18. 03. 2022 Zodpovedné podnikanie

Ako motivovať ľudí k dobrovoľníctvu? Zmeňte svoju komunikáciu

Často sa snažíme ľudí motivovať k dobrovoľníctvu a nájsť argument, ktorý ich presvedčí, že pomáhať má zmysel. Ak pracujete v HR oblasti alebo sa vo vašej firme venujete komunikácii či spoločenskej zodpovednosti, iste to poznáte. Trávite hodiny vymýšľaním originálneho dôvodu, ktorý ľudí nadchne, aby sa zapojili. Možno to ale nie je až také potrebné. Behaviorálny konzultant Michal Plevka zo spoločnosti MINDWORX si totiž myslí, že ešte dôležitejšie ako riešiť motiváciu, je ukázať ľuďom jasný postup, ako sa môžu zapojiť a zároveň ho pre nich čo najviac zjednodušiť.

Namiesto plánu na zvýšenie samotnej motivácie poznáme príklady z behaviorálnej ekonómie, v ktorých už jednoduchá zmena toho, ako komunikujeme, spôsobila výrazné zmeny v správaní a rozhodnutiach ľudí, hovorí M. Plevka. Ako preto zmeniť internú komunikáciu vo vašej firme tak, aby mala želaný výsledok?

Predtým, než sa ľudia rozhodnú pre akékoľvek správanie, spravidla intuitívne zhodnotia tieto 3 oblasti:

  • Svoje schopnosti: Viem, ako to urobiť?
  • Svoju motiváciu: Chcem to urobiť? Čo mi to dá?
  • Príležitosti: Mám možnosť to urobiť?

Behaviorálny konzultant preto firmám odporúča adresovať všetky z týchto oblastí. Jednoducho si pri najbližšej tvorbe internej komunikácie alebo príprave dobrovoľníckeho podujatia či programu položte nasledovné otázky:

1. Vedia ľudia, ako sa majú zapojiť a čo presne majú spraviť?

Podľa Behavioral Insights Team totiž až 42 % ľudí uvádza ako hlavnú prekážku a dôvod, prečo sa nezapojili do dobrovoľníctva, že jednoducho nevedeli ako.

2. Chcú sa ľudia zapojiť? A ak nechcú, adresovali sme všetky potenciálne motivácie, ktoré by mohli mať?

Motivácia ľudí k dobrovoľníčeniu býva rôzna. „Človeka môže poháňať jeho vnútorná motivácia, ale nemusí to nutne znamenať, že jeho cieľom je pomáhať ľuďom. Môže sa chcieť napríklad naučiť nové zručnosti alebo sa chce stretnúť s ľuďmi a stráviť s nimi príjemný čas,“ hovorí Michal Plevka.

Rôzne dôvody, ktoré viedli študentov v štúdii Institute for Volunteering Research k dobrovoľníčeniu.

„Treba myslieť na to, že existuje viacero vnútorných aj vonkajších motivácií, napríklad získať znalosti do CV, alebo vyhovieť niekomu, kto ma požiadal o to, aby som šiel pomáhať,“ menuje odborník ďalšie dôvody, pre ktoré sa zamestnanci zapájajú do rôznych aktivít. Je preto dôležité adresovať v komunikácii viacero motívov správania.

3. Aké ťažké je zapojiť sa? Zvolili sme pre ľudí čo najjednoduchší postup?

Veľká časť ľudí sa nezapojí, pretože im v tom stojí nejaká prekážka – či už je to zdĺhavý formulár, ktorý musia vopred vyplniť, alebo aktivita podlieha schváleniu vedenia. „Najjednoduchší spôsob, ako zmeniť niekoho správanie, je spraviť želané správanie čo najjednoduchším. Samozrejme nemôžeme zabúdať ani na motiváciu, ale netreba sa zamerať len na ňu,“ prízvukuje M. Plevka. Prihlasovanie sa na dobrovoľnícke aktivity a celý proces musia byť teda čo najjednoduchšie, ideálne na jeden klik a informácie musia ľudia nájsť na jednom mieste.

Ak chcete zamestnancov povzbudiť, aby sa zapojili do dobrovoľníctva, potrebujete sa pozrieť na všetky tri oblasti.

Inšpirácie na komunikáciu

Pri samotnom komunikovaní vašich aktivít a formulovaní výzvy na zapojenie môžete neskôr využiť nasledujúce „triky“:

1.Sociálne schválenie – Všeobecné informácie, napríklad, aký vplyv má naše správanie na životné prostredie, často nestačia na to, aby vyvolali želanú akciu, lebo ľudia si ich nevedia predstaviť a stotožniť sa s nimi. „Oveľa efektívnejšie funguje napríklad výzva: väčšina ľudí, ktorí boli ubytovaní vo vašej izbe, použila uterák viac ako raz. V tomto konkrétnom prípade, ktorý sme konzultovali, sa opätovné použitie uterákov zvýšilo o 33 %. Ak ľuďom totiž povieme, čo robia ostatní, je to efektívnejšie ako apelovať, aby spravili niečo, čo bude šetriť našu planétu. Ľudia majú veľmi silnú tendenciu robiť to, čo robia ostatní a nasledovať trendy,“ vraví M. Plevka.

2. Reciprocita „Ak ukážete, že ste spravili niečo dobré ako prví a požiadate ľudí, aby pomohli aj oni až následne, funguje to, lebo väčšina ľudí má tendenciu opätovať láskavosť,“ vysvetľuje expert. Inšpiráciou je teda povedať ľuďom v prvom kroku, čo ste urobili vy ako spoločnosť, ako a komu ste pomohli a čo môžu následne spraviť oni, aby pomohli tiež.

3. Alternatíva voľby – Ide o zmenu zarámcovania otázky. „Ak sa človeka pýtame, či sa chce do niečoho zapojiť, očakávame od neho odpoveď áno alebo nie. Ak otázku preformulujeme napríklad na to, či sa chce zapojiť už tento, alebo až budúci týždeň, presmerujeme jeho pozornosť na iný kontext,“ hovorí odborník. Šanca, že si jednu z ponúkaných možností naozaj vyberie a neodmietne vás, tak narastie.

Sme tu pre vás

Ak sa potrebujete lepšie zorientovať v téme firemného dobrovoľníctva, poradiť, prípadne nabrať viac inšpirácie, kontaktujte programovú manažérku Nadácie Pontis Veroniku Sedláčkovú na mailovej adrese veronika.sedlackova@nadaciapontis.sk.

Môžete sa tiež zapojiť do nášho programu Firmy komunite, ktorý sa zameriava na vytváranie silných komunít, kde si zodpovedné firmy a občianske organizácie vzájomne pomáhajú.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.