18. 10. 2021 Zodpovedné podnikanie

12 tipov pre firmy, ako sa zapojiť do #GivingTuesday 2021

Ak vám ako firme záleží na pomoci druhým a chceli by ste sa aj so zamestnancami zapojiť do filantropických aktivít, pridajte sa k iniciatíve #GivingTuesday. Už 30. novembra spolu ukážeme, že robiť dobro je jednoduché. Akú aktivitu si však ako firma na #GivingTuesday vymyslieť? Pripravili sme pre vás 12 tipov, ako pomáhať.

Pomáhajte ako firma

1.Darujte svoj produkt alebo službu

Porozmýšľajte, kto by mal z vášho produktu či služby, ktorú poskytujete, najväčšiu radosť alebo úžitok. Vlani napríklad spoločnosť Berlin Brands Group venovala spotrebiče zo svojho portfólia na vybavenie kuchýň v azylových centrách. Portál Zľavomat zase daroval rodinám s dieťaťom so znevýhodnením poukážky na svoje služby. Pomôcť môžete aj tak, že sa spojíte s inou firmou. Špedičná spoločnosť DHL Exel takto v minulosti pomohla s rozvozom vecí vyzbieraných zamestnancami Volkswagenu do rôznych organizácií.

2. Darujte percento z tržieb

Darujte vybranej organizácii percento zo svojich denných či týždenných tržieb. Napríklad eshop MYMAME daroval 15 % z celodennej tržby počas #GivingTuesday združeniu OZ Malíček.

3. Matchujte dary zamestnancov

Zorganizujte pre neziskovky finančnú zbierku a motivujte zamestnancov, aby počas nej podporili jednu alebo viacero vopred vybraných organizácií. Následne darovanú sumu ako firma zdvojnásobte – matchujte. Je dôležité, aby informáciu, že ich dary dorovnáte, mali zamestnanci ešte na začiatku zbierky.

Matching si už vyskúšali napríklad firmy ako ESET, kde mohli zamestnanci podporiť až tri neziskovky. Kampaň trvala takmer mesiac, od začiatku #GivingTuesday až do konca decembra. Ak sa rozhodnete pre podobnú aktivitu, odporúčame kontaktovať portál Darujme.sk, ktorý vám priblíži organizačnú stránku takejto zbierky.

4. Zorganizujte zbierku materiálnych darov

Najpopulárnejšou aktivitou firiem počas #GivingTuesday je vecná zbierka. Nájdite organizáciu, ktorej by ste chceli pomôcť a spýtajte sa, aká materiálna pomoc by sa im zišla. Môže ísť o zbierku šatstva, drogérie, potravín, ale aj nepotrebnej, no stále funkčnej, elektroniky. Následne vyzvite svojich zamestnancov, aby sa zapojili. Aby bola vaša zbierka udržateľná a efektívna, spísali sme pre vás odporúčania a nápovedy, ako ju dobre zorganizovať. Kľúčom je dobrá komunikácia s organizáciou, pre ktorú materiálne dary zbierate.

Pomáhajte spolu so zamestnancami

5. Pomôžte organizácii s úpravou areálu či maľovaním priestorov

Ak majú vaši zamestnanci sedavé povolanie, deň strávený manuálnou prácou im pomôže zrelaxovať a načerpať novú energiu. Zorganizujte pre nich dobrovoľnícku aktivitu v organizácii, ktorá vám je blízka. S organizáciou sa dohodnite, akú pomoc by najviac potrebovali. Dobrovoľníci môžu napríklad pomôcť upratať priestory, vymaľovať, hrabať lístie a veľa iného. Na konci dňa budú mať dobrý pocit z toho, že priložili ruku k dielu – doslova.

6. Choďte vyvenčiť psíkov z útulku

Ak sa rozhodnete dobrovoľníčiť v exteriéri, môžete svoju aktivitu spojiť s pomocou zvieratám. Pôjde o ideálnu kombináciu, pri ktorej si užijete roztomilú spoločnosť. Dobrovoľníci z firmy MARSANN IT takto v minulosti zobrali na prechádzku psíkov z útulku. Poobzerajte sa preto po útulkoch vo vašom meste a kontaktujte ich.

7. Darujte krv

Ďalšou alternatívou pre zamestnancov je zapojiť sa do #GivingTuesday prostredníctvom darovania krvi. Tento nápad využili v roku 2020 napríklad aj v Henkel Slovensko a v rámci #GivingTuesday podporili Národnú transfúznu službu. Zamestnancov nasmerovali na jej web, kde si mohli prečítať potrebné inštrukcie, a ak ľudia následne poslali svoju fotku z darovania krvi, dostali malé prekvapenie.

