Zodpovednosť sa firmám vypláca
Svetové firmy môžu vplývať na globálne problémy i život v komunitách, kde pôsobia. Aký kus zodpovednosti si vzali na seba známe značky?
V dobre fungujúcich spoločnostiach netrápi ľudí zdravotná starostlivosť, úroveň školstva ani väčšie sociálne problémy. Ľudí zaujímajú napríklad klimatické zmeny, preto tlačia na firmy, aby sa v tejto oblasti správali zodpovedne.
Na Slovensku pôsobiace firmy však pociťujú tlak angažovať sa v iných, základnejších oblastiach, kde štát nezvláda svoje úlohy najlepšie.
„Na Slovensku vo firemnej filantropii stále prevažuje zdravotníctvo alebo sociálne programy. Lidl napríklad kupuje inkubátory do nemocníc. Ak by to fungovalo dobre, mohli by rovnakými financiami podporovať niečo iné, venovať sa iným cnostiam,“ hovorí Michal Kišša, ktorý vedie oddelenie zodpovedného podnikania v Nadácii Pontis.
„Ťažko môžu firmy dávať svoje prostriedky napríklad na kultúru, keď majú na stole desiatky žiadostí detí, ktoré potrebujú rehabilitáciu, alebo sa na ne obracajú rodiny s vážnymi sociálnymi problémami,“ dodáva.
Nad rámec zákona
„Všetko, čo je nad rámec zákona, je firemná zodpovednosť. Firmy sa môžu zapájať do riešenia lokálnych problémov, ako je u nás napríklad zamestnanosť Rómov, alebo globálnych, ako sú klimatické zmeny,“ vysvetľuje M. Kišša.