23. 03. 2018 Nadácia Pontis

Už aj na Slovensku majú niektorí LGBTI zamestnanci rodinné benefity

Rozmanitosťou k lepším výsledkom. Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti súťaže Via Bona.

„Naším najcennejším aktívom sú naši ľudia. Aby sme k nám pritiahli a zároveň si udržali tých najlepších, musíme byť stále o krok napred a zlepšovať prostredie, v ktorom pracujú,“ hovorí Alena Kanabová, riaditeľka pre firemnú spoločenskú zodpovednosť v spoločnosti Accenture.

So svojím projektom na podporu LGBTI zamestnancov je firma nominovaná na ocenenie Via Bona, ktoré udeľuje Nadácia Pontis zodpovedným spoločnostiam, v kategórii Skvelý zamestnávateľ.

Príspevok na sobáš aj na dieťa

V rámci stratégie na zrovnoprávnenie LGBTI zamestnancov ide predovšetkým o rodinné benefity, rovnaké zaobchádzanie rešpektujúce odlišnosti a odstránenie prípadných predsudkov voči tejto skupine ľudí. To sa snažia dosiahnuť predovšetkým šírením osvety, zvyšovaním informovanosti a nulovou toleranciou akýchkoľvek prejavov neznášanlivosti.

„Podporou inklúzie sa nám podarilo podporiť niekoľko kolegov v coming out v práci,“ hovorí Kanabová. Spoločnosť podporila aj založenie LGBTI zamestnaneckej skupiny.

Významnú časť podpory tvoria benefity týkajúce sa manželstiev, rodiny a detí, ktoré firma poskytuje od mája 2017. Zamestnanci Accenture ich dostávajú napriek tomu, že v slovenskej legislatíve chýbajú ustanovenia podporujúce LGBTI páry.

„Chceli sme nájsť spôsob, ako poskytnúť každý benefit aj pre LGBTI zamestnanca, ktorý naň má vzhľadom na rodinnú situáciu nárok, ale chýbajú mu formálne náležitosti,“ hovorí Kanabová.

Konkrétne ide o jednorazový finančný príspevok na sobáš, deň voľna na svadbu, príspevok pri narodení dieťaťa a deň voľna pri narodení dieťaťa, prístup na detské akcie a ku všetkým benefitom týkajúcich sa detí.

Zamestnanci sa cítia lepšie

Okrem toho spoločnosť organizuje školenia, v rámci ktorých sa často zdieľajú nápady, ako zlepšiť postavenie LGBTI zamestnancov v pracovnom prostredí. Pracovníci svoju podporu prejavujú aj nosením vstupnej karty na dúhovej šnúrke s nápisom LGBT Ally.

„Všetky tieto opatrenia pomohli našim LGBTI zamestnancom cítiť sa u nás viac začlenení a cenení,“ hovorí Kanabová.

Prístup firmy oceňujú aj samotní pracovníci. „Bol som prekvapený pozitívnymi reakciami kolegov aj nadriadených,“ hovorí Richard Voros, manažér v Accenture Technology. Obrovskou zmenou pre neho je, že pri obede sa môže otvorene porozprávať s kolegami.

Aj Patrícia P. z Accenture Operations oceňuje otvorenosť spoločnosti a jej prístup k LGBTI komunite. „Veľmi ma potešilo a tiež mi veľmi pomohla podpora zo strany firmy, keď sa nám s partnerkou narodila dcérka.“

Oceňuje, že vo firme necíti zo strany kolegov ani nadriadených žiadne negatívne signály ohľadom jej orientácie.

„Množstvo diskusií vnútri firmy, ale aj s externými partnermi, nás len povzbudilo v tom, aby sme naše know-how pre túto oblasť verejne zdieľali a podporili tak LGBTI ľudí na Slovensku na ich ceste k rovnoprávnosti,“ hovorí Kanabová.

Výraznejšie zmeny sú ďaleko

Hoci zo strany firiem a mimovládnych organizácií vidno nárast aktivít na pomoc tejto komunite, Kanabová predpokladá, že na výraznejšiu zmenu, napríklad vo forme zmeny zákonov, si budeme musieť počkať.

Spoločnosť je však pripravená pokračovať v plošnej informačnej kampani medzi zamestnancami, keďže verí, že mnoho predsudkov možno odstrániť informáciami a skúsenosťou.

„Plánujeme pokračovanie prednášok a diskusií o tom, čo znamená byť LGBTI v dnešnej dobe na Slovensku,“ povedala Kanabová. Zamerať sa plánujú aj na možné formy podpory týchto kolegov zo strany spolupracovníkov.

Okrem toho by radi prehĺbili spoluprácu s inými firmami a organizáciami v rámci Charty diverzity Slovenska, ktorú spoločnosť podpísala minulý rok.

„Z nášho pohľadu predstavuje v slovenských podmienkach vhodnú a užitočnú platformu na vzájomné zdieľanie skúseností a šírenie dobrej praxe nielen v rámci inklúzie LGBTI, ale aj iných skupín zamestnancov,“ dodáva Kanabová.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111