj našu fotogalériu

Miroslav Bárta: Na krízu sa musíme pripraviť, systém by nemal byť prerastený nezmyslami

„Svet je čím ďalej zložitejší a my málo dbáme na to, aby deti už od predškolského veku získavali návyky ako tento svet spoznávať a osvojovať si jeho podstatu,“ povedal Miroslav Bárta, historik a egyptológ z Karlovej univerzity v Prahe. Príliš veľa systémov podľa neho v súčasnosti vykazuje stále menšiu efektivitu, skracuje sa obdobie pokoja medzi jednotlivými krízami a štáty sú kvôli byrokracii neschopné reagovať na aktuálne dianie v reálnom čase.

Bárta je presvedčený, že stojíme na prahu kolapsu našej civilizácie. „Kolapsy sú nevyhnutné,“ povedal. Neznamená to však úplný zánik ani vymretie. „Ide o transformáciu súčasného stavu. Kolapsy totiž umožňujú zánik už nefunkčných prvkov systému a vznik nových funkčnejších,“ doplnil. Aby bol priebeh krízy čo najmenej bolestivý, je potrebné sa na krízu pripraviť a usilovať o to, aby systém, v ktorom žijeme a spoluvytvárame ho, bol funkčný a nebol prerastený nezmyslami.

Miroslav Bárta počas summitu upozornil, že firemná kultúra je obrazom i dôsledkom fungovania vonkajšieho sveta. “Koľko manažérov sa skutočne identifikuje s firmou a jej filozofiou? Koľko z nich uvažuje v dlhodobom horizonte a nesleduje iba krátkodobý profit? Koľko z nich má legitimitu a autoritu?“ opýtal sa. Kvalita okolitého sveta podľa neho priamo ovplyvňuje firmu ako takú a biznis by sa preto mal usilovať o ozdravenie systému. Kľúč k riešeniu je podľa Bártu v každom z nás. Jeho odkaz znie takto: „Nech každý robí poctivo to, čo robí. Nech murár dobre stavia múry, spoločenskí vedci dobre bádajú a firmy dobre podnikajú.“

Georg Schön: Veríme, že sociálni inovátori sú priekopníkmi podnikania v 21. storočí

Ashoka Fellows menia svet. Kto sú to? Sú to ľudia, ktorí so svojím podnikavým duchom systémovo riešia tie najpálčivejšie problémy spoločnosti. Prichádzajú s inovatívnymi riešeniami, ktoré spôsobujú revolúciu v rôznych oblastiach spoločenského života. Ide o sociálnych podnikateľov či spoločenských inovátorov, ktorí objavujú nový potenciál spoločnosti a stavajú na udržateľných základoch. Práve takýchto ľudí vyhľadáva od roku 1980 po celom svete aj medzinárodná organizácia Ashoka. Navyše, Ashoka sociálnych inovátorov aj prepája a podporuje a v súčasnosti prichádza s projektom ich mapovania nielen v Rakúsku, Taliansku a Česku, ale aj na Slovensku.

O úspechu pôsobenia sociálnych inovátorov svedčia aj výsledky najnovšieho prieskumu. Až 89 percent Ashoka Fellows preukázalo, že ich myšlienky sú natoľko efektívne, že ich nezávislé skupiny a verejný sektor následne prevzali. A až 75 percent z nich možno považovať za lídrov v ich oblasti pôsobenia. „Sociálni podnikatelia sú inovátormi trhu a tvorcami revolučných trendov i budúcimi lídrami. Veríme, že sú priekopníkmi podnikania v 21. storočí,“ povedal počas summitu Georg Schön, spoluriaditeľ Ashoka pre Rakúsko.

Achim Lohrie, Tchibo: Nemôžete sa zlepšiť, ak nepoznáte svojich dodávateľov

Tchibo na svoj biznis nazerá z dlhodobého hľadiska a neoddeliteľnou súčasťou jeho stratégie je udržateľnosť a zodpovednosť. Tchibo v rámci celého životného cyklu svojich produktov – od suroviny až po finálny výrobok – dodržiava prísne sociálne a ekologické pravidlá. Výrobky musia spĺňať celý rad požiadaviek; musia byť dobrej kvality, moderné a trvácne. Kvalita je podmienená aj zodpovedným výberom zdroja surovín  – napríklad bavlny, dreva alebo samotnej kávy.

„V roku 2014 predstavovala zodpovedne dopestovaná bavlna približne 70 % našich textílii z bavlny alebo s podielom bavlny. Približne 35 % našej kávy bolo dopestovanej udržateľným spôsobom. Náš záhradný nábytok z tropického a boreálneho tvrdého dreva vyrábame len z dreva s certifikátom FSC®, ktoré pochádza zo zodpovedne spravovaných lesov,“ povedal Achim na summite.

