03. 11. 2022 Filantropia

22 tipov na dobré skutky počas #GivingTuesday

Deň štedrosti GivingTuesday 2022 je za dverami – oslavovať ho budeme už 29. novembra. Ak sa naň tešíte podobne ako my, isto rozmýšľate, akým dobrým činom by ste mohli tento deň osláviť. Preto vám, tak ako každý rok, aj teraz prinášame nové tipy na dobré skutky, ktoré môžete urobiť pred, počas aj po GivingTuesday. Čítajte ďalej a inšpirujte sa.

Dobré skutky v práci

  • Doneste kolegom raňajky, alebo im spravte kávu.
  • Naučte ľudí okolo seba novú zručnosť. Nemusí súvisieť s prácou – môžete ich naučiť, ako si overovať informácie na internete, hrať šach, cvičiť jogu, podeliť sa o svoje hobby alebo čokoľvek iné.
  • Nechajte kolegom na stole odkaz s komplimentom.
  • Urobte všetkým radosť a ukončite dlhú poradu o niečo skôr.

Dobré skutky v susedstve

  • Pozbierajte odpadky vo vnútrobloku.
  • Nechajte vo vchode krabicu na staré oblečenie a keď bude plná, oblečenie vytrieďte a darujte.
  • Pustite niekoho do výťahu pred sebou.
  • Hoďte susedom do schránky pohľadnicu alebo nechajte povzbudivý odkaz na vchodových dverách či vo výťahu. Možno sa aj hundravý sused z prvého poschodia poteší.

Dobré skutky s deťmi

  • Pozbierajte s deťmi odpadky okolo ihriska.
  • Darujte spolu hračky alebo knižky do krízového centra. Spoločné triedenie môže byť pre deti super zážitok.
  • Pripravte mikulášske balíčky pre tých, ktorí si to nemôžu dovoliť – choďte s deťmi nakúpiť, potom balíčky spolu zabaľte a odneste.
  • Vysvetlite deťom, prečo je dobré pomáhať.
  • Pýtajte sa detí, ako a komu pomohli v škole či škôlke.

Dobré skutky v rodine

  • Zavolajte príbuzným, ktorých ste už dlho nevideli či nepočuli.
  • Zoberte starých rodičov na výlet.
  • Založte si s blízkymi whatsappovú skupinu (môžete využiť aj iný nástroj podľa svojich preferencií). Zrazu zistíte, že aj váš technológie odmietajúci otec vám dokáže poslať vtipnú fotografiu a je to skvelý spôsob, ako zostať v kontakte hlavne, ak vás je viac a každý býva v inom kúte sveta.
  • Na rodinnom stretnutí sa nehádajte. Možno máte s vašou tetou či bratrancom iné politické názory a iné postoje k hodnotovým témam, ale hádkou zväčša nič nevyriešite. Skúste počúvať a ak sa to nebude dať vydržať, zmeňte tému. Napríklad sa ich spýtajte, aký dobrý skutok naposledy urobili?

Dobré skutky online

  • Použite náš Urýchľovač dobra. Je to nástroj na webe Givingtuesday.sk, ktorý obsahuje zoznam organizácií, ktoré hľadajú pomoc. Podporiť ich môžete darovaním financií, času, vecí alebo know-how. Každá organizácia v Urýchľovači má pri sebe popis toho, čo by jej pomohlo najviac. Vy si môžete jednotlivé výzvy týchto neziskoviek prezerať a filtrovať si ich podľa kraja, typu pomoci alebo témy, akej sa venujú.
  • Vyskúšajte virtuálne dobrovoľníctvo. Ak chcete dobrovoľníčiť, ale nechce sa vám nikam chodiť, toto je to pravé pre vás. Virtuálne dobrovoľníctvo môžete totiž vykonávať doma spoza počítača. Ak ste dobrý v marketingu, dizajne, účtovníctve, programujete alebo viete jazyky, je veľká šanca, že nejaká neziskovka hľadá práve vás. Oslovte svoju obľúbenú organizáciu a spýtajte sa, či nepotrebuje vaše zručnosti. Alebo si vyberte z príležitostí na platformách Growni, Digitálni anjeli či Bystriny.
  • Prihláste sa do newslettra svojej obľúbenej organizácie. Budete tak vedieť, čo všetko chystajú, aký dopad majú ich aktivity a ako sa im darí zlepšovať spoločnosť.
  • Darujte neziskovke svoj online priestor. Vaša obľúbená iniciatíva sa poteší, ak prezdieľate ich príspevok či prosbu o pomoc.
  • Rozšírte povedomie o #GivingTuesday! Myšlienka #GivingTuesday je naozaj jednoduchá, no veľmi chytľavá a zarezonuje v mnohých ľuďoch. Čím viac ľudí bude o #GivingTuesday vedieť, tým viac dobrých skutkov sa počas tohto sviatku udeje. Keďže #GivingTuesday vznikol ako experiment na sociálnych sieťach, práve tam funguje najlepšie. Zdieľajte svoje dobré skutky na Facebooku či Instagrame a nezabudnite na heštegy #GivingTuesday a #MozemPomozem a označenie @givingtuesdaysk.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.