Na Slovensko dorazila konkurencia k Black Friday. Prvýkrát oslávime štedrosť a nezištnosť
GivingTuesday, sviatok štedrosti, dávania a dobrovoľníctva, prvýkrát oslávime 28. novembra. Ambasádorom pre Slovensko je Nadácia Pontis.
Na Slovensko dorazilo celosvetové hnutie, ktoré konkuruje myšlienke Black Friday a popularizuje nezištnú pomoc – #GivingTuesday. Slováci sa tak pridajú k miliónom ľudí z takmer stovky krajín, ktoré sa hlásia k posolstvu „darovacieho utorka“. Viac informácií nájdete aj na stránke GivingTuesday.sk.
Jedna z najväčších celosvetových filantropických aktivít nepotrebovala ani 2 mesiace príprav na to, aby sa do nej zapojili tisícky ľudí.
Ako to začalo
Datoval sa rok 2012. V Amerike vrcholili prípravy na Black Friday a Cyber Monday. Dva dni, ktoré spúšťajú sezónu vianočných nákupov. A práve vtedy začala uznávaná newyorská kultúrna inštitúcia 92nd Street Y v ostrom kontraste propagovať myšlienku #GivingTuesday – „darovacieho utorka“.
Myšlienka bola veľmi jednoduchá. Po dňoch nákupného šialenstva by malo prísť niečo iné, opak. Niečo, na šírenie dobra a na propagovanie nezištného dávania a obdarovávania. Kohokoľvek, kdekoľvek, akokoľvek. Prosté posolstvo sa rozšírilo rýchlosťou blesku. Prvý ročník stihla organizácia pripraviť za necelé dva mesiace. Podarilo sa zapojiť spolu 2 500 firiem, medzi inými napríklad Pay Pal či Snapchat a myšlienku podporili aj Bill Gates či vtedajší prezident Barack Obama. V minulom roku, teda v 5. ročníku, sa oslavy darovania #GivingTuesday zúčastnilo 98 krajín z celého sveta.
Prvýkrát aj Slovensko
V súčasnosti je #GivingTuesday platfoma na podporu darovania času, zdrojov a talentov pre vyriešenie miestnych problémov. Jedinečným spôsobom spája rôznych partnerov – neziskové organizácie, firmy, ale aj rodiny a jednotlivcov. Všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti. Tento rok sa do #GivingTuesday prvýkrát zapojí aj Slovensko.
„Pomáhať sa dá naozaj rôzne. Je na každom z nás, čo si zvolí. Pomoc neziskovej organizácii alebo pomoc priateľovi či náhodnému človeku na ulici. Je možné darovať peniaze, materiálne veci, vlastný čas pri „dobrovoľníčení“, ale aj odborné poradenstvo. Každý môže byť súčasťou šírenia myšlienky #GivingTuesday, napríklad aj cez facebook či iné médiá,“ vysvetľuje Jana Desiatniková, projektová koordinátorka z Nadácie Pontis a dodáva: „Ráta sa každá pomoc, veľká aj malá.“
Nadácia Pontis sviatok uvedie pod sloganom „Môžem, pomôžem“. „Vytvorili sme web stránku MôžemPomôžem.sk, na ktorej sa o konkrétnu pomoc uchádza viac ako 100 mimovládnych organizácií. Každý, kto má záujem pomáhať, môže veľmi adresne venovať svoj čas, hmotnú vec alebo financie,“ vysvetľuje J. Desiatniková. 28. novembra sa tak uskutočnia zbierky šatstva, školských potrieb, spoločné upratovania verejných priestranstiev a mnohé ďalšie aktivity.
Ambasádormi sú známe osobnosti
Do #GivingTuesday sa zapoja aj mnohé známe osobnosti – od hercov a spevákov, cez športovcov až po blogerov. Podporu myšlienke vyjadrili Táňa Pauhofová, Matej Tóth, Šoko, Matúš Krnčok, Baša Števulová, Miro Jaroš, Boris Valihora Prekop, Juraj Kemka s manželkou Adrikou, blogerky Ivana Petrusová (Sweet Lady Lollipop) a Petra Kalocsay (Olivia&Bro) a ďalší.
#GivingTuesday oslávia napríklad aj najväčšie bratislavské obchodné centrá. Aupark spolu s Nosene.sk zorganizuje zbierku šatstva. Verejnosť bude môcť doniesť pekný kus oblečenia a pomôcť ľuďom v núdzi. Centrál umožní darovať radosť – kávu alebo koláčik pre neznámeho, alebo zakúpiť hračky, oblečenie, kozmetiku či knihy pre deti zo sociálne slabších rodín.
Eurovea zorganizuje veselé podujatie s organizáciou NepočujúceDieťa.sk a umožní vydražiť si jedinečné obrazy od hluchoslepých klientov neziskovej organizácie Maják.