Virtuálna Pro Bono Poradňa – otvorili sme nový, zjednodušený spôsob expertného poradenstva zdarma
Mimovládky, potrebujete okamžitú odpoveď na vašu otázku? Odborníci sú pripravení poradiť vám ešte tento mesiac a bez potreby stretnúť sa.
Prečítajte si, ako môžete využiť tento spôsob právnej pro bono pomoci, a pýtajte sa. V apríli ponúkame možnosť konzultácie v týchto oblastiach:
- Pracovné právo, nelegálne zamestnávanie a dobrovoľnícka činnosť
- Účtovníctvo a dane
Vaše otázky môžete predkladať do 15. apríla 2018. Na vaše dotazy budú odpovedať odborníci z advokátskej kancelárie bnt attorneys-at-law a firmy Accace.
Čo je to Virtuálna právna poradňa a ako funguje?
Virtuálna právna poradňa je pilotný projekt Nadácie Pontis, ktorý si kladie za cieľ zrýchliť, zjednodušiť a zefektívniť spôsob poskytovania pro bono právneho poradenstva pre neziskový sektor využitím dostupných online komunikačných technológií. Ide o inovatívnu koncepciu rozširovania právneho mentoringu v treťom sektore, ktorá je inšpirovaná a postavená na obdobných programoch fungujúcich aj v zahraničí. Poradňa umožňuje efektívnejšie využiť časové možnosti, energiu a odborné kapacity zapojených advokátov a zároveň prinesie kvalitatívne rovnaké výstupy pre organizácie žiadajúce o radu.
Prepojenie zúčastnených advokátov a mimovládnych organizácií funguje prostredníctvom komunikačných technológií na internete – Google Hangouts alebo Skype. Spolupracujúci advokát poskytne maximálne 30-minútovú konzultáciu vybranej mimovládke na vopred písomne predloženú jednoduchú otázku z právnej oblasti, ktorú si advokát sám na základe svojej profesijnej expertízy vybral.
Prihlasovací formulár
Ako to v praxi celé prebieha?
Priebeh Virtuálnej právnej poradne bude pozostávať z nasledujúcich krokov:
1) Nadácia Pontis zverejní začiatkom mesiaca na svojich stránkach Výzvu k predkladaniu jednoduchých otázok k advokátmi určenej téme (napr. pracovné právo, dane a účtovníctvo, a pod.) a určí termín uzávierky na prihlasovanie otázok pre mimovládky v danej téme (cca jeden týždeň). Prihlasovací formulár na predkladanie otázok je možné nájsť v závere tejto výzvy. Prihlásiť sa môže ktorýkoľvek mimovládny subjekt (tzn. občianske združenia, nadácie, neziskové organizácie, a pod.).
2) Následne bude právnickej kancelárii zaslaný výber otázok od mimovládok. Kancelária následne vypracuje odpoveď, pripojí kontaktné údaje konzultujúceho advokáta a navrhne dátum odprezentovania odpovede mimoládke v danom mesiaci.
3) Nadácia Pontis e-mailovo prepojí zvolenú mimoládku a daného advokáta s prosbou o stanovenie konkrétneho času, kedy sa uskutoční online právna konzultácia. Konkrétny termín a čas bude určený dohodou oboch strán, avšak vždy s prihliadnutím primárne na časové možnosti advokáta.
4) V stanovený termín sa obe strany spoja prostredníctvom Google Hangouts alebo Skype (podľa preferencií advokáta), pričom bude nasledovať online konzultácia ohľadom zvoleného právneho problému. Konzultácia má vždy jasne stanovenú, a teda aj predvídateľnú dĺžku trvania (30 minút).
5) Po skončení online rozhovoru bude mimovládka povinná zaslať Nadácii Pontis krátky feedback k hovoru a zhrnutie poskytnutej odpovede, ktorá bude sprístupnená aj ostatným mimovládnym subjektom. Advokát bude na kópii tohto emailu a môže, ale nemusí sa, k odpovedi vyjadriť. Nadácia Pontis zhrnutie uverejní na webstránke Advokáti Pro Bono, pričom informácia o konzultujúcom advokátovi/kancelárii nebude uvedená (pokiaľ o to advokát výslovne nepožiada). V prípade, že mimovládka feedback nezašle, nemusí byť do budúcna pripustená k online konzultácii.
Aké výhody má tento model pro bono pomoci?
Virtuálna právna poradňa prináša pre mimovládky okrem samotnej nezištnej výpomoci aj nasledujúce výhody:
- Rýchlosť odpovede – neziskovka dostane odpoveď vždy v závere mesiaca, v ktorom bola zverejnená výzva. Právny problém môže byť teda vyriešený v pomerne krátkej lehote.
