21. 03. 2018 Nadácia Pontis

Firmy majú verejnosť viac informovať

Cieľom CSR je zvýšenie transparentnosti firiem vo všetkých oblastiach podnikania.

Väčšie slovenské firmy majú od tohto roku povinnosť zverejňovať informácie o zodpovednom podnikaní a politike rozmanitosti. Spoločenská zodpovednosť podnikov, v zahraničí nazývaná CSR, je podľa Európskej komisie dôležitá najmä preto, aby firmy pochopili, do akej miery vplývajú na spoločnosť. Podľa novely zákona z roku 2015 tak musia niektoré banky, poisťovne, správcovské spoločnosti, či dokonca Železnice Slovenskej republiky vyvíjať viac dobrovoľných aktivít v oblastiach environmentálnych, zamestnaneckých či sociálnych otázok. O takejto nefinančnej činnosti budú musieť následne informovať v reportoch.

Správy za obdobie uplynulého účtovného roku budú musieť firmy publikovať v blízkom období. Túto povinnosť nemajú podniky pod 500 zamestnancov či dcérske spoločnosti, ktoré lokálne údaje zahrnuli do správ materskej firmy. Novelou zákona vychádzajúcou z európskej smernice chce štát docieliť zvýšenie transparentnosti vo všetkých oblastiach podnikania. Európskym dôvodom pre zmeny v oblasti spoločenskej zodpovednosti v sektore je zmena myslenia firiem a ich priame prispievanie k spoločenským otázkam.

Žiadna novinka

Upravený zákon o účtovníctve povinnosť firmám uložil v roku 2015, niektoré spoločnosti sa však CSR venujú už niekoľko rokov. „Správa o zodpovednom podnikaní je pre Telekom dôležitá, pretože dotvára obraz o tom, akou sme firmou. Nie je len o číslach, ale aj o tom, ako sa správame ku komunite, k životnému prostrediu, dodávateľom, aké hodnoty vyznávame či akú máme firemnú kultúru,“ vysvetlila úlohu CSR vo firemnom prostredí špecialistka zo spoločnosti Slovak Telekom Tatiana Švrčková. Tá svojich partnerov pravidelne informuje o politike udržateľnosti a nefinančných prostriedkoch od roku 2005. Transparentnosť v oblasti nefinančného výkonu firmám môže pomôcť budovať dôveru tak zo strany zákazníkov, ako aj partnerov. Štúdie od spoločností KPMG a EY ukazujú, že čoraz viac firiem vydáva takéto reporty práve kvôli rastúcemu tlaku od spoločníkov. Podľa programovej manažérky z Nadácie Pontis, ktorá sa témou spoločenskej zodpovednosti podnikov zaoberá, Tatiany Čaplovej, je v dokumentoch dôležitá relevantnosť a úplnosť poskytnutých informácií. Čitateľ, ktorého informácie budú zaujímať, si tak bude môcť lepšie vytvoriť komplexný obraz o výkonnosti firmy a o témach, v ktorých sa angažuje.

Noriem reportovania, ktoré môžu firmy využiť, je viacero. Vybrať si môžu na základe toho, ktorá z nich je pre podnik najvhodnejšia. Rozšírené spôsoby sú napríklad UN Global Compact, nemecký Sustainability Code alebo Global reporting Initiative, podľa smerníc ktorého vydal správu napríklad už spomínaný Slovak Telekom.

Podľa Čaplovej je tiež dôležité, aby podnik takéto informácie púšťal von v pravidelných intervaloch.
Sú úspešnejší CSR sa na území Slovenska dotýka viacerých oblastí, napríklad starostlivosti o zamestnancov či férového prístupu k zákazníkom. Dôležitú úlohu majú aj činnosti v oblasti ochrany životného prostredia a spolupráce s miestnou komunitou. Podľa prieskumov sú firmy, ktoré berú zodpovedné podnikanie vážne, dlhodobo úspešnejšie. V prieskume agentúry Focus o zodpovednom podnikaní minulý rok dominovali potravinové reťazce na čele s Lidlom. Umiestnili sa aj automobilové spoločnosti Kia a Volkswagen. Slovak Telekom bol v rebríčku šiesty.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111