17. 08. 2012 Zodpovedné podnikanie

Aj ničnerobenie spraví váš biznis úspešnejším

Dajte vášmu mozgu čas na oddýchnutie a on sa vám odvďačí zvýšenou aktivitou.

© twicepix/flickr.com

Určite ste to už niekoľko krát zažili. Volá sa to „ahá“ moment. Ide o situáciu, kedy náhle a bez zjavného dôvodu zrazu nájdete riešenie problému, nad ktorým ste si dlho lámali hlavu. Známe vám však asi nebude vedecké pozadie tohto fenoménu. Ako sa uvádza v knihe „Váš mozog v práci“, tento moment súvisí – s ničnerobením.

Je to jednoduché. Dajte sebe a svojmu mozgu dovolenku a problémy sa vám budú riešiť ľahšie. Až 60% z nich sa totiž zvyčajne rieši „ahá“ fenoménom. Odpočinutá myseľ nie je naviazaná na nesprávne odpovede, predchádzajúce skúsenosti sú potlačené (alebo inak – cez dovolenku ste na ne jednoducho zabudli). Pokojná myseľ si skôr všimne jemné signály, venuje pozornosť detailom. Výskum ukázal, že tesne pred „ahá“ chvíľkou má mozog tendenciu zvýšiť spracovávanie vizuálnych informácií.

Šťastná myseľ je otvorená myseľ. Pozitívne emócie vedú k citlivejšiemu vnímaniu jemných signálov v mozgu, zatiaľ čo negatívne emócie zastierajú naše myslenie. Šťastie, ktoré cítite po dovolenke či oddychovom víkende, je skvelou možnosťou ako sa na problém pozrieť z novej perspektívy.

A práve odstup podnecuje kreativitu. Výskumníci radia, aby sme sa hneď po návrate z dovolenky do práce venovali najväčšiemu problému a nie čítaniu e-mailov. Čím je problém citlivejší, tým efektívnejšie ho vyriešime s pokojnou mysľou a získaným odstupom.

Ak budete mať nabudúce „ahá“ moment, skúste si všimnúť, čo mu predchádzalo. S najväčšou pravdepodobnosťou to bude „nič“, ktoré si tiež treba z času na čas naplánovať do pracovného kalendára.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.