- Priama a bezprostredná komunikácia s advokátom – osobný rozhovor ponúka väčšiu variabilitu a priestor pre objasnenie problému. Nie je potrebné strácať čas zdĺhavým vypisovaním textu. Aj súvisiace otázky, ktoré vám napadnú po zodpovedaní primárnej otázky, je možné okamžite predložiť advokátovi.
- Nulová byrokracia – je potrebné vyplniť prihlasovací formulár, dohodnúť si termín konzultácie a v závere vyplniť krátky feedback. Žiadne ďalšie formality v súvislosti s online konzultáciou neexistujú.
- Vytvorenie databázy odpovedí – zaslaním spätnej väzby ohľadom konzultácie a jej výsledku umožníte Nadácii Pontis vytvoriť online databázu najčastejších právnych otázok mimovládiek a odpovedí advokátov. Táto databáza bude sprístupnená na internete, tzn. akákoľvek ďalšia mimovládka s podobným problémom bude môcť získať cennú radu založenú na expertnom zhodnotení advokátom.
- Pro bono – konzultácia je poskytnutá zadarmo.
Na základe čoho sa advokát rozhoduje, ktorú otázku zodpovie mimovládnej organizácii?
Advokáti zapojení do tohto modelu pomoci si vyberajú otázky podľa vlastného uváženia, v závislosti od ich expertízy, záujmu o danú tému a nižšie uvedených dôležitých kritérií. Šanca, že sa advokát rozhodne odpovedať práve na vašu otázku, sa zvyšuje podľa nasledovných faktorov:
1. Jednoznačná formulácia – problém musí byť jasne definovaný a ideálne doplnený o krátke vysvetlenie, prečo vám voľne dostupné vysvetlenia (napr. online/offline literatúra) neposkytujú dostatočnú odpoveď.
2. Poradie prijatých dotazov – v prípade príliš veľkého množstva doručených otázok je vysoká pravdepodobnosť, že advokát si vyberie spomedzi tých, ktoré prišli najskôr.
3. Relevantnosť dotazu – odpoveď na niektoré dotazy môže byť príliš komplexná a model Virtuálnej právnej poradne nemusí byť vhodným spôsobom poskytnutia právnej pomoci. Prečítajte si nižšie, aký typ otázok vedia advokáti zodpovedať a či váš dotaz vyhovuje podmienkam definovaným nižšie.
Ako správne naformulovať môj právny dotaz?
Príklad možnej otázky:
Môžeme zorganizovať aukciu, pričom výnos z aukcie použijeme na aktivity, ktoré nie sú v stanovách uvedené ako hlavné činnosti nášho OZ? Aký to bude mať právny dopad a aké kroky treba urobiť z právneho hľadiska na realizáciu takejto aukcie? Nie je lepšie túto činnosť vykonať cez inštitút verejnej zbierky podľa zákona č. 162/2014 Z.z. o verejných zbierkach?
Súvisiace otázky:
Zmení sa právne stanovisko pokiaľ by sme organizovali aukcie/verejné zbierky pravidelne (napr. každý mesiac)?
Ide o podnikanie, ak napriek pokrytiu našich nákladov z činností uvedených v stanovách OZ dosiahneme zisk?
Nesprávne formulované otázky:
Môžete nám pomôcť napísať/zrevidovať náš vnútorný poriadok?
- Pomoc vznikajúcim organizáciám v programe Advokáti Pro Bono neposkytujeme. Čo sa týka revízie poriadku, ide o časovo náročnejšiu činnosť. Žiadosti tohto charakteru prijímame do programu APB, ak spĺňate podmienky uvedené na našej stránke.
Potrebujeme poradiť, ako máme implementovať nariadenie GDPR do našej organizácie.
- Otázka je príliš všeobecná, advokáti budú odpovedať iba na konkrétne dotazy. Pokiaľ máte záujem o všeobecné poradenstvo, školenie v tejto téme budeme organizovať vo februári 2018. Sledujte našu stránku/facebook pre ďalšie detaily a možnosť prihlásiť sa.
Na čo všetko nemáme zabudnúť v pracovnej zmluve?
- Revízia zmlúv si vyžaduje prípravu a čas advokáta pred samotným telefonátom. Štruktúru zmluvy si navyše môžete vyhľadať v dostupných online zdrojoch. Pokiaľ je zmluva komplikovanejšia, zaslať ju môžete do programu APB, ak spĺňate podmienky uvedené na našej stránke.
Práva nášho syna na zdravotnú starostlivosť/vzdelávanie boli porušené. Ako môžeme rozhodnutie úradov/školy napadnúť? Vedel by advokát zastupovať na súde nášho syna?