Za svoj úspech vďačí tento rodinný podnik spolupráci so svojimi dodávateľmi. „Nemôžete sa zlepšiť, ak nepoznáte svojich dodávateľov a ich subdodávateľov,“ tvrdil Lohrie. „Preto sa v Tchibo zameriavame na strategické partnerstvo s dodávateľmi. Vedieme spolu pravidelný dialóg a realizujeme viaceré školenia,“ dodal.

Thomas Kolster, Goodvertising: Reklamy nemožno hodnotiť podľa hlasitosti smiechu zákazníkov, ale veľkosťou ich dopadu

Zákazníci si čím ďalej tým viac uvedomujú konflikt záujmov medzi zodpovedným biznisom a marketingovou komunikáciou firiem. Svedčia o tom aj výsledky štúdie Meaningful Brands. Štúdiu vypracovala spoločnosť Havas a podľa nej by mohlo až 74 % svetových značiek zmiznúť bez toho, aby si to spotrebitelia všimli. „Firmy by mali prehodnotiť úlohu značiek vo svojom biznise a i v živote svojich zákazníkov,“ povedal Thomas Kolster počas summitu. Firmy by tak namiesto často prvoplánovej prezentácie svojich produktov a nereálnych epických reklamných spotov mali spotrebiteľovi ukázať, že dokážu riešiť aj urgentné globálne spoločenské a environmentálne problémy.

„Značky môžu pôsobiť ako sila dobra,“ dodal. Značky sú totiž nositeľmi hodnôt podobne ako ľudia a svet potrebuje lídrov. Na to však nestačí, že firmy začnú využívať recyklovateľné balenia svojich výrobkov, ale že začnú hľadať nové inšpirácie a stanú sa tvorcami priekopníckych udržateľných trendov. „To znamená, že ich produkty budú prinášať aj riešenia,“ skonštatoval. Spoločnosti by si mali uvedomiť, že majú obrovskú silu a vplyv, ktorý ženie biznis dopredu a mali by ho využiť správne, a to nielen v prospech svojich zákazníkov, ale aj celej okolitej komunity.

Prieskum: Pre Slovákov je dôležité, či firmy podnikajú poctivo

Deficit transparentnosti a množstvo korupčných škandálov na Slovensku pridáva téme zodpovedného biznisu na dôležitosti a spôsobuje jeho permanentný nárast. Nevyhnú sa mu ani firmy. Poctivosť a etika v podnikaní a transparentnosť v komunikácii sú významnou časťou budovania dôvery v značku a tá je dôležitá pre budúci úspech firmy, keďže priťahuje talenty a ovplyvňuje správanie zákazníkov. Ale nielen ich. To, ako sa firma stará o svojich ľudí, či im poskytuje bezpečné a zdravé pracovné prostredie, považujú za najdôležitejšie skoro dve tretiny Slovákov. Akoby sa stotožňovali so zamestnancami firiem a videli sa na ich mieste. Aj to vyplýva z prieskumu, ktorý sa zameral na vnímanie zodpovedného podnikanie očami slovenskej verejnosti a ktorý každé dva roky pripravuje Business Leaders Forum spolu s agentúrou Focus. 

Ako veľmi dôležitá sa ukazuje aj rovnováha pracovného a osobného života, ktorú oceňujú najmä matky na rodičovskej dovolenke. Z prieskumu takisto vyplýva, že informácie, ktoré firma oficiálne zverejňuje a ktoré ľudia dostávajú z médií, Slovákom nestačia. Dôležitá je pre nich osobná skúsenosť s produktmi a službami firmy a tretina informácie získava priamo od zamestnancov firiem.

CEE CSR Summit prinesie aj v roku 2016 zaujímavé témy i inšpiratívne osobnosti

Prvotriedni spíkri z USA, Dánska či Veľkej Británie. Viac ako 150 expertov na CSR a udržateľnosť z celého sveta. Interaktívne trhovisko firemných nápadov Sustanaible SOLUTIONS HUB plné inovatívnych produktov a služieb. Provokatívne témy i prekvapenia. CEE CSR Summit je tu opäť i v roku 2016 a vy máte jedinečnú šancu pridať sa k tvorcom pozitívnej zmeny. Už 17. mája v Starej Tržnici. Pozrite si tohtoročný program a nezabudnite sa registrovať. 

 

Autorka: Slavomíra Urbanová

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.