8. Ponúknite svoje know-how

Ak by ste radi využili namiesto manuálnych činností skôr znalosti vašich zamestnancov a zamestnankýň, zorganizujte webinár pre neziskové organizácie, kde sa s nimi podelíte o svoju expertízu. Môže ísť o širokú škálu oblastí od projektového manažmentu, PR a marketingu, financií, IT až po právne poradenstvo a mnohé iné.  Takéto projekty môžu výrazne zvýšiť spokojnosť vašich pracovníkov a dať im ďalší dôvod mať firmu rád. Umožnite im však viesť webinár v rámci ich štandardného pracovného času. S webinárom vám vieme aj poradiť – viac informácií nájdete tu.

Pomáhajte pred Vianocami

9. Zorganizujte trhy

Dobrým nápadom je darovať priestor na vianočné trhy, na ktorých by si mohli zamestnanci kúpiť výrobky neziskových organizácií – darčeky pre svojich blízkych či vianočné dekorácie. Tieto trhy pritom nemusia byť nič zložité. Stačia dva či tri stánky rôznych organizácií vo vestibule vašej firmy. V prípade nepriaznivej pandemickej situácie môže predaj prebiehať aj online, ak informácie a ponuku zverejníte na firemnom intranete alebo o nej dáte vedieť pomocou iného nástroja (kanál na Slacku, Microsoft Teams, mailing). Vhodné je zamestnancov vopred informovať o tom, čo vybrané neziskovky robia, aby sa na trhy naladili.

10. Pripravte mikulášske balíčky

Mikulášske balíčky v minulosti zvolilo napríklad KFC. Spoločnosť nimi obdarovala klientov a zamestnancov DSS Integra. Okrem mikulášskych darčekov a kreatívnych pomôcok, zamestnanci pripravili pre klientov aj program v mikulášskych kostýmoch. V súčasnej situácii je samozrejme dobré rátať aj s online verziou programu. Krásny opis jedného z takýchto online večierkov nájdete tu.

11. Vyskúšajte vianočnú poštu pre osamelých seniorov

Tipom, ktorý poteší v akejkoľvek (pandemickej či nepandemickej) dobe, je vianočná pošta. Spojte sa s vami vybraným domovom pre seniorov a overte si, či by v zariadení neprivítali možnosť potešiť seniorov listom alebo krížovkami. Následne vyzvite zamestnancov, aby im napísali zopár pekných slov.

12. Splňte vianočné priania

Ak sa rozhodnete, že by ste chceli urobiť ešte viac, môžete niekoho obdarovať na Vianoce. Obvolajte krízové centrá, domovy pre seniorov či domovy sociálnych služieb a zistite, čo konkrétne by potešilo ich klientov a aká je pre nich najlepšia forma na doručenie darov. Požiadajte ich, aby vám zoznam vecí, ktoré si klienti želajú, poslali. Jednotlivé vianočné priania s inštrukciami zaveste na stromček, odkiaľ si ich môžu zamestnanci vziať a splniť.

Dajte o sebe vedieť

Veríme, že vás tieto tipy motivovali, aby ste aj tento rok ukázali, že pomáhať je potrebné a sviatok darovania je na to ideálna príležitosť. Ak už nejakú dobročinnú aktivitu pripravujete, aj keď pôvodne nie v súvislosti s #GivingTuesday, vôbec to neprekáža. Dajte nám o sebe vedieť aj tak a podeľte sa s nami o vaše príbehy. Zaregistrujte vašu firmu do #GivingTuesday a ukážte všetkým, čo chystáte, na sociálnych sieťach, aby ste inšpirovali aj ostatných. Označte nás cez @givingtuesdayslovensko a hashtag #MozemPomozem a budeme vaše nápady šíriť ďalej.

Ak ešte stále váhate, na koho zamerať pozornosť a komu pomôcť, pozrite sa do nášho Urýchľovača dobra, kde nájdete rôzne občianske organizácie s popisom toho, čo potrebujú. Pomocnú ruku však na #GivingTuesday určite uvíta aj vaša komunita, miestna škôlka či park. Pomoc môžete ďalej nasmerovať i do vnútra firmy a vylepšiť deň svojim zamestnancom, prípadne ich inšpirovať, aby si pomohli navzájom. Nezabudnite, že na #GivingTuesday sa ráta každý dobrý skutok – veľký i malý.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.