- Fyzickým osobám bohužiaľ poskytujeme pomoc v programe APB iba vo výnimočných prípadoch a pokiaľ ide o klientov mimovládnych organizácií. Zastupovanie na súde je v rámci programu ojedinelé, muselo by ísť o prípad, ktorého vyriešenie je vo verejnom záujme.
Na aké právne problémy sa môže neziskovka opýtať?
Témy, resp. okruhy, v ktorých advokáti poskytujú právne poradenstvo, budú vždy stanovené vo výzve, pričom sa môžu meniť na mesačnej báze na základe preferencií zapojených advokátov. Niektoré okruhy sa môžu vyskytovať pravidelne, iné len v rámci výzvy na ten-ktorý mesiac v roku. Obdobne aj počet otázok, na ktoré budú advokáti odpovedať, môže byť odlišný pre každý jednotlivý mesiac. Advokáti budú najčastejšie poskytovať právne poradenstvo v jednej (alebo viacerých) z nasledujúcich okruhov:
- Všeobecné – vznik, premena, spojenie, zánik, orgány, práva a povinnosti mimovládnych organizácií a iné
- Podnikateľská činnosť a financovanie
- Účtovníctvo a dane
- Ochrana osobných údajov
- Ochrana priemyselného a duševného vlastníctva
- Exekučné právo, konkurz a reštrukturalizácia (osobný bankrot)
- Pracovné právo, nelegálne zamestnávanie a dobrovoľnícka činnosť
- Zmluvné právo
- Poradenstvo ohľadne konania pred správnymi orgánmi a všeobecnými súdmi
- Ochrana dobrej povesti a ochrana názvu
- Zodpovednosť za škodu
Ako sa pripraviť na rozhovor s advokátom?
- Vyskúšajte či je po technickej stránke všetko v poriadku. Je vás možné vyhľadať na základe údajov poskytnutých advokátovi (meno, ktoré sa vám bežne zobrazuje, sa vo väčšine prípadov nezhoduje s registrovaným menom na Skype či Google Hangouts).
- V prípade potreby doplnenia informácií pre advokáta, zabezpečte, aby sa rozhovoru zúčastnili aj kolegovia, ktorí majú podrobné informácie týkajúce sa vašej otázky.
- Spravte si krátku prípravu na online stretnutie. Máte pri sebe potrebné dokumenty? Viete, čo presne sa potrebujete spýtať? Čas je obmedzený a čím lepšie budete pripravení, tým viac sa môžete od advokáta dozvedieť.
- Robte si poznámky. Na konci rozhovoru budeme od vás vyžadovať krátke zhrnutie poskytnutej odpovede.
Podmienky spolupráce
- Žiadateľmi o právne poradenstvo prostredníctvom poradne môžu byť organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby, neziskové organizácie, občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy, príspevkové organizácie a záujmové združenie právnických osôb so sídlom na území Slovenskej republiky, registrované v registroch, ktoré vedie Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, a rozpočtové organizácie so sídlom na území Slovenskej republiky.
- Spolupráca s advokátom je jednorazová, z konzultácie nevyplýva organizácii žiaden nárok na pokračovanie v prijímaní pro bono služieb. Pokiaľ by ste si však s advokátom dohodli ďalšiu spoluprácu, informujte o tom prosím koordinátorku programu Advokáti Pro Bono.
- Spolupráca s advokátom v rámci Virtuálnej právnej poradne je podmienená súhlasom s podmienkami programu Advokáti Pro Bono. Tie si môžete prečítať tu. Váš súhlas potvrdíte priamo v online formulári.
FAQ
- Koľko času sa môže advokát venovať mojej otázke? Advokát má na 1 otázku od mimovládnej organizácie vyhradený čas maximálne 30 minút. Pokiaľ by zodpovedanie otázky trvalo kratšie, hovor môže byť ukončený skôr.
- Čo ak počas telefonátu zistím, že sa potrebujem opýtať na viacero aspektov súvisiacich s mojou originálnou otázkou? Konzultácia je určená na zodpovedanie otázky, ktorú ste nám zaslali v online dotazníku. Pokiaľ vaša otázka presiahne oblasť, ktorá sa bezprostredne dotýka originálneho problému, advokát nemusí byť ochotný/znalý vyjadriť sa k ďalším, prípadným dotazom.
- Čo ak mám po konzultácii ďalšie otázky, alebo mám právny problém, ktorý je príliš komplexný a/alebo nevyhovuje kritériám Virtuálnej právnej poradne? Neziskové organizácie majú možnosť zaslať do programu Advokáti Pro Bono žiadosť o pro bono právnu pomoc prostredníctvom jednoduchého formuláru. Pokiaľ ste sa s advokátom dohodli na ďalšej spolupráci, prosíme informujte nás.
V prípade otázok môžete kontaktovať koordinátorku programu Advokáti Pro Bono Barboru Pálešovú.